AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Før var jeg ofte innom Aktuelt-underforumet. Da var det alle slags nyhetssaker som ble diskutert, og ofte var det kunnskapsrike brukere der - som jeg ikke alltid var enig med, men som hadde interessante vinklinger og som ikke var totalt opphengt i bare én sak. Nå er Aktuelt kolonisert av innvandringsmotstandere. Jeg har sluttet å kikke innom der, fordi jeg VET hva som møter meg. Det store spekteret av brukere har forduftet, nå er det et lite knippe brukere som tilsynelatende bruker hele dagen på å sitte der inne og kverne på hvor redde de er for muslimer, terror og voldtekt. Næmest som besatte, mens de bare bekrefter hverandres synspunkter om og om igjen - som et ekkokammer. Jeg tåler ulike meninger om innvandring, men dette ligner jo mer spam, det er totalt ensidig, og det fremstår som fullstendig umulig for andre enn innvandringsmotstanderne å delta på Aktuelt. Enhver tråd som vagt kan relateres til innvandring blir til innvandringsmotstandernes lekegrind, og en totalt urelatert tråd drukner kjapt i mylderet av innvandringstråder. Har Aktuelt-forumet rett og slett dødd for 99% av brukerne her på KG? Hva tenker dere andre om Aktuelt nå om dagen? Anonymous poster hash: f7870...f33 43
Duckie Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg kunne godt tenkt meg å diskutere slike saker, men nivået der inne er så lavt at jeg har gitt helt opp. De med meninger i en av endene av skalaen tar helt over, slik at det ikke blir rom for nyanser og en god debatt. Så ja, jeg har også gitt opp. Hender jeg tar meg en tur, men angrer som regel. 17
Tabris Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Jepp, helt enig med dere begge. Jeg laget en tråd om det samme for en stund tilbake. Etter det satte jeg Aktuelt-forumet på ignore, så nå ser jeg ikke noen tråder der lenge. Ganske herlig. 13
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Ja, jeg har gitt opp sirkelrunkingsforumet Aktuelle saker, hvor brukerne er mer opptatte av å sitere og lovprise meningsfeller i innlegg hvor de snakker over hodet på meningsmotstandere i det som mildt sagt kan kalles selvforherligelse og nedlatenhet. Det har pågått så lenge at jeg tror en viss gruppe brukere oppriktig tror at de er de eneste som både kan tenke og ha en legitim mening. Anonymous poster hash: 08569...812 20
Cata Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Det forumet ble ignorert for over et år siden. 7
Summers Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 Svakt nivå, men det gjelder ikke bare innvandringsmotstanderne. 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Det har blitt veldig ensidig, ja. Kanskje det blir neste forum jeg gir opp etter religionsforumet, som har blitt forumet for hardbarkede ateister. Anonymous poster hash: 62d19...176 4
Gjest gjestvest Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Det forumet har hatt hakk i plata en god stund nå. Ja, jeg har fortatt forumet.
Gjest supernova_87 Skrevet 24. oktober 2015 #9 Skrevet 24. oktober 2015 Hvis man ikke vet noe, og stiller spørsmål så blir man stemplet som for dum til å mene noe, og får inntrykk av at man burde holde seg unna hele diskusjonen. Hvis man sier noe kritisk eller vil høre argumenter så blir man stemplet som venstrevridd idiot som uansett ikke skjønner, eller innvandringsfiendtlig rasist som er blindet av sitt hat. "Har du ikke skjønt det enda, så skjønner du det aldri." Alle trådene blir nærmest meningsløse siden det ikke er virkelig diskusjon som pågår fordi de fleste er for opptatt med å dømme den andre siden for å ikke forstå. Er ikke det nettopp det diskusjon er for, for å argumentere og vise sin side av saken, ikke overkjøre andre med at "jeg har rett". Selvsagt er man av oppfatning av at man selv har rett, det er ikke poenget, men å debattere utifra kun det utgangspunktet, at du skal "vinne" diskusjonen, det blir fullstendig meningsløst. Hver eneste tråd blir en diskusjon om hvem som ikke forstår, og nesten en konkurranse i å drite ut den andre siden på å bomme på fakta, eller å ha misforstått noe. Dette burde jo være lov, man diskuterer jo ofte for å forstå, og utvikle seg videre, komme på nye tanker. Trådene handler ikke lenger om saken eller innholdet i hovedinnlegget, for "det har jo blitt diskutert før", og "alle argument har allerede blitt sagt", og tråd etter tråd etter tråd blir fylt med underdrevet hat mot "den andre siden" (underdrevet for å ikke bli tatt på hets eller hatefull ytringer). Meninger på den gyldne middelvei blir en dråpe i havet av mer og mer ekstreme meninger. "Enten er du med oss eller så er du mot oss." Det føles umulig å komme med innlegg i disse trådene fordi du blir satt i en bås og du må stå til rette for alt dine meningsfeller i en bås som ikke passer deg måtte mene. Den massive bølgen av usaklige motinnlegg, der du ikke får muligheten til å prøve å forstå dem, gjør at det for de fleste tror jeg, blir for slitsomt å komme med sitt bidrag. Vi blir presset inn i grupper der vi sirkelrunker og presser hverandre til mer og mer ekstreme meninger, for alle har jo samme mening der, men debatten der begge sider, og midt i mellom, og hele regnbuen av meninger får slippe til slutter å eksistere.
WubWub Skrevet 24. oktober 2015 #10 Skrevet 24. oktober 2015 Uenig, personlig syntes jeg Aktuelt forumet er et av de mest saklige underkategoriene hvor det er mye fokus på kunnskap og fakta. Hender det til tider er noen venstreekstremister som buser inn for å spy edder og galle med personangrep, spekukasjon og anklager. Opplever ofte også at venstresiden er mer interessert i å plassere mennesker i bås å ty til angrep istedenfor dialog og redelig debatt. Heldigvis er det ikke så mange av de så dette kan lett ignoreres. 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 Jepp, holder meg stort sett unna aktuelt forumet, altfor mange rasistiske innlegg (som de selvsagt hevder ikke er rasistiske). Anonymous poster hash: 433ac...fad 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #12 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg synes ikke det er rart at det blir debattert migrasjon og innvandring i en tid da det foregår den største masseinnvandringen man har sett i Europa noensinne. Såklart folk er redde (med god grunn) og stiller spørsmål ved hva dette vil koste og om det er begynbelsen på slutten for velferdsstaten. Mange er redde for fremtiden til sine barn og sine nærmeste. Det er dypt menneskelig. Er man rasist og høyreekstremist av den grunn?Anonymous poster hash: a8796...a26 10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #13 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg synes ikke det er rart at det blir debattert migrasjon og innvandring i en tid da det foregår den største masseinnvandringen man har sett i Europa noensinne. Såklart folk er redde (med god grunn) og stiller spørsmål ved hva dette vil koste og om det er begynbelsen på slutten for velferdsstaten. Mange er redde for fremtiden til sine barn og sine nærmeste. Det er dypt menneskelig. Er man rasist og høyreekstremist av den grunn?Anonymous poster hash: a8796...a26 Dårlig forsøk på stråmann. Les tråden igjen og se hva som faktisk klages på. Anonymous poster hash: 5ee4d...9d8 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #14 Skrevet 24. oktober 2015 nei. det har jeg ikke. det forumet er veldig prfesjonelt, og moderatorene og de som skriver der overrasker meg. Anonymous poster hash: 38998...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #15 Skrevet 24. oktober 2015 Dårlig forsøk på stråmann. Les tråden igjen og se hva som faktisk klages på. Anonymous poster hash: 5ee4d...9d8 Og jeg kan skjønne hvorfor det er et sånt klima på Aktuelt-forumet. Det er mange som er skeptisk til migrasjonen som foregår. Det er ikke nødvendigvis galt. Kall gjerne alt du er uenig i for stråmenn, men jeg er ikke med på den.Anonymous poster hash: a8796...a26 4
Gjest supernova_87 Skrevet 24. oktober 2015 #16 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Jeg synes ikke det er rart at det blir debattert migrasjon og innvandring i en tid da det foregår den største masseinnvandringen man har sett i Europa noensinne. Såklart folk er redde (med god grunn) og stiller spørsmål ved hva dette vil koste og om det er begynbelsen på slutten for velferdsstaten. Mange er redde for fremtiden til sine barn og sine nærmeste. Det er dypt menneskelig. Er man rasist og høyreekstremist av den grunn?Anonymous poster hash: a8796...a26 Denne tråden handler ikke om hvorvidt det er forståelig at slike tråder kommer. Men det handler om sakligheten og muligheten til å diskutere begge sider uten at man blir stemplet og satt i bås. TS sier noe om en opplevelse av at det ikke er saklig debatt, men en ensidig vinkling og katastrofemaksimering. Grunnen til at dette innlegget ditt blir kallet stråmanns-innlegg er fordi du tillegger TS å ønske å fjerne alle slike tråder, noe som ikke er tilfellet. På denne måten kan det virke som du prøver å vinkle tråden inn på noe som ikke er trådens egentlige tema. For å lese mer om stråmannsargumentasjon kan man lese her: wiki.diskusjon.no/index.php/Stråmannsargument Endret 24. oktober 2015 av Rainstorm
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #17 Skrevet 24. oktober 2015 Denne tråden handler ikke om hvorvidt det er forståelig at slike tråder kommer. Men det handler om sakligheten og muligheten til å diskutere begge sider uten at man blir stemplet og satt i bås. TS sier noe om en opplevelse av at det ikke er saklig debatt, men en ensidig vinkling og katastrofemaksimering. Grunnen til at dette innlegget ditt blir kallet stråmanns-innlegg er fordi du tillegger TS å ønske å fjerne alle slike tråder, noe som ikke er tilfellet. På denne måten kan det virke som du prøver å vinkle tråden inn på noe som ikke er trådens egentlige tema. For å lese mer om stråmannsargumentasjon kan du lese her: wiki.diskusjon.no/index.php/Stråmannsargument Jeg trenger ikke å opplyses hva en stråmann er, men ellers takk. Det kan også kalles en stråmann å kalle andres meninger for stråmenn, ironisk nok. Jeg sa min mening, at jeg forstår hvorfor det er mange som er kritisk til migrasjon, og det vinkles nå til at jeg ønsker å endre trådens tema til noe annet. Snakk om stråmann. Det virker ikke som debatten er noe sakligere i denne tråden. Da foretrekker jeg Aktuelt-forumet. Ha en STRÅ-lende kveld!Anonymous poster hash: a8796...a26 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #18 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg trenger ikke å opplyses hva en stråmann er, men ellers takk. Det kan også kalles en stråmann å kalle andres meninger for stråmenn, ironisk nok. Jeg sa min mening, at jeg forstår hvorfor det er mange som er kritisk til migrasjon, og det vinkles nå til at jeg ønsker å endre trådens tema til noe annet. Snakk om stråmann. Det virker ikke som debatten er noe sakligere i denne tråden. Da foretrekker jeg Aktuelt-forumet. Ha en STRÅ-lende kveld!Anonymous poster hash: a8796...a26 Men om man er kritisk til innvandring eller ikke, er jo ikke saken her. Det er hvordan denne debatten skjer, som blir diskutert her. Ser du forskjellen? Anonymous poster hash: 0a98c...b76 9
Gjest supernova_87 Skrevet 24. oktober 2015 #19 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Jeg trenger ikke å opplyses hva en stråmann er, men ellers takk. Det kan også kalles en stråmann å kalle andres meninger for stråmenn, ironisk nok. Jeg sa min mening, at jeg forstår hvorfor det er mange som er kritisk til migrasjon, og det vinkles nå til at jeg ønsker å endre trådens tema til noe annet. Snakk om stråmann. Det virker ikke som debatten er noe sakligere i denne tråden. Da foretrekker jeg Aktuelt-forumet. Ha en STRÅ-lende kveld!Anonymous poster hash: a8796...a26 Jeg synes at du i det forrige innlegget ditt får det til å høres ut som at TS mener at man er rasist og høyreekstrem fordi man ønsker å lage tråder om migrasjon og innvandring og fordi man er kritisk mot dette. Hadde du bare sagt det du skriver i dette innlegget (at du skjønner at mange er kritiske til migrasjon)så tror jeg ikke du hadde fått høre at du prøvde å skape en stråmann. Er forøvrig enig med at å rope "stråmann" er like mye digredering. Edit: Jeg har nok misforstått deg litt, min feil. Endret 24. oktober 2015 av Rainstorm
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #20 Skrevet 24. oktober 2015 Men om man er kritisk til innvandring eller ikke, er jo ikke saken her. Det er hvordan denne debatten skjer, som blir diskutert her. Ser du forskjellen? Anonymous poster hash: 0a98c...b76 Det er litt begge deler, slik jeg oppfatter TS, både at det er mange innvandringsmotstandere og de er visstnok ensidige og ekstreme. Det er litt generaliserende, for etter min oppfatning er det både gjennomtenkte og reflekterte innlegg, og mer ensidige og usaklige innlegg. I alle fall er det mye aktivitet der, så det er nok ikke 99 % av brukerne som holder seg unna, slik TS hevder. Tvert i mot har mange behov for å diskutere dette, noe som ikke er så rart mtp situasjonen i dag. Jeg synes ikke debattklimaet er så mye bedre i denne tråden. Her får man jo knapt sagt noe, før det hagler beskyldninger om stråmenn. Det er litt ironisk. Anonymous poster hash: a8796...a26 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå