Gå til innhold

Til dere vegetarianere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å innføre vegetarmat minst en gang i uka. Mest for å få et variert kosthold. Men jeg sliter litt med å komme bort fra potet, grønnsaker fisk/kjøtt vanen. Og så har jeg ikke helt lyst til å bruke kjøttdeigserstatninger etc.

Så, til spørsmålet mitt. Hva spiser dere? Anbefal meg en god rett.

Jeg har funnet noe på nett. Men det blir mye forskjellig "burgermat".

Anonymous poster hash: 15ccc...fc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var veldig knyttet til tallerkenmodellen selv da jeg skiftet kosthold, men vendte det raskt av meg. 

-Pasta med pastasaus(som inneholder eller har grønnsaker som tilbehør grønnsaker selvsagt)

-Supper, må nevne gulrot og ingefær suppe

-Grønnsaksburgere eller råkostburgere. Tar litt tid og trening å lage, men meget godt dersom man har god tid.

-Mektige pasta(bulgur, quinoa, couscous) salater

-Indisk mat

-Fylte paprika

-Lasagne 

-Pai

-Ovnsbakte grønnsaker

-Nuddelretter

-Komler

-Wraps

Er bare å være kreativ så finner man ut at det aller meste kan bli gjort vegetarisk :) trinesmatblogg.no , vegetarbloggen.com , veganmisjonen.no har masse gode oppskrifter. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg ikke fullt ut vegetarianer, men spiser lite kjøtt.

Jeg spiser egentlig mye av det samme som ellers; potet, pasta, brød osv, men erstatter kjøttet med linser, bønner, kikerter, nøtter ol. 

Fredsmegleren har mange gode tips.   Bønner er kjempe god erstatning til alt du ville brukt kjøttdeig til; taco, chili con carne (eller sin i dette tilfelle :) ), osv, mens kikerter bruker jeg mye i indisk mat blant annet, samt hvis man gidder/har tålmodighet kan lage selv, eller kjøpe falaffel, lage hummus, osv :)

Og spiser du egg, melkeprodukter er et jo selvfølgelig mer å velge i.

Skrevet

Hvilken type mat liker du? Pasta, pizza, gryterett, supper..?

Hvilke smaker like du? Spicy, salt, søtt...?

Anonymous poster hash: 24017...aac
Skrevet

Hvilken type mat liker du? Pasta, pizza, gryterett, supper..?Hvilke smaker like du? Spicy, salt, søtt...? Anonymous poster hash: 24017...aac

Jeg liker vel det aller meste.

Gjest bruker83924
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men har 1 til 2 dager i uken der jeg ikke spiser kjøtt/fisk. Gjør det alltid veldig enkelt: Lager linsesupper med deilig indisk krydder, lager lasagne med forskjellige typer bønner i stedet for kjøttdeig, samme til taco. Lager mozzerella-pizza, gryter med bønner og linser, supper med ost og egg i. Prøver alltid å gjøre det lettest mulig, og har enda ikke prøvd kjøtterstatning :)

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer men spiser lite kjøtt,bruker heller ikke kjøtt erstatting greier. 

isteden for kjøtt kan du bruke,sopp,bønner,linser,squash,aubergin. og bare lage vanlig mat.  Jeg har ikke gjort det noe mer fancy enn det. Hender jeg lager noen nye retter til tider.

Anonymous poster hash: 360ce...8d8
Skrevet

Gryteretter er lett å lage vegetarisk. Bønner, mais, erter, gulrøtter, løk og hva annet man liker i en gryte med f.eks grønnsaksbuljong og krydder. Serveres som den er eller med ris til.

Pastaretter er også lette å lage. Kutt opp de grønnsaker du liker (jeg liker f.eks godt squash, paprika, løk og gulrot) i små terninger, fres dem på pannen og ha over krydder og lag den sausen du vil ha. 

Skrevet

Dal , ratatouille med pasta, linsegryter/ supper, thai curry gryte med grønnsaker og bønner.

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer men spiser lite kjøtt,bruker heller ikke kjøtt erstatting greier.  isteden for kjøtt kan du bruke,sopp,bønner,linser,squash,aubergin. og bare lage vanlig mat.  Jeg har ikke gjort det noe mer fancy enn det. Hender jeg lager noen nye retter til tider. Anonymous poster hash: 360ce...8d8

Vanlig mat her er kokte grønnsaker, kokt potet og fiskekaker, fiskepudding, fiskegrateng, plukkfisk, stekt fisk, kokt fisk, salt fisk, boknafisk, klippfisk osv. Blir ikke bare å erstatte med bønner og linser etc da. Så utfordringen her blir jo å tenke nytt.

Skrevet

Var en del gode tips her. Må nok teste ut en del supper og gryter. Har jo innført en suppedag i uka og. Så det kan jo kombineres med vegetardag.

Skrevet

Var en del gode tips her. Må nok teste ut en del supper og gryter. Har jo innført en suppedag i uka og. Så det kan jo kombineres med vegetardag.

Da kan jeg anbefale deg å lage gulrotsuppe med ingefær :)

Anonymous poster hash: df1a4...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...