AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Flyttet til Bergen for å studere i høst og så hybelen men jeg visste ikke om regler for brannsikkerhet. I min hybel (kjeller) er det bare vinduer høyt på veggene som man ikke kan rømme gjennom ved brann. Har jeg mulighet til å si opp kontrakten siden utleier har gjort noe ulovlig? Det er vel hans ansvar og ikke mitt?Anonymous poster hash: d0202...8f3
prt90 Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Ja. Det er straffbart å leie ut ikke godkjente rom. 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Dersom du bor i 1. etasje eller sokkel, er det ikke krav om mer enn én rømningsvei, så lenge denne går rett ut i friluft. Og den er ytterdøra der du bor. Så dette er ikke hevingsgrunn. Men ingen kan nekte deg å si opp kontrakten og bo ut oppsigelsestiden for så å flytte. Å få inn for lite dagslys gjør noe med en som person, man blir fortere deprimert om man bor i en bolig med veldig lite dagslys. Anonymous poster hash: d0797...860 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Hvis du vil flytte er det store sjanser for at det er et eller annet ulovlig du kan bruke som begrunnelse. http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-til-hybler/ Anonymous poster hash: 13560...d4d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Takk for svar folkens. Kan jeg også kreve penger tilbake siden det i utgangspunktet ikke er lov å leie ut hybel uten vinduer?Anonymous poster hash: d0202...8f3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 Takk for svar folkens. Kan jeg også kreve penger tilbake siden det i utgangspunktet ikke er lov å leie ut hybel uten vinduer?Anonymous poster hash: d0202...8f3 Nei. Dette visste du da du flyttet inn. Anonymous poster hash: 0c47d...695 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Takk for svar folkens. Kan jeg også kreve penger tilbake siden det i utgangspunktet ikke er lov å leie ut hybel uten vinduer?Anonymous poster hash: d0202...8f3 Har du ikke øynene oppe på visning? Små frekk vil jeg kalle deg, og litt sleip.Anonymous poster hash: 4ba7a...e71 10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Har du ikke øynene oppe på visning? Små frekk vil jeg kalle deg, og litt sleip.Anonymous poster hash: 4ba7a...e71 Jeg tenkte ikke over at det var ulovlig å ikke kunne se ut, jeg trodde det å leie ut en kjeller var lov Anonymous poster hash: d0202...8f3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #9 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg tenkte ikke over at det var ulovlig å ikke kunne se ut, jeg trodde det å leie ut en kjeller var lov Anonymous poster hash: d0202...8f3 Det er ikke ulovelig å leie ut kjellere.Anonymous poster hash: 0c47d...695 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #10 Skrevet 25. oktober 2015 Dersom du bor i 1. etasje eller sokkel, er det ikke krav om mer enn én rømningsvei, så lenge denne går rett ut i friluft. Og den er ytterdøra der du bor. Så dette er ikke hevingsgrunn. Men ingen kan nekte deg å si opp kontrakten og bo ut oppsigelsestiden for så å flytte. Å få inn for lite dagslys gjør noe med en som person, man blir fortere deprimert om man bor i en bolig med veldig lite dagslys.Anonymous poster hash: d0797...860 det er vel krav om to rømningsveier? Anonymous poster hash: 4a6aa...020 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #11 Skrevet 25. oktober 2015 det er vel krav om to rømningsveier? Anonymous poster hash: 4a6aa...020 Det trodde jeg også. Soverom skal alltid ha én rømningsvei i tillegg til døren. Skjønner ikke helt hvorfor etasje spiller noen rolle. Det et ikke lettere å gå gjennom veggen i første enn i fjerde uansett. Anonymous poster hash: 0e5e7...a82 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 Her er kravene til utleie. Dette er de mest sentrale kravene som stilles til en bolig: Takhøyde skal ikke være under 2,2 meter. Vinduer i stue, kjøkken, arbeidsrom og soverom skal gi dagslys og utsyn. Underkanten av vinduet skal ikke være mer enn 0,9 meter over gulvet. Det skal være minst en utgang til sikkert sted i kjeller og første etasje. Rømningsvinduer skal være 0,5 meter brede og 0,6 m høye, men summen av høyde pluss bredde må være mer enn 1,5 meter. Det må være brannskille mellom leiligheter horisontalt og vertikalt. I tillegg må et skille mellom boenhetene ha lydisolerende egenskaper. Det skal være minimum en fem kvadratmeter utvendig sportsbod og tre kvadratmeter innvendig bod i boenheten. I små leiligheter kan inneboden erstattes med skap. Radonmåling må fra 2014 være utført. Tilfredsstillende luftkvalitet og lav luftfuktighet. Siden du ikke har ett eneste vindu som er godkjent, høres det ikke ut som om dette er en enhet godkjent for utleie, og du kan si opp leieforholdet. Anonymous poster hash: 4899d...477
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 Har du ikke øynene oppe på visning? Små frekk vil jeg kalle deg, og litt sleip.Anonymous poster hash: 4ba7a...e71 å leie ut uten godkjente rømningsveier og andre krav, det er det som er frekt. Og sleipt Anonymous poster hash: 4a6aa...020
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Du har rett til å si opp kontrakten din uansett uavhengig om vinduene er høyt oppe eller lang nede, men det er 3 mnd oppsigelse om det er det som står i kontrakten med mindre han leier ut en ulovlig og uregistrert hybel , noe som er lite trolig med mindre du betaler han kontant. Det er forsåvidt også ditt ansvar å gå gjennom å kvalitetssikre boligen før du signerer en leieavtale. Anonymous poster hash: c467d...d55 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #15 Skrevet 25. oktober 2015 det er vel krav om to rømningsveier?Anonymous poster hash: 4a6aa...020 Ikke i første etasje, men det er krav til lys som gjør at denne hybelen ikke tilfredsstiller kravene, brannsikkerhet virker det som er dekket når hybelen har dør rett ut.Anonymous poster hash: 1516c...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 Det er forsåvidt også ditt ansvar å gå gjennom å kvalitetssikre boligen før du signerer en leieavtale. Beklager, men det er ulovlig å gjøre ulovlige ting, selv om man har avtalt det. Anonymous poster hash: 13560...d4d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 Det er ikke ulovelig å leie ut kjellere.Anonymous poster hash: 0c47d...695 Det er tydeligvis ulovlig om den ikke har utsyn eller nok lys Anonymous poster hash: d0202...8f3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #18 Skrevet 25. oktober 2015 Mitt beste råd er at du sender en bekymringsmelding til Brannvesenet i kommunen du bor. Anonymous poster hash: 5da1a...150 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #19 Skrevet 25. oktober 2015 fatter ikke at folk som leier ut uten godkjente rømningsveier sover godt om natten. Kan man ikke bli tiltalt for uaktsomt drap hvis leieboer brenner inne pga manglende brannsikkerhet? Anonymous poster hash: 4a6aa...020
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 25. oktober 2015 #20 Skrevet 25. oktober 2015 (endret) En venn av meg fikk annullert en leiekontrakt på dette grunnlaget, og fikk da selvfølgelig depositumet tilbake. Egentlig burde han også meldt fra om forholdene slik at denne sleipe haien ikke kunne fortsette med slik ulovlig virksomhet, men det gjorde han dessverre ikke. Jeg synes for øvrig det er et bekymringsverdig omkved i på dette underforumet som sier at folk bør steke i sitt eget fett hvis de i uvitenhet har gått med på en ulovlig avtale som noen andre absolutt har ansvaret for. Endret 25. oktober 2015 av Lady Mondegreen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå