Gå til innhold

leide ut leiligheten med engang. borettslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva kan være konsekvensene? har pågått i 3 måneder, vil ikke lenger. visste ikke om regelen før nå... hjelpes!

Anonymous poster hash: 1a782...b3c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva lurer du på?

Anonymous poster hash: 5c484...3b1

• Liker 1
Skrevet

De borettslagene jeg kjenner har en regel om at man kan leie ut i max to år, så må man bo i leiligheten selv før man kan leie ut igjen.

Hva sier vedtektene hos deg, ts?

Skrevet

De borettslagene jeg kjenner har en regel om at man kan leie ut i max to år, så må man bo i leiligheten selv før man kan leie ut igjen.

Hva sier vedtektene hos deg, ts?

Fra Borettslagsloven:

"§ 5-5.Overlating av bruken for opp til tre år

Med godkjenning frå styret kan andelseigaren overlate bruken av heile bustaden til andre for opp til tre år dersom andelseigaren sjølv eller ein person som nemnt i § 5-6 første ledd nr. 3, har butt i bustaden i minst eitt av dei to siste åra. Godkjenning kan berre nektast dersom brukarens forhold gir sakleg grunn til det. Godkjenning kan nektast dersom brukaren ikkje kunne blitt andelseigar."

Altså kan man leie ut inntil tre år dersom man har bodd i boligen i ett av de siste to årene. Og utleie skal alltid godkjennes av styret først. Brudd på dette kan medføre at styret velger å gå til tvangssalg av boligen. Så TS: Du er i trøbbel, og må si opp leietaker snarest og krysse fingrene for at du rekker å flytte inn selv før styret finner ut at du bedriver ulovlig utleie.

Anonymous poster hash: a1284...3bd

• Liker 1
Skrevet

Takk for presiseringen. Jeg bor i borettslag, men ingen her leier ut, så selv om jeg burde, var jeg ikke helt klar over antall år. :)

Skrevet

Fra Borettslagsloven:

"§ 5-5.Overlating av bruken for opp til tre år

Med godkjenning frå styret kan andelseigaren overlate bruken av heile bustaden til andre for opp til tre år dersom andelseigaren sjølv eller ein person som nemnt i § 5-6 første ledd nr. 3, har butt i bustaden i minst eitt av dei to siste åra. Godkjenning kan berre nektast dersom brukarens forhold gir sakleg grunn til det. Godkjenning kan nektast dersom brukaren ikkje kunne blitt andelseigar."

Altså kan man leie ut inntil tre år dersom man har bodd i boligen i ett av de siste to årene. Og utleie skal alltid godkjennes av styret først. Brudd på dette kan medføre at styret velger å gå til tvangssalg av boligen. Så TS: Du er i trøbbel, og må si opp leietaker snarest og krysse fingrene for at du rekker å flytte inn selv før styret finner ut at du bedriver ulovlig utleie.

Anonymous poster hash: a1284...3bd

Ingen vits i å drive skremselspropaganda. Nei, det er egentlig ikke tillatt, men mange borettslag ser litt gjennom fingrene på dette dersom leietakeren ellers oppfører seg greit, følger husordensreglene og ikke er til bry for laget. 

Det betyr ikke at det er greit å ta seg til rette, men jeg tviler på at et oppegående styre lager sak av dette. TS  bør si opp avtalen, og så søke om å leie ut igjen. 

Anonymous poster hash: 14bad...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...