Gå til innhold

Hjelp med å sende oppsigelses-sms.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

æsj, der slettet jeg hele innlegget mitt. 

OK, kort fortalt:

jeg leide ut leiligheten min i august. Begge parter ble enige om oppsigelsestid på 1 måned. De som kom med forslag på 1 måned i og med at de ikke var sikre på om de ville trives der. 

jeg har dårlig samvittighet for at jeg nå vil flytte inn til min egen leilighet allerede nå. men igjen, de som lekte smarte med 1 måned, det var jo for å redde deres eget skinn hvis de ikke likte seg der.. så hadde rollene vært snudd om hadde jeg kanskje ufrvillig sittet igjen med en tom leilighet. ergo synd de likte leiligheten.

uasett, til spørsmålet mitt: hvordan sender man en oppsigelsesmelding? skal jeg si det som det er, eller skal jeg bare si at de har til desember å flytte ut? 

ps. vi har brukt mal fra forbrukerrådets leiekontrakt, der står det at det er en måned oppsigelsestid.

Anonymous poster hash: 129ba...73b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Vi sier opp leiekontrakten med virkning fra 1. november.

Mvh,

XXXX

Anonymous poster hash: 991d5...9e8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelse på sms virker temmelig simpelt.

Sett deg ned og skriv en mail, men vanligvis er en leiekontrakt treårig, før dennkan sies opp.

Uansett, oppsigelsen må gjøres innen den siste 31.oktober for at leiligheten skal være klar til innflytting 1. Desember.

Anonymous poster hash: 8fb2f...b55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned og skriv en mail, men vanligvis er en leiekontrakt treårig, før dennkan sies opp.

Uansett, oppsigelsen må gjøres innen den siste 31.oktober for at leiligheten skal være klar til innflytting 1. Desember.

selv om vi har spesifisert at det er en måned oppsigelsestid? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Leiekontrakten kan sies opp når som helst, det er derfor man har oppsigelsestid.

Anonymous poster hash: 953bf...16e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om vi har spesifisert at det er en måned oppsigelsestid?  Anonymous poster hash: 129ba...73b

Ja, vernet for leieboerne er høyt. Som utleier bør du sette deg inn i lover og regler før du leier ut.

Jeg tror du kan risikere å måtte vente i tre år eller få problemer før du kan si opp leietakerne dine. Men jeg kan ikke se hvilken kontrakt og hvilke føringer som ligger i din avtale med dine leieboere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vernet for leieboerne er høyt. Som utleier bør du sette deg inn i lover og regler før du leier ut.

Jeg tror du kan risikere å måtte vente i tre år eller få problemer før du kan si opp leietakerne dine. Men jeg kan ikke se hvilken kontrakt og hvilke føringer som ligger i din avtale med dine leieboere.

Hva snakker du om? Her skal utleier selv bo i leiligheten, så da gjelder oppsigelsestiden for begge parter,

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Synes du bør sette deg i lover og regler selv, når du tydligvis ikke har peiling selv. Til informasjon som du sikkert har glimtet skal utleier selv bo i leiligheten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger fortsatt hjelp til å skrive oppsigelses-sms. Anyone?

ps. vi har hatt all kommunikasjon gjennom sms, så derfor virker det naturlig å ta dette også over sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. vi har hatt all kommunikasjon gjennom sms, så derfor virker det naturlig å ta dette også over sms.

Les litt her du:

Og pass på å få med lovpålagte klausuler om leietakers rett til å klage/andre formkrav. Hvis ikke kan den juridisk sett bli ansett som ugyldig. 

Anonymous poster hash: 28e2b...8fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS er ikke gyldig oppsigelsesmetode fra utleier så vidt jeg kan huske. Skriv brev der det tydelig kommer frem hvilken leilighet og leieboer det gjelder og putt det i postkassen til leieboeren. Jeg tror også leieboer kan kreve 3 mnd oppsigelsestid, i følge loven.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS? Jeg tror du er pliktig til å sende skriftlig oppsigelse (altså brev). Men du kan jo i tillegg sende de en SMS om at "jeg sier opp leiliekontrakten med virkning fra 1.nov." 

Anonymous poster hash: bb393...f51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du skal sende SMS der du skriver at du kommer til å levere skriftlig oppsigelse.

"Hei. Siden jeg har bestemt meg for å selv ta i bruk leiligheten igjen, så må jeg dessverre si opp deres leiekontrakt. Oppsigelsestiden er 1 mnd, og dere må flytte ut innen 30.11.2015. Jeg kommer til å komme innom med en skriftlig oppsigelse før månedsskifte, for ordens skyld. Mvh XXX"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest

Oppsigelsen skal være skriftlig. Det betyr på et papir og den må være underskrevet av den som er juridisk ansvarlig for utleie.

Om den sies opp i dag, så er november oppsigelsemåneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om vi har spesifisert at det er en måned oppsigelsestid?  Anonymous poster hash: 129ba...73b

Ja. Dersom ikke annen fast oppsigelsdato er gitt i kontrakt, er oppsigelsen gyldig fra 1. i måneden etter at oppsigelsen blir gitt. Og nei, den er ikke gyldig dersom du sender den på SMS, den skal være skriftlig i papira form.

Det er strenge formkrav til oppsigelse foretatt av utleier. Så jeg foreslår at du setter deg ned med Husleieloven først. Det finnes sikkert maler du kan bruke hvis du googler litt.

Anonymous poster hash: 1555e...587

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Krav til utforming

Oppsigelsen skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal være begrunnet.

Oppsigelsen skal opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen 1 måned etter at oppsigelsen er mottatt.

Oppsigelsen skal opplyse om at dersom leieboeren ikke protesterer innen fristen, taper hun sin rett til å bestride­ oppsigelsen, og at utleieren i så fall kan begjære utkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven.

En oppsigelse som ikke fyller form­kravene, er ugyldig og uten rettsvirkning selv om man ikke har protestert. Men, har du flyttet i henhold til den, anses den likevel som akseptert.

...

Hva er saklig grunn?

Husleieloven oppstiller tre helt konkrete forhold som anses som saklige oppsigelsesgrunner. Det er:

Utleierens (eller medlemmer av utleieres husstand) behov for å bruke boligen.

Ved riving eller ombygging ( i den grad dette berører leieobjektet på en sånn måte at det er naturlig at leieforholdet ikke kan fortsette)

Ved mislighold fra leierens side.

Videre åpner husleieloven for at også andre grunner kan anses saklige, for eksempel dersom utleier ønsker å selge leieobjektet. Men selv om en oppsig­else begrunnet i salg ikke kan sies å være usaklig, er dette etter vårt syn heller ikke av de beste. Departementet uttaler dette om oppsigelsesgrunnen:

”I mange tilfeller kan utleier tenkes å oppnå en høyere fortjeneste enn før dersom han får frigjort husrommet. Det kan for eksempel tenkes at det er mulig å selge­ eiendommen for en høyere pris dersom husrommet frigjøres. Slike hensyn må tillegges en viss vekt i interesse­avveiningen, men her er det grunn til å vise tilbakeholdenhet.”

Det som er viktig for leieren å være oppmerksom på er at dette er absolutte vilkår for oppsigelsens gyldighet. Det er et minstekrav for å i det hele tatt vurdere om oppsigelsen er gyldig, men alene ikke tilstrekkelig for å slå fast at utleier kan si opp. Mer viktig er om oppsigelsen vil virke urimelig. En oppsigelse kan settes til side som urimelig selv om den er saklig begrunnet. Faktisk er det sånn at de oppsigelser som settes til side av domstolene nesten aldri settes til side som usaklige, de settes til side som urimelige, selv om de er saklige. Det virkelige oppsigelsesvernet til leier ligger altså i rimelighetsvurderingen."

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Oppsigelsefrautleier.aspx

Anonymous poster hash: 1555e...587

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...