Gå til innhold

Forskjell på hvor det setter seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjon 1: En person spiser mer mat enn tidligere, økningen i matmengde består av sunn mat, og går opp 4 kg over en periode. 

Situasjon 2: En person spiser mer godteri/søtsaker enn tidligere, og går opp 4 kg over en periode. 

Vil det være forskjeller på hvor de ekstra kiloene setter seg på kroppen, fra situasjon 1 til situasjon 2? 

Altså, har typen mat man øker kaloriinntaket med noe å si for hvor på kroppen kiloene setter seg? 

Anonymous poster hash: d03ea...79f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du mer kalorier enn du forbrenner legger du på deg. Det spiller ingen rolle om maten er "sunn" eller "usunn".

Anonymous poster hash: c18e8...586

• Liker 3
Skrevet

Spiser du mer kalorier enn du forbrenner legger du på deg. Det spiller ingen rolle om maten er "sunn" eller "usunn".

Jeg vet at man legger på seg hvis man går i kalorioverskudd. Men her spør jeg om det er forskjell på hvordan kiloene legger seg på kroppen? :) 

Skrevet

Har lest om at det er arvelig hvor på kroppen overflødige kg legger seg. Det er vist i tvillingstudier. Kan ikke tenke meg at det er forskjell på hvor de overflødige kcal ene kommer fra, i forhold til hvor de legger seg på kroppen.

Skrevet

Har lest om at det er arvelig hvor på kroppen overflødige kg legger seg. Det er vist i tvillingstudier. Kan ikke tenke meg at det er forskjell på hvor de overflødige kcal ene kommer fra, i forhold til hvor de legger seg på kroppen.

Okei :) Ja, har hørt om at det er individuelt hvor kiloene legger seg ved vektoppgang, men har liksom aldri hørt noe om det kan være forskjeller etter hvordan vektoppgangen skjer. Tenker at det er mest effektivt å gå opp i vekt ved å spise søtsaker, siden dette metter mindre enn vanlig mat, men vil ikke bruke søtsaker som "verktøy" dersom dette legger seg på mer ugunstige plasser på kroppen enn om man går opp ved å spise mer, men sunn mat. 

Skrevet

Hvor på kroppen fettet lagres er genetisk bestemt. Regner med du tenker på fett og ikke muskler når du sier vektoppgang.

Skrevet

Hvor på kroppen fettet lagres er genetisk bestemt. Regner med du tenker på fett og ikke muskler når du sier vektoppgang.

Ja, når man spiser flere kalorier enn man forbrenner lagres det jo som fett. Men håper på å øke litt muskelstyrke også når jeg går opp i vekt (ved å trene styrke, selvfølgelig). 

Skrevet

Min erfaringer er:

Rask vektoppgang der man spiser mye karbohydrater (øker insulinproduksjonen) lagrer seg ofte som magefett. Dette fordeler seg jevnere på sikt, men i starten lager mye seg på magen.

Mer langsom vektoppgang der man trener styrke fører til at man legger på seg mer jevnt og man legger på seg mindre fett.

Jeg har erfaring med begge deler, men det er jo selvfølgelig individuelt. Men rask vektoppgang med mye raske karbohydrater er iallefall ikke hensiktsmessig. Bedre å gjøre det langsommere, dersom du ikke er alvorlig undervektig da?

Anonymous poster hash: 5bbe4...2f5

• Liker 1
Skrevet

Min erfaringer er:

Rask vektoppgang der man spiser mye karbohydrater (øker insulinproduksjonen) lagrer seg ofte som magefett. Dette fordeler seg jevnere på sikt, men i starten lager mye seg på magen.

Mer langsom vektoppgang der man trener styrke fører til at man legger på seg mer jevnt og man legger på seg mindre fett.

Jeg har erfaring med begge deler, men det er jo selvfølgelig individuelt. Men rask vektoppgang med mye raske karbohydrater er iallefall ikke hensiktsmessig. Bedre å gjøre det langsommere, dersom du ikke er alvorlig undervektig da?

Jeg er ikke alvorlig undervektig. Er bare et par kilo til normalvekt, men ønsker å gå opp tre-fire kilo (tror jeg vil se best ut da). Ønsker å gå opp så fort som mulig, men ikke hvis alt legger seg på magen :( Men hva om jeg spiser mye karbohydrater for å gå raskt opp, og i tillegg trener en del styrketrening?

Skrevet

Min erfaringer er:

Dette er også min erfaring. Karbohydrater ender på magen.

Anonymous poster hash: 847ec...f6a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...