AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Alfabetisk etter forfatter i en bokhylle. Etter farge på omslaget i en bokhylle. Tilfeldig rekkefølge i en bokhylle. Organisert? Bøkene ligger litt her og der, i esker og i skap. Eller på andre vis?Anonymous poster hash: 4078c...9c0
Gjest Bergtekjen Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Alfabetisk etter tittel i ei bokhylle, pluss nokon som er tatt ut for å lese og så satt tilfeldig inn. Alfabetisk etter serietittel eller tittel på fyrste hvis det er ein serie som ikkje blir ståande saman ellers.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Låner bøker på biblioteket og har dermed ikke en eneste bokhylle eller bok å sette i noen bokhylle. Og ingen bøker å flytte på når vi flytter. Anonymous poster hash: e9016...099
Pawn Hearts Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Alfabetisk etter forfatter (etter tittel hvis det ikke finnes noen klar forfatter – jeg setter f.eks. Bibelen under B og ikke G). Av og til skaper høyden problemer slik at noen bøker nødvendigvis må plasseres feil. 3
Gjest Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg organiserer bøker etter sjanger. Så jeg har hyller for romaner, hyller for historie, hyller for biografier osv. 1
Gjest Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 Etter sjanger i hver sin hylle/del av hylle
Rumle Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Stort sett tilfeldig rekkefølge + at de ligger overalt. I bokhyllen sorterer jeg dog noe etter størrelse, for å få plass til mest mulig 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Etter sjanger. Faktabøker i en hylle, kokebøker i en annen. Krim satt en plass og norsk skjønnlitteratur en annen osv. Også prøver jeg å samle bøker av samme forfatter sammen. Anonymous poster hash: 246e1...b87
Hecubaa Skrevet 24. oktober 2015 #9 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Jeg har serier samlet men ellers står bøkene helt tilfeldig. Jeg jobber i bokhandel og har naturlig nok en del bøker og skal systematisere den dagen jeg kjøper leilighet/hus og vet at jeg ikke skal flytte mer rundt på en lang, lang stund.. Endret 24. oktober 2015 av Hecubaa
Cata Skrevet 24. oktober 2015 #10 Skrevet 24. oktober 2015 Litt etter type bøker, litt etter forfatter. Har f.eks et lass bokklubbøker med samme type innbinding. De står i samme del av hylla, men er så organisert etter forfatter. Så har jeg en del større bøker, type atlas og diverse emnebøker. De står i egen del av hylla og er av praktiske grunner sortert etter størrelse. Så har jeg noen "serier", f.eks. hele serien om de tre musketerer. De er sortert i kronologisk orden etter handlingen i bøkene.
Gjest Zeitgeist Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 Først deler jeg mellom skjønnlitteratur og faglitteratur. Skjønnlitterære bøker ordnes først etter språk, så klassisk/moderne litteratur, så tema, så innbinding/farge. Faglitteratur ordnes etter fag (logisk nok), tema (f.eks. naturvitenskap ---> fysikk ---> partikkelfysikk el. historie ---> idèhistorie ---> verdenshistorie ---> europeisk historie ---> tysk historie). Eneste jeg sliter litt med er overlappende bøker - f.eks. astronomihistorie. Skal den i naturvitenskaplig seksjon eller historisk seksjon?
Gjest SykkelJenny Skrevet 24. oktober 2015 #12 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Har serier samlet I rekkefølge. Resten er litt I hytt og vær, dog litt etter størrelse så det ser litt ryddig ut. Har masse bøker og mange bokhyller I flere rom I leiligheten. Kokebøker har jeg mange av og de står samlet I egne hyller. Endret 24. oktober 2015 av SykkelJenny
Fredsmegleren Skrevet 24. oktober 2015 #13 Skrevet 24. oktober 2015 Sjanger og alfabetisk etter forfatterens etternavn.
Brunhilde Skrevet 24. oktober 2015 #14 Skrevet 24. oktober 2015 Alfabetisk etter forfatter (etter tittel hvis det ikke finnes noen klar forfatter – jeg setter f.eks. Bibelen under B og ikke G). Av og til skaper høyden problemer slik at noen bøker nødvendigvis må plasseres feil. Sikkert like lurt siden den ikke er skrevet av gud... Jeg sorterer etter forfatters etternavn, romaner og poesi for seg. Kokebøker sorteres ikke, ikke fagbøker heller. Kokebøkene blar jeg i støtt og stadig, fagbøker har lett for å bli stående når jeg først har lest dem... 1
Brabla Skrevet 24. oktober 2015 #15 Skrevet 24. oktober 2015 Helt tilfeldig. Jeg bare stapper de inn der det er plass
-ssi Skrevet 24. oktober 2015 #16 Skrevet 24. oktober 2015 Romaner o.l alfabetisk etter forfatter, men trilogier o.l står i den rekkefølgen de skal leses. "Kioskserier" står i egen hylle sortert etter nummer på bøkene. Bøker på engelsk står i egen hylle, det samme gjør tegneseriebøker. Andre bøker står forholdsvis ordnet etter tema, f.eks kokebøker, dyre- og fuglebøker, gjør det selv-bøker, souvenirbøker osv. De kokebøkene som brukes flere ganger i uka står på kjøkkenet, mens resten står i stua. DVDer er ordnet alfabetisk etter tittel, CDer alfabetisk etter artist, og hver artist er ordnet kronologisk. Ja, jeg har for lite å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #17 Skrevet 24. oktober 2015 Faglitteratur deles inn etter emne. Hvert emne har en tilhørende perm eller strikkmappe med notater. Skjønnlitteratur som har blitt brukt i arbeidet med faglitteraturen står under samme emne som gitt faglitteratur. Alt annet er organisert etter sjanger og forfatter. Anonymous poster hash: d5cec...8fd
Agathe Skrevet 24. oktober 2015 #18 Skrevet 24. oktober 2015 Skjønnlitteratur: alfabetisk etter forfatter, men paperback må stå for seg selv i nederste hyllene. Ellers står det etter tema, men har egen hylle for faglitteratur.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 24. oktober 2015 #19 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #20 Skrevet 24. oktober 2015 Nokså tilfeldig, men har noen holdepunkter. Samler bøker av samme forfatter. Har også de fleste kokebøkene i samme hylle. Siden bokhylla er smal, men dyp har jeg skjønnlitteratur foran og faglitteratur bak. Mesteparten av faglitteraturen ligger riktignok i en eske under senga... Anonymous poster hash: 53f98...3cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå