Gå til innhold

Vente litt med graviditetstest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at mange her er kjappe med å ta graviditetstest, gjerne også før de forventer menstruasjon. Er det andre prøvere her som er litt tregere? Og som er det litt med vilje?

Samboeren og jeg forsøker så smått på å skape en liten familie. Vi droppet ppiller i sommer, men brukte kondom frem til for en måned siden. Etter p-pille-slutt har jeg hatt regelmessige sykluser. På bakgrunn av disse skulle jeg egentlig forventet å ha menstruasjon torsdag 22.10. Jeg syntes jeg kjente litt av de vanlige milde murringene på onsdag, men foreløpig er ingen menstruasjon kommet. Det har hendt én eneste gang i mitt liv at jeg var tre dager forsinket. Så jeg lurer jo på om jeg faktisk er blitt gravid på første forsøk. Samtidig vegrer jeg meg litt for å teste helt enda... Jeg har vel tenkt at det kom til å ta lenger tid, at jeg ikke ville bli testoman, at jeg ikke skulle henge meg så veldig opp i prøveprosjektet. Jeg lever "gravidvennlig", så det er ingen helsemessig grunn til å måtte teste og få et klart svar.

Så jeg lurer litt på om det et andre her som avventer testing, som lar det gå litt tid? Er det noen fordeler eller bakdeler med det?

Anonymous poster hash: 2a018...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordelen er vel at du slipper å bli skuffet dersom du kun har en kjemisk graviditet.

Jo tideliger i svangerskapet jo høyere risiko er det å miste også. Jeg tenker kanskje man kan bli litt demotivert om man tester tidelig for å så oppleve tidelige SAer (flere ganger), så vil kanskje vissheten om at man har vært gravid bli litt overskyggende prøvingen og skuffelsen større enn om man bare får en litt forsinket mens, grunnet en SA. Har sett det i flere tråder at folk har testet veldig tidelig for så å bli såå skuffet og lei seg at spiren ikke satt. Enkelte blir nærmest litt maniske når det kommer til testing. Venter man litt med testing hadde man kanskje unngått denne skuffelsen fordi man ikke trenger å forhold seg til  "urealistisk" positiv svar.

Og er du gravid og, så går du jo ikke glipp av graviditeten selvom du venter et par dager til:)

Jeg ventet til noen dager  over forventet mens. Ble riktignok gravid på første forsøk og vi hadde en avslappet holdning til det. Droppet bare prevensjon og sa at, skejr det så skjer det. Mulig jeg bare ikke hadde kommet inn en "prøvemodus" ennå.

Anonymous poster hash: ed612...53a
Gjest epletre.
Skrevet

Takk for fint og reflektert svar! :) Jeg tror jeg kommer til å vente litt med å teste... Menstruasjonen kan jo være sen av andre årsaker også (selv om det bare har skjedd én eneste gang før i livet mitt). Kanskje jeg skal gi det en uke til. Fokusere på hverdagen og bare være litt i en "kanskje-kanskje ikke-vente og se"-holdning. Spennende saker!

Vi har liksom innstilt oss på at det kan ta litt tid å bli gravid og at vi kanskje ikke kan bli det i det hele tatt... Så om det skulle vise seg at jeg er gravid, så blir vi nok ganske overrasket begge to.

Gjest epletre.
Skrevet

Og der var ts over her so svarte uten å være anonym ;)

Skrevet

Jeg tror det er sunt å vente litt med testing, iallefall i forhold til hvordan enkelte tar helt av her inne...(legger hodet på hoggstabben).

Jeg har full forståelse for at kvinner som enten har plager eller er i høy alder er påpasselig med både det ene og det andre og driver å stresser litt med prøvingen.

Men jeg tror enkelte (friske og unge) drar det hele litt vel langt og det forventes at alt skal klaffe tvert fordi de har jo spist det og det og holdt seg unna det og det og har sex da og da og tar temp og måler og teller opp og teller ned og tester og tar enda en test og så enda en og så starter runden på nytt. Jeg får iallefall inntrykk av at mange som ikke har grunn til det stresser noe enormt.

Jeg skjønner jo at man er spent men kroppen og hodet kan ikke ha godt av å stresse og fokusere så innmari på det tenker jeg.

Ble kanskje en avsporing dette dog. Lykke til iallefall til deg TS :)

Anonymous poster hash: a249d...c67

• Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Min tanke var å alltid vente med testing til etter IKM, men så har syklusen min slått seg helt vrang, så jeg har hele tiden visst at jeg ikke er gravid. Men er helt med på tankegangen din! :)

Skrevet

Jeg synes det er bra og sunt at du drøyer testingen.

Det er jo også mulig at mensen er forsinket nettop fordi du vet at du faktisk kan være gravid. Det psykiske kan spille inn på masse.

Men som nevnt over; du går ikke glipp av noe om du faktisk er gravid (noen dager kun) ;-)

Lykke til <3

Anonymous poster hash: 98ff9...0e8

Gjest epletre.
Skrevet

Takk for kloke svar! Nå skal jeg bare vente og se hva kroppen min gjør den neste uken, og så får jeg se om jeg tar en test etterhvert.

Skrevet

Jeg har testet og testet til jeg ble gal av det, men akkurat de månedene jeg har blitt gravid så har jeg merket det på kroppen. Derfor har jeg drøyet det lengst mulig meg å teste, så da har jeg klart å holde meg til IKM. 

Det beste er å vente til mensen ikke er kommet, gjerne kanskje en uke over IKM. Det er jo fordi da slipper man å vite at man har hatt kjemiske eller en veldig tidlig SA. Jeg ble knust selv om jeg mistet veldig tidlig, hadde jeg bare ventet å teste en uke så hadde jeg trodd det var mensen.. 

Anonymous poster hash: 485d8...831
Skrevet

Takk for fint og reflektert svar! :) Jeg tror jeg kommer til å vente litt med å teste... Menstruasjonen kan jo være sen av andre årsaker også (selv om det bare har skjedd én eneste gang før i livet mitt). Kanskje jeg skal gi det en uke til. Fokusere på hverdagen og bare være litt i en "kanskje-kanskje ikke-vente og se"-holdning. Spennende saker!

Vi har liksom innstilt oss på at det kan ta litt tid å bli gravid og at vi kanskje ikke kan bli det i det hele tatt... Så om det skulle vise seg at jeg er gravid, så blir vi nok ganske overrasket begge to.

Vi tenkte det samme, at mange bruker lang tid på å bli gravide og det er faktisk ganske normalt og bruke noen måneder. Men vi ble gravide på første forsøk, og vi ble litt faktisk litt satt ut.

Men over til spørsmålet: jeg har aldri testet før ikm dagen og kommer heller ikke til å gjøre det nettopp pga det at det er mye større sjangse for å miste før ikm.

Anonymous poster hash: c469d...0bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...