AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Skrevet 24. oktober 2015 Vel? Gjør du? Hvorfor gjør du det? Vet du ikke hvor drittsekk du er? Fretex kan ikke selge søppel videre. Ta det med på dynga og kast det. Fretex er ikke et søppelmottak. Anonymous poster hash: c2c03...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #2 Skrevet 24. oktober 2015 Vel? Gjør du? Hvorfor gjør du det? Vet du ikke hvor drittsekk du er? Fretex kan ikke selge søppel videre. Ta det med på dynga og kast det. Fretex er ikke et søppelmottak. Anonymous poster hash: c2c03...1f2 Nei, jeg gjør ikke det Men jeg har lest om at de tar i mot hullete/ ødelagte klær da dette blir sendt bort og blir brukt til produksjon av bl.a. kluter. Men dette tøyet bør nødvendigvis samles i egen pose og merkes, før man leverer det. Selvfølgelig må alt som leveres være renvasket og tørt Anonymous poster hash: a996c...19a 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Skrevet 24. oktober 2015 Vel? Gjør du? Hvorfor gjør du det? Vet du ikke hvor drittsekk du er? Fretex kan ikke selge søppel videre. Ta det med på dynga og kast det. Fretex er ikke et søppelmottak. Anonymous poster hash: c2c03...1f2 Hva tenker du på med søppel? Matavfall el.l? Anonymous poster hash: a996c...19a 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #4 Skrevet 24. oktober 2015 Vel? Gjør du? Hvorfor gjør du det? Vet du ikke hvor drittsekk du er? Fretex kan ikke selge søppel videre. Ta det med på dynga og kast det. Fretex er ikke et søppelmottak. Anonymous poster hash: c2c03...1f2 UFF bruker i hvertfall ødelagt tøy til noe "Skrevet 3 juni 2013 UFF samler jo også inn tøy, og de bruker i alle fall utslitte klær til å lage tepper av. Fant dette i årsrapporten deres fra 2011: "78 % av tøyet går til direkte ombruk. 16,7 % er av for dårlig kvalitet og går til materialgjenvinning, hovedsakelig til nytt garn og tepper som lages i Pakistan. 0,4 % går til energigjenvinning og 4,9 % til deponi." http://forum.doktoronline.no/topic/392597-gjenbruk-av-kl%C3%A6r-trenger-ideer/ Anonymous poster hash: a996c...19a 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Det er også negativt for miljøet å kaste ullpledd og annet på dynga, når det kan gjenvinnes Ta også en titt på Stormberg. De sørger for gjenvinning av det som ikke kan brukes videre, det som ikke lar seg reparere og brukes videre og det som er så ødelagt at det ikke lar seg reparere. Anonymous poster hash: a996c...19a 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #6 Skrevet 24. oktober 2015 "Forbruk og gjenbruk Å være en smart forbruker, og hjelpe både samfunnet og miljøet, er ikke så vanskelig som det kanskje høres ut! Først og fremst så handler det om å ta oss tid til å tenke gjennom handlingene våre. Trenger vi egentlig alle tingene vi kjøper gjennom et år? Kunne noe vært kjøpt brukt? Og hva gjør vi når tingene blir gamle, utdaterte og kanskje ødelagte? Avfallshierarkiet kan være til hjelp i disse vurderingene. Avfallreduksjon er øverst i hierarkiet. Ved å kjøpe mindre, vil det blir produseres mindre. Når ting er produsert er smart å gi de så lang levetid som mulig. Det skjer gjennom Fretex sin innsamling og butikker. Ombruk eller gjenbruk er et godt miljøtiltak. Når ombruk ikke lenger er mulig, kan materialgjenvinning være mulig. I Fretex lager vi trekk til varmeflasker av ødelagte pledd, pc-vekser av ødelagte skinnvesker osv. Fretex selger også pussefiller som er laget av brukte og ødelagte tekstiler. Når materialgjenvinning ikke lenger er mulig, er neste stopp energigjenvinning. Nederste nivå i hierarkiet er deponi, noe som ikke er aktuelt for tesktiler. http://www.fretex.no/gi-til-fretex/miljo/forbruk-og-gjenbruk (Fint om TS kan utdype hva han/ hun mener med søppel i innlegget sitt) Anonymous poster hash: a996c...19a 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Her er et eksempel. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9545551.ece Ikke gjør dere dumme. Dere vet godt hva søppel er. Folk bruker Fretex som dynge fordi det er nærmere enn selve søppeldynga eller designerte søppelcontainere. Anonymous poster hash: c2c03...1f2 1
muffinshaker Skrevet 24. oktober 2015 #8 Skrevet 24. oktober 2015 Tja. Jeg har vært i tvil noen ganger. Det kan være ting av kvalitet som ser litt slitte ut, eller nye varer med prislappen på som mangler en knapp eller noe. Når jeg sorterer ting jeg skal gi til Fretex har jeg en pose ved siden av hvor jeg kan putte ting som bare skal kastes. Men det er ikke så lett å vite alltid. Noens søppel er en annens skatt osv. (Herregud, så blærete jeg høres ut. Mitt søppel verdifullt for andre liksom. Haha. Men det var ikke sånn ment, det går jo begge veier. Jeg handler gjerne på Fretex og lokale gjenbruksbutikker selv.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå