Gå til innhold

Folk som blir godt likt uten at man vet hvorfor.

Summers

Anbefalte innlegg

Enkelte ganger møter jeg folk som er godt likt(jeg liker dem også) selv om jeg ikke vet helt hvorfor. De er ikke morsomme, de er ikke smarte, virker egentlig som de for det meste bare lytter og er "kule". Men ikke alle som nesten bare lytter er like behagelige å være med, vil si de fleste er kjedelige. Noen som vet hva som gjør dem så godt likt?

Ikke så lett å forklare, så vet ikke om dere forstår hva jeg mener.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte ganger møter jeg folk som er godt likt(jeg liker dem også) selv om jeg ikke vet helt hvorfor. De er ikke morsomme, de er ikke smarte, virker egentlig som de for det meste bare lytter og er "kule". Men ikke alle som nesten bare lytter er like behagelige å være med, vil si de fleste er kjedelige. Noen som vet hva som gjør dem så godt likt?

Er de i tillegg sjarmerende?

Kan du beskrive andre ting ved dem?

Anonymous poster hash: 475d7...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Jeg vet hva du mener, og har vært borti et par sånne i løpet av livet. Jeg tror det er kombinasjonen av en eller annen form for høy innsikt, kombinert med en stor indre ro. Innsikten gjør dem interessante. Den indre roen gjør dem i tillegg til svært behagelige mennesker, nærmest blottet for helt normale narsissistiske trekk.

Endret av obstanazi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de i tillegg sjarmerende?

Kan du beskrive andre ting ved dem?

Anonymous poster hash: 475d7...65d

Ja, de er vel sjarmerende ved at man merker at de liker deg samtidig som man liker dem. De ler også av vitsene dine og er enige i hva du mener. Uten at de virker som diltere.

Jeg vet hva du mener, og har vært borti et par sånne i løpet av livet. Jeg tror det er kombinasjonen av en eller annen form for høy innsikt, kombinert med en stor indre ro. Innsikten gjør dem interessante. Den indre roen gjør dem i tillegg til svært behagelige mennesker, nærmest blottet for helt normale narsissistiske trekk.

Ja, det synes jeg var god beskrivelse. Ja, jeg(og kompisene mine) synes det er behagelig å bare være med dem selv om de ikke sier så mye og om de sier noe så er det gjerne fordi de ler av andres vitser.

Endret av Summers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som virkelig lytter til hva du sier og virker oppriktig interessert får deg til å føle deg betydningsfull. Alle liker å føle seg betydningsfulle, og derfor liker du også menneskene som gir deg følelsen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen mennesker man skjønner tenker på en måte som gjør de mindre fordomsfulle og dømmende. De er mer laidback og aksepterer også sære og rare mennesker. Det viktigste for dem er ikke om folk er normale, oppfører seg A4 eller om de dummer seg ut. De fokuserer på andre aspekt ved personligheter som flere kan leve opp til.

Jeg tror kjæresten min er litt sånn. Han har åpne "genuine" øyne, er stille, laidback og er ikke dømmende. Han observerer og forstår mennesker, så han er ikke en type som sitter og klager over hvor teite folk er. Når man forstår hvorfor folk oppfører seg som de gjør så blir det irrelevant å si at de er teite. Han setter selvsagt grenser om noen oppfører seg dårlig, men man merker at det ikke er personlig men en konsekvens av dårlig oppførsel fra den personen.

Anonymous poster hash: 91d70...004
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker som virkelig lytter til hva du sier og virker oppriktig interessert får deg til å føle deg betydningsfull. Alle liker å føle seg betydningsfulle, og derfor liker du også menneskene som gir deg følelsen.

Ja, virker rimelig.

Det er noen mennesker man skjønner tenker på en måte som gjør de mindre fordomsfulle og dømmende. De er mer laidback og aksepterer også sære og rare mennesker. Det viktigste for dem er ikke om folk er normale, oppfører seg A4 eller om de dummer seg ut. De fokuserer på andre aspekt ved personligheter som flere kan leve opp til.

Jeg tror kjæresten min er litt sånn. Han har åpne "genuine" øyne, er stille, laidback og er ikke dømmende. Han observerer og forstår mennesker, så han er ikke en type som sitter og klager over hvor teite folk er. Når man forstår hvorfor folk oppfører seg som de gjør så blir det irrelevant å si at de er teite. Han setter selvsagt grenser om noen oppfører seg dårlig, men man merker at det ikke er personlig men en konsekvens av dårlig oppførsel fra den personen.

Anonymous poster hash: 91d70...004

Ja, laidback er også noe jeg har lagt merke til samt at de liker "alle" som ikke oppfører seg slemt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Har du asbergers eller noe sånn? Du spør om så mye rart når det gjelder menneskelige relasjoner og egenskaper, og virker som du har problemer med å forstå vanlige omgangsformer og sosiale koder.

Anonymous poster hash: 5a71a...a07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Har du asbergers eller noe sånn? Du spør om så mye rart når det gjelder menneskelige relasjoner og egenskaper, og virker som du har problemer med å forstå vanlige omgangsformer og sosiale koder.

Har aspergers.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også asperger. Kunne lurt på slike ting jeg og. Bruker mye tid på å observere andre.

Skal si dere at det er hardt å være født med asperger. Som om man er født utenfor en ring av andre mennesker.

Slike mennesker som TS beskriver, fascinere meg. Sikkert fordi jeg er så langt unna selv.

Anonymous poster hash: 90800...3fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også asperger. Kunne lurt på slike ting jeg og. Bruker mye tid på å observere andre.

Anonymous poster hash: 90800...3fe

Tror ikke-aspergere også lurer på slikt. Er jo bare å se på alle trådene på samliv og singleforumene.  Alle jentene som lurer på hva daten, tenker, hva de burde gjøre, osv. Forstår ikke hvorfor det skal være noe helt annet enn det vi bruker tid på å observere og reflektere over.

Endret av Summers
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være fordi de er trygge på seg selv; at de er avslappet og ikke vil fremheve seg selv, men lytter og er interessert i det du sier. De uttrykker med kroppspråket, blikket, at de hører på deg. Ikke bare at de lytter passivit uten å egentlig høre etter eller bry seg om hva du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke-aspergere også lurer på slikt. Er jo bare å se på alle trådene på samliv og singleforumene.  Alle jentene som lurer på hva daten, tenker, hva de burde gjøre, osv. Forstår ikke hvorfor det skal være noe helt annet enn det vi bruker tid på å observere og reflektere over.

Det blir allikevel noe annet. Det at du har asperger, forklarer jo veldig mye av innleggene dine her inne, da. Du forstår sikkert ikke det selv, men det er jo en del av syndromet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en slik person (er mann/gutt). Jeg har ingen behov for å fremheve meg selv, er lyttende og genuint intr. i andre :) Tydeligvis er dette en egenskap som gjør meg attraktiv - at jeg har mulighet til å SE andre og sette meg inn i dem sin eventuelle situasjon

Anonymous poster hash: 6f192...370

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg trodde tråden skulle handle om folk som blir godt likt av mange og du skjønner ikke hvorfor :P

Anonymous poster hash: ca8f9...b26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Kanskje det er nettopp det at de er stille av seg. Noen mennesker liker godt å være i sentrum, og få lov til å være den som forteller. Mange liker også at folk ler av vitser de forteller (spesielt menn skal sette pris på dette hos kvinner, har jeg hørt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noen mennesker har en utstråling som gjør at man liker dem.

jeg har møtt noen sånne. de er generelt noen hyggelige folk, uten så mange fordommer.

ofte med et optimistisk livssyn.

Anonymous poster hash: c1f0f...fce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_TSX80

Mennesker som ofte blir godt likt, er nøytrale mennesker og stiller seg stort sett derfor nøytralt til store spørsmål. Dermed får de ingen "motsatte meninger" av andre. Og derfor er de egentlig også litt kjedelige etter min smak - men jeg liker de jo. Nøytral grunn. Ingen skepsis, ingen dømming.

Spør de om politikk, så hadde de tatt frem alt det de var enig med fra høyre til venstre siden.

De hadde sjeldent nevnt det negative ved partiene, fordi de fokuserer kun på det positive, og har egentlig ingen formening om hva som er negativt.

Jeg har et par sånne kamerater. De er utrolig godt likt, men kan allikevel være ufattelig irriterende. For på den måten de aldri dømmer andre og stiller ingen krav, så kan de heller ikke bli stilt så mange krav. De dukker gjerne opp 1 time senere enn avtalt, hvis de i det hele tatt dukker opp til avtalen. De er umulige å få meninger ut av, som i type: "Blabla, min problemstilling, blabla, "HVA SYNES DU?". Svaret er gjerne: "Nei, jeg vet ikke helt jeg... du må jo nesten gjøre det du synes er riktig bare". Og så trekker de på skuldrene, og ønsker seg over på et annet tema, som ikke krever et ekte standpunkt.

Det er jo rart at sånne mennesker blir så godt likt. Men kanskje fordi man alltid vet at de aldri vil dømme, aldri baksnakke, og at det i så måte er en trygg tilværelse sammen med dem. (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ofte om hvordan man føler seg sammen med dem.

Mennesker liker mennesker som liker dem. Og ofte oppleves de som ekte, varme, avslappet, uhøytidelige og nysgjerrige.

Endret av Betty Blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...