AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #1 Skrevet 23. oktober 2015 Hei, vet ikke hvordan man skal skrive dette og jeg høres sikkert teit og slem, men jeg bor i kollektiv med en mannlig student som virker å slite. Han virker som en som er litt "tilbakestående". Han er egentlig som et barn, ikke bare på det sosiale, men på alt. Han er 24 år så er jo "voksen" som i at han bør få leve sitt eget liv, men føler ikke dere som er foreldre at dere burde passe litt bedre på han? Han her bor på andre siden av landet enn foreldrene og livet hans går jo rett i dass. Han klarer ikke basic hygiene, han klarer ikke å få venner(ikke fordi han er for sjenert eller ikke har sjansen, det er hans oppførsel) og han klarer ikke å studere. I tillegg virker det som han sliter med depresjoner og store konsentrasjonsvansker. Jeg synes evig synd på fyren, men jeg kan jo ikke være moren hans. Forstår ikke hvorfor foreldrene ikke ber han bo i samme by som dem slik at de kan ha et minimum av oppfølging. Ikke burde han studere heller for det klarer han ikke. Og det er ikke snakk om ett år han har studert som har gått skeis, han har studert siden han var 19, er nå 24 og har såvidt bestått noe som helst. Hadde det vært en "normal" gutt så hadde jeg tenkt han får seile sin egen sjø, men han virker faktisk å være litt tilbakestående. Anonymous poster hash: ffa06...989
ops2 Skrevet 23. oktober 2015 #2 Skrevet 23. oktober 2015 Han skjuler sikkert mye av det negative for foreldrene. Hjemme kan det være han fungerer bedre også. Foreldre kan noen ganger gå for nært opp i barna, man ser ikke særegenhetene med de. Det er sånn de har vært siden de er små. Det unormale blir normalt. Sier foreldrene: "gå og ta en dusj" så er han bare glemsk, tror de. Det et langt sprang til at han ikke dusjer uten å bli minnet på det. Det er mange som får diagnoser i dag. Noen ser på dette som unødvendig og viser til at. "Det fantes ikke Asberger og ADHD for 20 år siden". Nei, da het det bygdetullinger, slemme gutter og originaler. Sære ungkarer. Jenter som aldri ble gift. "Rare" folk. Å være sosialt lite smart, buse ut med ting og støte folk fra seg og ikke bli akseptert er ikke noe nytt. Han kan være udiagnostisert med et syndrom. Depresjon gjør at en forfaller. Det er en ond spiral. Jo mer deprimert, jo mindre steller man seg. Når en blir avvist på grunn av lukten/utseendet, blir en mer deprimert og slik fortsetter det. Du kan vel ikke gjøre mye... men du kan ta kontakt med foreldrene og si at du er bekymret fordi han er deprimert. Å si at han er urenslig og burde følges opp er vel litt for drastisk... 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #3 Skrevet 23. oktober 2015 Dette er trolig en gutt som har lidd av omsorgssvikt livet gjennom. De fleste enkle sjeler blir det av en grunn. Tviler på at foreldrene hans bryr seg nevneverdig, de har antakeligvis nok med sine egne trygdede og miserable liv. Anonymous poster hash: b8188...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #4 Skrevet 23. oktober 2015 Han skjuler sikkert mye av det negative for foreldrene. Hjemme kan det være han fungerer bedre også. Foreldre kan noen ganger gå for nært opp i barna, man ser ikke særegenhetene med de. Det er sånn de har vært siden de er små. Det unormale blir normalt. Sier foreldrene: "gå og ta en dusj" så er han bare glemsk, tror de. Det et langt sprang til at han ikke dusjer uten å bli minnet på det. Det er mange som får diagnoser i dag. Noen ser på dette som unødvendig og viser til at. "Det fantes ikke Asberger og ADHD for 20 år siden". Nei, da het det bygdetullinger, slemme gutter og originaler. Sære ungkarer. Jenter som aldri ble gift. "Rare" folk. Å være sosialt lite smart, buse ut med ting og støte folk fra seg og ikke bli akseptert er ikke noe nytt. Han kan være udiagnostisert med et syndrom. Depresjon gjør at en forfaller. Det er en ond spiral. Jo mer deprimert, jo mindre steller man seg. Når en blir avvist på grunn av lukten/utseendet, blir en mer deprimert og slik fortsetter det. Du kan vel ikke gjøre mye... men du kan ta kontakt med foreldrene og si at du er bekymret fordi han er deprimert. Å si at han er urenslig og burde følges opp er vel litt for drastisk... Tusen takk, men jeg vet ikke hvem foreldrene hans er. Foreldrene vet kanskje ikke at han er deprimert, men de må vite at han er "rar", det er såpass tydelig og han må også ha fått meldinger fra skolen. Det er ikke bare det sosiale(selv om det er veldig tydelig), det er alt annet også. Dette er trolig en gutt som har lidd av omsorgssvikt livet gjennom. De fleste enkle sjeler blir det av en grunn. Tviler på at foreldrene hans bryr seg nevneverdig, de har antakeligvis nok med sine egne trygdede og miserable liv. Anonymous poster hash: b8188...2c9 Håper ikke det er tilfelle. TS Anonymous poster hash: ffa06...989
Gjest Blomsterert Skrevet 23. oktober 2015 #5 Skrevet 23. oktober 2015 Hei, vet ikke hvordan man skal skrive dette og jeg høres sikkert teit og slem, men jeg bor i kollektiv med en mannlig student som virker å slite. Han virker som en som er litt "tilbakestående". Han er egentlig som et barn, ikke bare på det sosiale, men på alt. Han er 24 år så er jo "voksen" som i at han bør få leve sitt eget liv, men føler ikke dere som er foreldre at dere burde passe litt bedre på han? Han her bor på andre siden av landet enn foreldrene og livet hans går jo rett i dass. Han klarer ikke basic hygiene, han klarer ikke å få venner(ikke fordi han er for sjenert eller ikke har sjansen, det er hans oppførsel) og han klarer ikke å studere. I tillegg virker det som han sliter med depresjoner og store konsentrasjonsvansker. Jeg synes evig synd på fyren, men jeg kan jo ikke være moren hans. Forstår ikke hvorfor foreldrene ikke ber han bo i samme by som dem slik at de kan ha et minimum av oppfølging. Ikke burde han studere heller for det klarer han ikke. Og det er ikke snakk om ett år han har studert som har gått skeis, han har studert siden han var 19, er nå 24 og har såvidt bestått noe som helst. Hadde det vært en "normal" gutt så hadde jeg tenkt han får seile sin egen sjø, men han virker faktisk å være litt tilbakestående. Anonymous poster hash: ffa06...989 Det er ikke sikkert han har foreldre som kan stille opp. Men må likevel få si at du virker som et omtenksomt og sympatisk menneske på måten du beskriver. Vet ikke om du får gjort noe,men skjønner at du syns synd på han.
Gjest Piraten Skrevet 23. oktober 2015 #6 Skrevet 23. oktober 2015 Han trenger ikke bo i samme by som foreldrene av den grunn, men det høres ut som foreldre ikke har stilt opp for han tidligere. Det er alltid barna som må lide på grunn av foreldra har feilet, eller ikke stilt opp for de godt nok. Spesielt når de blir voksne de må lide.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #7 Skrevet 23. oktober 2015 Han trenger ikke bo i samme by som foreldrene av den grunn, men det høres ut som foreldre ikke har stilt opp for han tidligere. Det er alltid barna som må lide på grunn av foreldra har feilet, eller ikke stilt opp for de godt nok. Spesielt når de blir voksne de må lide. Du aner ikke hva du snakker om. Anonymous poster hash: 26ec6...8ee
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #8 Skrevet 23. oktober 2015 Dette er trolig en gutt som har lidd av omsorgssvikt livet gjennom. De fleste enkle sjeler blir det av en grunn. Tviler på at foreldrene hans bryr seg nevneverdig, de har antakeligvis nok med sine egne trygdede og miserable liv. Anonymous poster hash: b8188...2c9 Du aner heller ikke du snakker om. Anonymous poster hash: 26ec6...8ee
Gjest Piraten Skrevet 23. oktober 2015 #9 Skrevet 23. oktober 2015 Du aner ikke hva du snakker om. Anonymous poster hash: 26ec6...8ee Å jo det gjør jeg godt.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 Hva er det jeg leser? Her snakker dere om omsorgssvikt og at han må være tilbakestående fordi han er "evig" student og har dårlig hygiene? Da fuck. Anonymous poster hash: 5c724...b97
Gjest Piraten Skrevet 23. oktober 2015 #11 Skrevet 23. oktober 2015 Hva er det jeg leser? Her snakker dere om omsorgssvikt og at han må være tilbakestående fordi han er "evig" student og har dårlig hygiene? Da fuck. Anonymous poster hash: 5c724...b97 Det må være noe når han har dårlig hygiene. Alle lærer tidlig at vi skal ha god hygiene.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #12 Skrevet 23. oktober 2015 Det er ikke sikkert han har foreldre som kan stille opp. Men må likevel få si at du virker som et omtenksomt og sympatisk menneske på måten du beskriver. Vet ikke om du får gjort noe,men skjønner at du syns synd på han. Vet ikke om du er sarkastisk når du skriver at jeg virker omtenksom. Ja, jeg synes synd på han og ønsker å hjelpe, samtidig blir det for slitsomt om jeg skal være moren hans. Hva er det jeg leser? Her snakker dere om omsorgssvikt og at han må være tilbakestående fordi han er "evig" student og har dårlig hygiene? Da fuck. Anonymous poster hash: 5c724...b97 Det er litt mer enn "evig student" og "dårlig hygiene". TS Anonymous poster hash: ffa06...989 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #13 Skrevet 23. oktober 2015 Å jo det gjør jeg godt. Utdyp. Mye mer enn det du gjort nå. Plz. Anonymous poster hash: 26ec6...8ee
muffinshaker Skrevet 23. oktober 2015 #14 Skrevet 23. oktober 2015 Vet ikke om du er sarkastisk når du skriver at jeg virker omtenksom. Ja, jeg synes synd på han og ønsker å hjelpe, samtidig blir det for slitsomt om jeg skal være moren hans. Det er litt mer enn "evig student" og "dårlig hygiene". TS Anonymous poster hash: ffa06...989 Jeg tror ikke det var sarkastisk ment Jeg synes også du virker empatisk og omsorgsfull. Kanskje du kan nevne det for rådgiver/helsesøster/whatever på skolen, spille ballen videre til dem på en måte? Så kan de ta kontakt med foreldrene hans? (Jeg mener ikke at skolen har ansvar for studentene på samme måte som på barne- og ungdomskolen, men det virker jo som om denne gutten er et særtilfelle.) Jeg forstår godt at ikke du orker å "ta ansvar for han", du har jo ditt eget liv og studier. Men om du hadde tatt kontakt med noen som faktisk -burde- hjelpe, synes jeg du har gjort mer enn nok. Stakkars gutt da, sikkert ikke lett å være han heller. Han må jo føle at han har tatt seg skikkelig vann over hodet, kanskje uten å se noen løsninger.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #15 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg tror ikke det var sarkastisk ment Jeg synes også du virker empatisk og omsorgsfull. Kanskje du kan nevne det for rådgiver/helsesøster/whatever på skolen, spille ballen videre til dem på en måte? Så kan de ta kontakt med foreldrene hans? (Jeg mener ikke at skolen har ansvar for studentene på samme måte som på barne- og ungdomskolen, men det virker jo som om denne gutten er et særtilfelle.) Jeg forstår godt at ikke du orker å "ta ansvar for han", du har jo ditt eget liv og studier. Men om du hadde tatt kontakt med noen som faktisk -burde- hjelpe, synes jeg du har gjort mer enn nok. Stakkars gutt da, sikkert ikke lett å være han heller. Han må jo føle at han har tatt seg skikkelig vann over hodet, kanskje uten å se noen løsninger. Tusen takk, vet ikke om det er noen på skolen jeg kan ta kontakt med, han går på universitetet, tror ikke de har noe sånt. Er sikkert noen regler også slik at de ikke bare kan kontakte foreldre til voksne mennesker. Ja det er synd på gutten,synes egentlig ikke bare foreldrene skulle tatt ansvar. Jeg vet ikke hva slags rettigheter man har, men synes det virker rart om han ikke har rett på noe oppfølging fra det offentlige. De må jo ha merket at han var spesiell på ungdomskolen og sett at han burde fortsatt få hjelp etter han ble myndig, er jo like ille da når han han har flyttet hjemmefra. Det går ikke bare på det sosiale, han har f.eks null hukommelse og store konsentrasjonsvansker. Det var vel nesten garantert at han skulle falle utenom på studiene og å få depresjoner. TS Anonymous poster hash: ffa06...989
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #16 Skrevet 23. oktober 2015 Taushetsplikten står sterkt og hindrer ofte foreldre i å hjelpe .De møter ofte motbør av lærere som viser til taushetsplikten og vil ikke eleven selv hjelpes står man maktesløs. Snakker av erfaring.Har en sønn på 20 som jeg vet sliter litt. Han har vært i systemet siden han var liten. Da han nærmet seg 18 ble systemet rundt ham slappere og slappere akkurat som at de visste at snart slapp de forholde seg til oss foreldre som oasset på at han fikk en hverdag han hadde jrav på.Mao innsparing av ressurser for de vet jo ganske sikkert at eleven selv ikke vil kreve noen form for tilrettelegging når han blir myndig. Foreldrene vet ofte ikke hva som skjer i skolehverdagen. Veldig synd. Anonymous poster hash: fab1a...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #17 Skrevet 23. oktober 2015 Taushetsplikten står sterkt og hindrer ofte foreldre i å hjelpe .De møter ofte motbør av lærere som viser til taushetsplikten og vil ikke eleven selv hjelpes står man maktesløs. Snakker av erfaring.Har en sønn på 20 som jeg vet sliter litt. Han har vært i systemet siden han var liten. Da han nærmet seg 18 ble systemet rundt ham slappere og slappere akkurat som at de visste at snart slapp de forholde seg til oss foreldre som oasset på at han fikk en hverdag han hadde jrav på.Mao innsparing av ressurser for de vet jo ganske sikkert at eleven selv ikke vil kreve noen form for tilrettelegging når han blir myndig. Foreldrene vet ofte ikke hva som skjer i skolehverdagen. Veldig synd.Anonymous poster hash: fab1a...a3a Sant det. Jeg sender mange gode tanker til deg Anonymous poster hash: 26ec6...8ee
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #18 Skrevet 24. oktober 2015 Taushetsplikten står sterkt og hindrer ofte foreldre i å hjelpe .De møter ofte motbør av lærere som viser til taushetsplikten og vil ikke eleven selv hjelpes står man maktesløs. Snakker av erfaring.Har en sønn på 20 som jeg vet sliter litt. Han har vært i systemet siden han var liten. Da han nærmet seg 18 ble systemet rundt ham slappere og slappere akkurat som at de visste at snart slapp de forholde seg til oss foreldre som oasset på at han fikk en hverdag han hadde jrav på.Mao innsparing av ressurser for de vet jo ganske sikkert at eleven selv ikke vil kreve noen form for tilrettelegging når han blir myndig. Foreldrene vet ofte ikke hva som skjer i skolehverdagen. Veldig synd.Anonymous poster hash: fab1a...a3a Tusen takk. TS Anonymous poster hash: ffa06...989
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #19 Skrevet 24. oktober 2015 Fant det her.. https://www.nhh.no/no/om-nhh/organisasjon/råd-og-utval/læringsmiljøutvalet/handlingsplan.aspx Kansje du kan snakke med fyren? Høre om han får hjelp? Anonymous poster hash: 213d8...925
Gjest Blomsterert Skrevet 24. oktober 2015 #20 Skrevet 24. oktober 2015 Vet ikke om du er sarkastisk når du skriver at jeg virker omtenksom. Ja, jeg synes synd på han og ønsker å hjelpe, samtidig blir det for slitsomt om jeg skal være moren hans. Det er litt mer enn "evig student" og "dårlig hygiene". TSAnonymous poster hash: ffa06...989 Nei,jeg var ikke sarkastisk:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå