Gå til innhold

Hvorfor sier noen nei til organdonasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som det står i overskriften, lurer jeg på hvorfor noen sier nei til organdonasjon. Hvorfor?

Anonymous poster hash: 5e83a...fb2

Fordi de er noen trangsynte folk som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp. Eller av religiøse grunner som er like tåpelig.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen krav om at man skal gi noe for å få noe. Trenger du et organ, vil du få det om det finnes et tilgjengelig for deg, uansett om du er organdonor eller ei. Det er en rent medisinsk vurdering, og that's it.

Men man kan jo undres over holdningene noen har..

Man burde kunne krysse av at man kun vil donere organer til andre som vil gjøre det samme.

Anonymous poster hash: 2c3c0...eb0

• Liker 1
Skrevet

En skal aldri tvile på guds plan.

Det høres ut som en god plan å ta livet av et barn. 

• Liker 1
Skrevet

Noen skylder på at de ikke vil bli skjært i.. Jeg er litt redd selv for at jeg er "død", så skjærer de i meg akkurat i det jeg våkner. Haha, men uansett så vet man hvertfall at man er død når organene er ute av kroppen. Tillegg får man jo gitt livet sitt videre. Å tamed seg friske organer i grava føler jeg er som å tamed seg alle pengene på konto i grava.

Anonymous poster hash: 40d8e...d8e

Skrevet

Man burde kunne krysse av at man kun vil donere organer til andre som vil gjøre det samme.

Anonymous poster hash: 2c3c0...eb0

Så det vil si, at de som faktisk trenger organer, men som ikke kan donere organer, ikke får nye organer..Fordi kanskje flesteparten bare vil donere til de som ønsker det samme... Lykke til.

Skrevet

Fordi organene tas  ut når personen holdes i live, noe som føles ekkelt ut.

Skrevet

Som det står i overskriften, lurer jeg på hvorfor noen sier nei til organdonasjon. Hvorfor?

Kanskje også fordi de har gjennomgått mange operasjoner eller hatt vanskeligheter på annen måte og ikke orker tanken. Det gjelder i hvert fall meg, det første jeg nevnte.

Skrevet

Bla, bla, bla. Er man død så er man død. Enten blir man tilintetgjort i intense flammer eller så råtner man i jorda. Det er ufattelig egoistisk å IKKE donere organer.

Anonymous poster hash: 8a2be...89f

Jeg synes folk som ikke kan avse en lunge eller en hornhinne ETTER de er døde er utrolig egoistiske mennesker. JEG ska ha med meg ALT i grava, INGEN skal få et nytt liv på min døds bekostning nei!

Fordi det er det man er hvis man sier nei til å donere. Og det kan man forsåvidt godt være, men enten det er ondskap eller dumskap som ligger bak er følgene de samme.

Anonymous poster hash: 6c96f...4c5

Det er sånne som deg som er selve betydningen av usympatisk egoist. Det er helt i orden at man ikke er villig å donere, så lenge man ikke tar i mot om man trenger det. Men å få sjansen til å leve et langt liv på bekostning av at noen andre har dødd og villig gitt deg sine organer, når du selv gir en faen i andre mennesker er hårreisende. Håper karma tar deg og treffer deg der du fortjener det!

Anonymous poster hash: da605...463

Grunnen står som setning nr 2 i teksten du siterte. Det gjør deg til kroneksempelet på en egoist.

Anonymous poster hash: dc3fd...2b2

Uheldigvis ja, noe som er galt på flere nivåer og er totalt blottet for medmenneskelighet.

Anonymous poster hash: da605...463

Fordi de er noen trangsynte folk som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp. Eller av religiøse grunner som er like tåpelig.

Mennesker som disse er grunnen til at jeg aldri kommer til å bli organdonor. Vil ikke risikere at mine organer havner i skinnhellige mennesker som tror dem er bedre enn alle andre og som syntes det er greit å rakke ned på folk som ikke deler deres syn på ting.

Nei, det er det ikke. Men "du skal ikke drepe" er en god indikasjon på hva Gud tenker om å ende andres liv, og kan man stoppe dette ved organdonasjon så er det noe man burde gjøre,. 

Anonymous poster hash: 97dd6...734

Det finnes ingen gud.

• Liker 1
Skrevet
-Snip-

Lurte lenge på om jeg skulle i det hele tatt svare på innlegget ditt.

Har ikke lest hva ditt syn er på organdonasjon. Men antar at det ikke er noe du vil gjøre eller noe slikt.

Ja, jeg synes det er rart når folk tviholder på organene sine hvis de kan brukes i andre mennesker og jeg hadde ikke brydd meg om mine organer gikk til en som ikke ville dele sine med andre. Det hadde uansett vært et menneskeliv jeg kanskje hadde reddet.

Det er ikke mye her i verden jeg faktisk har en mening om og en holdning til. Men organdonasjon er en av de.

Jeg synes at alle de som ikke ville være organdonor burde måtte gå rundt med det kortet og ikke oss andre.

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med å tenke på at deler av kroppen min kan brukes av andre når jeg dør, men med alle immigrantene har jeg skiftet mening. Gidder ikke å donere bort lungene mine til en storrøykende araber.

Når jeg får muligheten til å donere kun til europeere er jeg med igjen :)

Anonymkode: e8149...4c7

AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, October 23, 2015 at 20.11, AnonymBruker skrev:

Fordi de har et annet syn på organdonasjon enn det du tydeligvis har.

Anonymkode: bb400...765

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot at mine kroppsdeler blir gitt til søte jenter, jeg har ingen som helst problemer med å være inni søte mennesker.

Men jeg er skeptisk til å gi mine organer til alle andre. Ta for eksempel skinkeplaneter, jeg synes ikke de fortjener mine organer, da vil jeg heller at de kremeres med meg. Jeg er også livredd for å bli donert til noen som driver med Crossfit eller er veganer. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt problemer med å tenke på at deler av kroppen min kan brukes av andre når jeg dør, men med alle immigrantene har jeg skiftet mening. Gidder ikke å donere bort lungene mine til en storrøykende araber.

Når jeg får muligheten til å donere kun til europeere er jeg med igjen :)

Anonymkode: e8149...4c7

Det kommer aldri til å skje. Du kan ikke velge hudfarge på den som skal motta organene. Diskriminering er ikke lov i Norge. Heldigivs. Ellers hadde ikke du fått mine organer.

Anonymkode: b029a...0f4

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg slenger meg på truslene her. Ingen andre får organene mine hvis dere ikke gjør nøyaktig hva jeg sier. Første krav: Sokker i sandaler er forbudt. 

Hvis noen av organene mine oppdager at du bryter kravene, blir de sinte og borrer seg ut av kroppen din.

Endret av Evilposelos
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke donere noe fordi at når jeg er død så er jeg død og da vil jeg ikke at noen deler av meg skal leve videre. Enkelt og greit derfor. Jeg respekter at folk vil donere sine organer og jeg forventer at folk respekter at jeg ikke vil donere eller motta organer.

Anonymkode: 696f8...e86

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke donere noe fordi at når jeg er død så er jeg død og da vil jeg ikke at noen deler av meg skal leve videre. Enkelt og greit derfor. Jeg respekter at folk vil donere sine organer og jeg forventer at folk respekter at jeg ikke vil donere eller motta organer.

Anonymkode: 696f8...e86

Det er jo ikke noe argument i hele tatt. Du vil ikke oppleve at organene dine lever, du er død om noen plukker ut organene dine.

Dette er omtrent på nivå med jehovas vitner og den typen ting.

Anonymkode: 2188a...700

• Liker 3
Skrevet

Folk får gjøre som de vil.

AnonymBruker
Skrevet

Forekommer det at innbarkede vegetarianere nekter å ta i mot organer fra kjøttetere?

Anonymkode: bd78a...a30

Skrevet

Jeg går ut fra at de som ikke vil donere heller ikke vil ta imot organer om det skulle være aktuelt? 

• Liker 5
Skrevet

Bare sånn i tilfelle det er et liv etter døden. Da trenger jeg alle kroppsdelene mine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...