Gå til innhold

Om du hadde levd i vikingtiden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. og en person fra fremtiden hadde kommet bort for å kommunisere med deg og kunne fortelle deg om noe fra 2015.

Hva er det som kunne blitt sagt som du overhode ikke ville trodd på, samme hvor mye personen prøver å overbevise deg? 

Anonymous poster hash: 5bf06...4f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok trodd at vedkommende var gal eller løy for meg om jeg ble fortalt om smarttelefoner. Tenk deg hvor utrolig det egentlig er å kunne ha kontakt med andre hvor som helst i verden, få tilgang til uendelige mengder informasjon, bruke GPS osv - ALT via en liten dings du kan få plass til i lomma? Det er jo helt sprøtt!

• Liker 4
Skrevet

Det er så lenge siden at de hadde neppe trodd på demokrati eller fravær av slaver engang.

Anonymous poster hash: 1fd63...ce1
Skrevet

Spørs vel på konteksten... Barbarisk som jeg er, er det nok en fæl sjanse for at vedkommende hadde blitt hugget ned uansett. 

Skrevet

Om personen kunne vise til overlegen kunnskap på flere områder så er det god sjans for at jeg kunne trodd på han/henne.

Ellers så hadde jeg nok ropt "Heks!"

Anonymous poster hash: 1238a...f33

Skrevet

Jeg hadde nok trodd at vedkommende var gal eller løy for meg om jeg ble fortalt om smarttelefoner. Tenk deg hvor utrolig det egentlig er å kunne ha kontakt med andre hvor som helst i verden, få tilgang til uendelige mengder informasjon, bruke GPS osv - ALT via en liten dings du kan få plass til i lomma? Det er jo helt sprøtt!

enig

Anonymous poster hash: 9f592...cc3

Skrevet

.. og en person fra fremtiden hadde kommet bort for å kommunisere med deg og kunne fortelle deg om noe fra 2015.

Hva er det som kunne blitt sagt som du overhode ikke ville trodd på, samme hvor mye personen prøver å overbevise deg? 

Anonymous poster hash: 5bf06...4f7

Jeg vil tro kommunikasjon ville vært et stort problem.. Språket har forandret seg en smule. Utover det kunne nok mye rart som lighter, mobil, lommelykt etc. vært rimelig interessante å se for en viking.

Anonymous poster hash: ca043...d3e

• Liker 1
Skrevet

Umulig å vite

Om jeg hadde levd i viktigtiden så ville jeg vært et produkt avden tiden. 

Skrevet (endret)

Hmm om jeg hadde det primitive vikinginstinktet hadde jeg nok hugd ned vedkommende og trodd de drev med trolleri eller tull. Neida. Joda.

Hadde ikke trodd på biler, hvordan vi varmer mat og hus, tv, kameraer og smarttelefoner. Hadde også hatt problemer med å skjønne definisjonen av stråling. Hadde vært sjokkert over at folk levde så lenge og hadde så fine tenner. 

Endret av Fjellgeit1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

hadde ikke trodd på at vedkommende var fra fremtiden  :fnise:

Skrevet

At det i 2015 vil finnes mange som ikke ønsker å bekjempe en gigantisk invasjon av fremmede folkeslag, og at det finnes mange forrædere som faktisk ønsker å fylle opp landet med de fremmede folkeslagene.

• Liker 2
Skrevet

Om personen kunne vise til overlegen kunnskap på flere områder så er det god sjans for at jeg kunne trodd på han/henne.

Ellers så hadde jeg nok ropt "Heks!"

Anonymous poster hash: 1238a...f33

Heks-volva ikke helt det samme :)

Volve
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Hopp til: navigasjon, søk

En volve er i norrøn mytologi en kvinne med spådomsevner, utøver av seid. Spådomsevnene ser ut til å være forbundet med Odins tilstedeværelse.

I vikingtiden var volvene de fremste religionsfortolkerne. Det mest kjente eksempelet på en volves spådom er Eddadiktet Voluspå, som betyr «volvens spådom». En volve var oftest en eldre kvinne som var løsrevet fra den strenge familietilknytningen som normalt definerte kvinnenes plass i ættesamfunnet. Volven var omreisende, og hun kunne tilkalles i krisesituasjoner. Ofte ble hun fulgt av en flokk unge mennesker når hun var ute i seidærend. Hun hadde stor autoritet og tok seg godt betalt for sine tjenester

Anonymous poster hash: 9f592...cc3

Skrevet

At det i 2015 vil finnes mange som ikke ønsker å bekjempe en gigantisk invasjon av fremmede folkeslag, og at det finnes mange forrædere som faktisk ønsker å fylle opp landet med de fremmede folkeslagene.

Søk på "vikingene invaderte" f.eks.

Her er ett treff: http://historienet.no/kultur/historiske-guider/guide-normannernes-verden

Anonymous poster hash: 4a196...510

• Liker 1
Skrevet

Søk på "vikingene invaderte" f.eks.

Her er ett treff: http://historienet.no/kultur/historiske-guider/guide-normannernes-verden

Anonymous poster hash: 4a196...510

Ja, disse nordmennene ville aldri trodd at det i Norge anno 2015 vil finnes mange som ikke ønsker å bekjempe en gigantisk invasjon av fremmede folkeslag, og at det finnes mange forrædere som faktisk ønsker å fylle opp landet med de fremmede folkeslagene. Hele konseptet ville jo vært fullstendig absurd for dem.

Skrevet

Jeg bruker den til å se nakne damer og krangle med semi-anonyme fremmede

Anonymous poster hash: 8608d...42a

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker den til å se nakne damer og krangle med semi-anonyme fremmede

Anonymous poster hash: 8608d...42a

Det kan det jo være at vikingene hadde likt?? ☺

• Liker 1
Skrevet

Den fremmede tar fram en liten dings han kaller "smarttelefon" og viser meg bilder og tekst i en skrift jeg ikke forstår. Han trykker og peker og forklarer (nettet funker selvsagt), og jeg ler av alt det menneskene har funnet på i løpet av tusen år. Det virker som skrøner, og jeg stusser når han kommer til romfarten. Mennesker på månen? Tja, hvorfor ikke, egentlig? Det morsomste av alt er det han kaller "black metal".

Men så kommer han til våpenteknologien, og ved atombomben sier det stopp. Jeg kan godta alt det andre, men jeg nekter å tro at menneskene er så dumme at de finner opp noe sånt.

• Liker 2
Gjest Gjest_SeXy_DoRullNisse
Skrevet

Den fremmede tar fram en liten dings han kaller "smarttelefon" og viser meg bilder og tekst i en skrift jeg ikke forstår. Han trykker og peker og forklarer (nettet funker selvsagt)

Vikingnett? 1G?

:popcorn:

Skrevet

Mobil. 

Det at du kan ha med deg den overalt. Du kan prate med en person fra kina på bussen. Mens du spiller videospill og hører på musikk. 

Og det at vi har hunder, katter og rotter til kos.

Dyr var jo mer enn arbeidskamerat på den tiden. Ikke slå meg ned, jeg suger i historie. Men vil tro at på den tiden så var de jo mer som en bruksområdet. altså hund til jakt, beskyttelse osv. Katt for å fjerne skadedyr (om de i det hele tatt var eid av folk). Og rotter var vell bare et skadedyr... 

Anonymous poster hash: 5dec7...475
Skrevet

Jeg har lest en slik bok. Nå husker jeg ikke lenger noe om tittel eller forfatter. Norsk science fiction kanskje?

Historien var at en mann ble forflyttet langt bak i tiden, jeg tror det faktisk var vikingtiden. Kanskje norsk science fiction fra 70 eller 80 tallet. Han hadde ikke med seg noe moderne teknologi bortsett fra et armbåndsur. Han imponerte ikke vikingene. De trodde han var forvirret. Han gikk og snakket om "Håbommen". (H-bomben) Han kunne heller ikke mye om vitenskap og teknologi som han kunne demonstrere. Han kunne fortelle om våpen, men ikke lage noe. Hvor mange kan lage noe fra moderne tid med fortidens redskaper? Hvor mange vet hvordan det første penicillinet ble oppdaget, og prosessen for å framstille det? Hvordan skulle en praktisere bedre medisin? Vel, fortelle om bakterier og virus... men det imponerer ingen når en ikke kan vise til noe. Selv om en kunne skjønne at en sykdom var betent blindtarm, hva skulle en gjøre med det?

Jeg tror boken endte med at han ble drept.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...