Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat operert bort masse endometriose og kan begynne å prøve.. Er det spesielle forholdsregler man trenger å ta?

Hva må jeg passe på? Tok dere vitaminer?

Anonymous poster hash: 41dd0...ba1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta folat fra når dere begynner å prøve.

Også håper jeg du har fått beskjed om at dere ikke må prøve for lenge på egenhånd før dere søker hjelp, greit å slippe at endometriosen blomstrer opp igjen. Ikke for å ta motet fra deg, noen ganger det operasjon alt som skal til- men mange med endo trenger mer hjelp enn det for å bli gravid :)

Skrevet

Takk for svar! :) Dere tar bare folat? Ikke tran osv kanskje nå på vinteren? Er det noe annet jeg bør holde meg unna? Vet liksom ingenting, og har ikke lyst til å kjøpe bøker eller lignende før det kanskje skjer noe.

Ja, jeg er straks 35, så jeg regner med at sjansene ikke er så gode uansett. Men det er verdt et forsøk. Har ikke orket å prøve før siden jeg har hatt så mye vondt at jeg konstant har måttet stå på hormonprevensjon.

Hvor lang tid tror dere jeg har før jeg får vondt og må operere igjen? Det pleier vel å komme tilbake ganske kjapt. :/

Skrevet

Nei det er vel ingenting annet en folat som anbefales. Dersom du har et normalt/variert kosthold. Jeg tar ikke ekstra kosttilskudd i forbindelse med prøving og svangerskap iallfall.

Men det er vel noen påstander ute og går om at endo kan trigges av kostholdet. Vet ikke om dette er "alternativt" eller om det ligger noe i det. Vet at det f.eks ikke skal være så bra med gluten, melkeprodukter etc. Google gjerne endometriose+kosthold.

Det varierer nok mye hvor fort det kommer tilbake. Jeg hadde siste operasjon i april 2010. Gikk uten noen medisiner frem til jeg ble gravid i januar 2011. Gått på p-piller siden jeg fikk mensen tilbake etter det, og har ikke hatt smerter eller nye cyster siden. Tidligere har det alltid kommet tilbake innen et år hos meg.

Skrevet

Takk for svar! :) Dere tar bare folat? Ikke tran osv kanskje nå på vinteren? Er det noe annet jeg bør holde meg unna? Vet liksom ingenting, og har ikke lyst til å kjøpe bøker eller lignende før det kanskje skjer noe.

Ja, jeg er straks 35, så jeg regner med at sjansene ikke er så gode uansett. Men det er verdt et forsøk. Har ikke orket å prøve før siden jeg har hatt så mye vondt at jeg konstant har måttet stå på hormonprevensjon.

Hvor lang tid tror dere jeg har før jeg får vondt og må operere igjen? Det pleier vel å komme tilbake ganske kjapt. :/

Jo flere operasjoner,jo verre kan det jo bli så jeg mener lap bør være siste utvei. Endo har en tendens til vokse i arrvev....skal du bli prøver eller ha ivf egt?

Skrevet

Jo flere operasjoner,jo verre kan det jo bli så jeg mener lap bør være siste utvei. Endo har en tendens til vokse i arrvev....skal du bli prøver eller ha ivf egt?

Takk for svar. Har hatt 2 lap til nå. Skal bli prøver for første gang i en alder av snart 35. Har ikke orket å gå uten p-prevensjon tidligere pga smertene.

Skrevet

Takk for svar. Har hatt 2 lap til nå. Skal bli prøver for første gang i en alder av snart 35. Har ikke orket å gå uten p-prevensjon tidligere pga smertene.

Ønsker deg lykke til :) jeg fikk min første etter prøving i 1 år og 8 mnd fra p pille seponering. Hvordan står det til i magen nå da? Har de fjernet alt ?

Skrevet

Jeg har akkurat operert bort masse endometriose og kan begynne å prøve.. Er det spesielle forholdsregler man trenger å ta? Hva må jeg passe på? Tok dere vitaminer? Anonymous poster hash: 41dd0...ba1

Jeg har akkurat operert bort masse

endometriose og kan begynne å prøve.. Er det spesielle

forholdsregler man trenger å ta? Hva må jeg passe på? Tok dere

vitaminer? Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

41dd032532f7545b5b82ae617f5b5ba1"] 41dd0...ba1 [/

i]

Alt dette du spør om skal du ha fått grundig informasjon om i forbindelse med operasjonen. Fikk du ikke info? Fikk du info om hvilke smertestillende du ikke bør bruke?

Anonymous poster hash: e6b69...458

Skrevet

Jeg ble operert i desember i fjor, og fikk beskjed om å ikke la det gå lengre tid enn til mars 2016 grunnet oppblomstring av vev... 

Han fortalte at det ikke er selve vevet som er grunnen til at det er vanskelig, men generelt endometriose som sykdom. Forhåndsreglene han fortalte om var at vi ikke skal bli lei oss om vi ikke klarer å bli gravide. Jeg har allerede mistet 3 før operasjonen, så gravid kan jeg bli, men det blir aldri noe resultat ut av de to strekene. Vi er nå i oktober og jeg har ikke vært gravid siden. Prøver å tenke positivt, men... Ikke bli skuffet om det ikke fungerer er mitt råd.

Og som andre sier. Ta folat. 

Ønsker deg lykke til. 

Anonymous poster hash: 60785...8dd
Skrevet

Ønsker deg lykke til :) jeg fikk min første etter prøving i 1 år og 8 mnd fra p pille seponering. Hvordan står det til i magen nå da? Har de fjernet alt ?

Tusen takk! :)

Jeg har faktisk ikke hatt vondt nå i etterkant, men jeg har pleid å ha tre uker med smerter og en uke uten smerter så lenge jeg har stått på hormonprevensjon. Uten hadde jeg smerter 24/7 og hadde lyst til å dø. Er litt redd for at det bare er hormonprevensjon som henger i og at det er derfor jeg er smertefri. Men håper inderlig, så jeg slipper å begynne på prevensjon igjen. De har fjernet det som var i såkalt fase to, men det var noe de ikke fikk fjernet. Men de sa de var veldig fornøyde.

Alt dette du spør om skal du ha fått grundig informasjon om i forbindelse med operasjonen. Fikk du ikke info? Fikk du info om hvilke smertestillende du ikke bør bruke?

Anonymous poster hash: e6b69...458

Nei, ingen har sagt noe om noen av disse tingene. De sa bare at jeg kanskje burde vente to måneder etter operasjonen.

Jeg ble operert i desember i fjor, og fikk beskjed om å ikke la det gå lengre tid enn til mars 2016 grunnet oppblomstring av vev... 

Han fortalte at det ikke er selve vevet som er grunnen til at det er vanskelig, men generelt endometriose som sykdom. Forhåndsreglene han fortalte om var at vi ikke skal bli lei oss om vi ikke klarer å bli gravide. Jeg har allerede mistet 3 før operasjonen, så gravid kan jeg bli, men det blir aldri noe resultat ut av de to strekene. Vi er nå i oktober og jeg har ikke vært gravid siden. Prøver å tenke positivt, men... Ikke bli skuffet om det ikke fungerer er mitt råd.

Og som andre sier. Ta folat. 

Ønsker deg lykke til. 

Tusen takk! Jeg har ikke så store forhåpninger, men tenker jo at vi må prøve... Lykke til til deg også. :)

Skrevet

Som prøver med endometriose ønsker jeg å sende deg varme tanker i prøvingen.

Anbefaler å spise endo-vennlig nå som du har sluttet på p-piller. Du kan søke opp hva endo-vennlig matinntak er. Tenker da for å unngå raskere tilbakefall og smerter. Jeg selv merker at å fjerne sukker, gluten og kaffe har fungert bedre.

Jeg fikk sterk beskjed om at å spise bedre kan redusere smerter og senere tilbakefall, ettersom at jeg gikk rett på prøving etter to måneder etter operasjonen. Er i dag 5 dager etter mensen skulle startet... så i morgen skal jeg ta en test (spent!)

Masse lykke til <3

Skrevet

Som prøver med endometriose ønsker jeg å sende deg varme tanker i prøvingen.

Anbefaler å spise endo-vennlig nå som du har sluttet på p-piller. Du kan søke opp hva endo-vennlig matinntak er. Tenker da for å unngå raskere tilbakefall og smerter. Jeg selv merker at å fjerne sukker, gluten og kaffe har fungert bedre.

Jeg fikk sterk beskjed om at å spise bedre kan redusere smerter og senere tilbakefall, ettersom at jeg gikk rett på prøving etter to måneder etter operasjonen. Er i dag 5 dager etter mensen skulle startet... så i morgen skal jeg ta en test (spent!)

Masse lykke til <3Anonymous poster hash: 60785...8dd

Tusen takk! :) Så hyggelig, og i like måte!

Har aldri hørt om endo-vennlig mat før, men jeg har hatt veldig mye problemer med magen når jeg spiser hveteboller og annen bakst pluss kjøtt. Har tenkt at det er det som kalles irritabel tarm, men det er kanskje endo? I alle fall har jeg gjort en del kostholdsendringer som har hjulpet en del. Skal lese om det, for kaffe drikker jeg fortsatt. Tusen takk for rådet! :) Om noen av dere vet om vitenskapelige kilder blir jeg glad for deling. Ser ut som mye er alternativt.

Skrevet

Tusen takk! :) Så hyggelig, og i like måte!

Har aldri hørt om endo-vennlig mat før, men jeg har hatt veldig mye problemer med magen når jeg spiser hveteboller og annen bakst pluss kjøtt. Har tenkt at det er det som kalles irritabel tarm, men det er kanskje endo? I alle fall har jeg gjort en del kostholdsendringer som har hjulpet en del. Skal lese om det, for kaffe drikker jeg fortsatt. Tusen takk for rådet! :) Om noen av dere vet om vitenskapelige kilder blir jeg glad for deling. Ser ut som mye er alternativt.

Jeg hat hatt mye problemer selv med det, frem til jeg kuttet ut ulike produkter. Det står mye om det på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...