AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #1 Del Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har en ganske stor familie,og mange venner. Min familie er ganske velstående økonomisk og slektene på begge sider er det fra generasjoner tilbake.Selv har jeg alltid brydd meg nada om penger,det hat faktisk aldri vært viktig for meg annet enn at man har det viktigste.Fra barnsben har jeg vært sånn,og jeg var mye mer opptatt av samfunnet i helhet. Jeg skrev innlegg i aviser,på Facebook osv for å bare for at jeg ville formidle fra mitt syn ubalansen i samfunnet.De rike får være i fred.De med status også. Så flyttet jeg hjemmefra,til en hybel på østkanten i en ganske liten by,og her opplevde jeg for første gang hvordan livet er i praksis for de som er dårligere stilt angående økonomi og status. Det var et såkalt "dårlig"strøk,men for meg ble det er bedre strøk for jeg kjente endelig et ordentlig liv.Bare så det er sagt så jobbet og studerte jeg dengang og fikk IKKE penger hjemmefra,og det ville ikke ramlet meg inn og spurt heller! Østkanten er billigere enn vest så derfor jeg bodde der da. Jeg fikk se og oppleve at livet kan være skikkelig tøft.Men jeg tror fra mitt ståsted at jeg så også verdiene de hadde. Det var ingen fasader,ingen ovenfra-og,ned-holdninger. Likte noen ikke andre så la en ikke skjul på det,men likevel levde i mer harmoni enn om vestkantfolka krangla om et jævli tre som skygge for sola på nabotomta.Da ble det krig med rettsaker og faens oldemor. Jeg skal ikke romantikere! Klart alle har sitt,og det er ikke bare bare å våkne til politiet som kom minst tre ganger i uka pga fyll og bråk. Det var ikke morsomt når folk ikke hadde helt kontroll pga rusmisbruk.En kunne ikke gå fra ulåst dør for eksempel,selv om en skulle kun til naboen. Etter denne student perioden på fem år,så flyttet jeg til et "bedre strøk",og jeg ble nesten folksky!Alt var så fasade og det ugjennomtrengelige som preger sånne steder.Jeg ble faktisk så deprimert at legen sa jeg trengte antidepressiva. Så jeg tenkte at jeg hører nok mer hjemme blandt de uten de høye mentale murene. Jeg kjøpte hus på østkan østkanten,og ingen forstår meg! Ikke de som bor her engang,for de ville flyttet om de kunne. Jeg prøver og prøver å forklare at jeg liker å være med mennesker som ikke tenker status og penger,men heller med mennesker som lever et synlig liv.Jeg føler de er kloke og ekte på en helt annen måte enn mange andre.Jeg slapper mer av selv om politi,kjefting og rus kan være synlig og ganske ofte.Det er mange som ikke involverer seg med det også!Helt vanlige folk som må bo her pga økonomi fks. Jeg vet ikke helt,jeg stort stortrives her.Det er alltid noen som er våkne,som vil ta en kaffe,eller en øl.Alle aksepterer hverandre,selv om de ikke er venner.Man hører til her,basta! Familie og de vennene fra før skjønn er meg ikke,og moren min sier jeg like godt kunne vært uteligger fremfor å bo her! Drøyt? Jeg vil ikke flytte,for her er det puls.Jeg blir nesten redd når jeg er hos familie.Alle er innendørs,det høres ingenting,og til overmål er alle hus store og hvite.Alt er stille,nesten dystert. Ingen skjønner meg. Noen her som gjør? Blir glad for bare ett "ja":-)Anonymous poster hash: 74bff...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 23. oktober 2015 #2 Del Skrevet 23. oktober 2015 Det er ditt liv, og ditt valg. Du velger det som er det beste for deg, og så får moren din og familie og venner gjøre det som er best for dem. Jeg kan forstå hva du sikter til, men jeg er usikker på om det faktisk er så svart-hvitt. Jeg ville ikke valgt å gjøre det du gjorde, men jeg respekterer ditt valg. Prøv å slå deg til ro med at du velger for ditt liv, så får de andre mene det de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #3 Del Skrevet 23. oktober 2015 Det er ditt liv, og ditt valg. Du velger det som er det beste for deg, og så får moren din og familie og venner gjøre det som er best for dem. Jeg kan forstå hva du sikter til, men jeg er usikker på om det faktisk er så svart-hvitt. Jeg ville ikke valgt å gjøre det du gjorde, men jeg respekterer ditt valg. Prøv å slå deg til ro med at du velger for ditt liv, så får de andre mene det de vil. Det var et ærlig og allright svar: -)Anonymous poster hash: 74bff...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #4 Del Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har vokst opp med foreldre med lav økonomi på østkanten, og det er status så det holder der også, det kommer bare til uttrykk på litt andre måter. Noe er bra, noe er dårlig, noe viser man frem, andre ting skjuler man, det er bare ikke de samme tingene. Jeg må innrømme at jeg trives innmari dårlig i mitt miljø, og jeg har, som eneste i min familie, høy utdanning. Jobben min er deretter, og sted jeg har valgt å bosette meg likeså. Jeg trives med det, selv om jeg ikke er som de som bor her, får jeg mer 'ro'. Når alt det er sagt, er det viktigste her at jeg gjorde det som passet meg, ikke min familie. Det samme må du gjøre. Det kan være du får et annet perspektiv når du kommer litt 'bak fasaden', men det betyr jo ikke nødvendigvis at du vil like det opprinnelige bedre. Ta dine egne valg og velg det som gjør deg lykkelig. Anonymous poster hash: 1b10f...4e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #5 Del Skrevet 23. oktober 2015 For "vanlige" folk er du jenta som er nevrotisk nok til ikke å orke de små ulempene som følger med rikdom. Anonymous poster hash: c755b...2c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #6 Del Skrevet 23. oktober 2015 For "vanlige" folk er du jenta som er nevrotisk nok til ikke å orke de små ulempene som følger med rikdom.Anonymous poster hash: c755b...2c9 Nevrotisk? Haha,nei det er misvisende så det holder!Anonymous poster hash: 74bff...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 23. oktober 2015 #7 Del Skrevet 23. oktober 2015 Jeg kan forstå deg. Nå vil jeg kanskje ha en mellomting. Behøver ikke bo i verste slumstrøket med politi i oppgangen flere ganger om dagen. Men, jeg har bodd mange steder, både i Norge og utlandet. Vi har aldri sett etter hus i "de beste strøkene" i byen. Nettopp fordi vi opplever det fremmedgjort, føler oss utenfor, det er for sterilt og prektig. Så vi forsøker alltid finne en mellomting. Stor og fin leilighet, passe avstand til sentrum, vanlige og varierte folk som naboer. (aldri i livet radhus! eller sånne kunstige boligområder der alle hus er byggt på samme tid). Nå bor vi sånn. Noen eneboliger, noen hus med flere leiligheter i, gater med mindre leiligheter, studentboliger, noen der jeg tror er sosialboliger. Passe avslappet, passe ordentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #8 Del Skrevet 23. oktober 2015 Har også flyttet fra vest(oppvekst) til øst - og min erfaring er i hovedsak den samme. Opplever mye mer varme og medmenneskelighet her, enn det jeg gjorde i det glatte sterile samfunnet jeg kom fra. Opplever folk som mer ekte/genuine, mens der jeg kom fra virket det som alt handlet om fasader. Nå har jeg riktignok bare bodd her i noen få år - så er nok ikke kommet helt inn i miljøet enda.. Kan nok tenkes som en over her sier, at det er mye statusjag og fasade her også når alt kommer til alt. En stor forskjell jeg merker, og setter pris på, er at jeg fint kan gå ut og være meg selv, selv om jeg har en dårlig dag. Følte ikke jeg kunne det der jeg kommer fra. Mulig teorien til den over her, med nevroser, stemmer for min del altså Anonymous poster hash: 31643...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #9 Del Skrevet 23. oktober 2015 Har også flyttet fra vest(oppvekst) til øst - og min erfaring er i hovedsak den samme. Opplever mye mer varme og medmenneskelighet her, enn det jeg gjorde i det glatte sterile samfunnet jeg kom fra. Opplever folk som mer ekte/genuine, mens der jeg kom fra virket det som alt handlet om fasader. Nå har jeg riktignok bare bodd her i noen få år - så er nok ikke kommet helt inn i miljøet enda.. Kan nok tenkes som en over her sier, at det er mye statusjag og fasade her også når alt kommer til alt. En stor forskjell jeg merker, og setter pris på, er at jeg fint kan gå ut og være meg selv, selv om jeg har en dårlig dag. Følte ikke jeg kunne det der jeg kommer fra. Mulig teorien til den over her, med nevroser, stemmer for min del altså Anonymous poster hash: 31643...bda Det er jammen fint å se at noen opplever det samme!Anonymous poster hash: 74bff...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ja jeg skjønner deg veldig godt. Se på de fattigste familiene i afrika, de smiler og elsker hverandre og har fantastisk samhold og kultur. Se på de rikeste i norge, de er sure, kalde og bryr seg nada om sine medmennesker eller å oppleve det av mellomenneskelige relasjoner som er betydningsfult for livets underverk. Anonymous poster hash: 93cf2...df9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå