Gå til innhold

Hva gjør barna deres hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tidligere tråd her. Hva gjør barna deres mellom 7-11 år hjemme? Er det urimelig å be de ta av etter måltid, ha faste tidspunkt for leggetid, rydde eget rom og spørre/gi beskjed før de tar med venner hjem osv? Skriv gjerne hvordan dere gjør det i deres husstand, og hva dere syns er rimelig å forvente av et barn på 7 og et barn på 11 år. Jeg er stemor, har ingen barn på den alderen selv og vet dermed ikke hva som er vanlig og ikke :)

Anonymous poster hash: a20c0...04c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn rydder av etter de har spist, skyller og putter i oppvaskmaskinen.

De skal henge opp håndklær etter de har badet og dusjet og legge de skittne klærne i skittentøyskurv.

Ellers skal de rydde opp etter seg dersom de har feks. tatt med leker ned i stuen og holde sånn tålig orden på rommet.

Også hjelper de meg og mannen av og til når vi vasker, raker plenen ol.

De får ikke ukepenger men får når de trenger (innenfor rimelighetens grenser).

Anonymous poster hash: a409d...635

• Liker 1
Skrevet

Inspirert av tidligere tråd her. Hva gjør barna deres mellom 7-11 år hjemme? Er det urimelig å be de ta av etter måltid, ha faste tidspunkt for leggetid, rydde eget rom og spørre/gi beskjed før de tar med venner hjem osv? Skriv gjerne hvordan dere gjør det i deres husstand, og hva dere syns er rimelig å forvente av et barn på 7 og et barn på 11 år. Jeg er stemor, har ingen barn på den alderen selv og vet dermed ikke hva som er vanlig og ikke :)

Nei, det er ikke urimelig. Her får de ta med seg venner som de vil, men er ikke alltid vennene kan få middag om ikke det er avtalt, da må de klare seg med en brødskive/frukt.

De må spørre før de planlegger overnatting :)

Her blir også barna kalt tilbake til bordet om de ikke rydder etter seg. Alle må ta med seg det de har brukt, og sette i oppvaskmaskin. 11 åringen her i huset rydder også ut av oppvaskmaskinen, rydder i gangen, rydder rommet, legger på plass klærne sine, legger på/tar av sengetøy, lager seg mat.

Anonymous poster hash: 538c2...227

Skrevet

Mine barn rydder av etter de har spist, skyller og putter i oppvaskmaskinen.

De skal henge opp håndklær etter de har badet og dusjet og legge de skittne klærne i skittentøyskurv.

Ellers skal de rydde opp etter seg dersom de har feks. tatt med leker ned i stuen og holde sånn tålig orden på rommet.

Også hjelper de meg og mannen av og til når vi vasker, raker plenen ol.

De får ikke ukepenger men får når de trenger (innenfor rimelighetens grenser).

TS her. Takk for svar! Hvor gamle er de, hvis jeg får spørre? :-)

Skrevet

Nei, det er ikke urimelig. Her får de ta med seg venner som de vil, men er ikke alltid vennene kan få middag om ikke det er avtalt, da må de klare seg med en brødskive/frukt.

De må spørre før de planlegger overnatting :)

Her blir også barna kalt tilbake til bordet om de ikke rydder etter seg. Alle må ta med seg det de har brukt, og sette i oppvaskmaskin. 11 åringen her i huset rydder også ut av oppvaskmaskinen, rydder i gangen, rydder rommet, legger på plass klærne sine, legger på/tar av sengetøy, lager seg mat.

TS her. Takk for saklig og godt svar :-) Hørtes ut som greie plikter som er godt mulig å utføre i den alderen. Samboer (altså barnas far) syns det blir et "nazi hjem" om vi skal ha hovedsaklig disse tre reglene: Faste liggetiderutiner, spørre/gi beskjed om besøk (Noe jeg skulle ønske fordi jeg som er hjemmeværende med en liten baby og liker å planlegge dagen) og rydde av etter måltid. Han mener dette er svært strengt og uvanlig med barn på den alderen. Jeg vil ikke tråkke på noens tær da jeg ikke har store barn selv, og ikke er forelderen til disse barna. Ønsker å ha regler vi begge er enige om, så vi prøver å løse det sammen nå for at det skal fungere best mulig for alle parter. Men han mener som tidligere nevnt at det er unormalt at barn på 7 og 11 har "regler". Ender dermed opp at jeg og barnefar springer rundt og gjør mer eller mindre alt for de, og det forventer også barna nå siden det alltid har vært slik når de har vært hos far.

Skrevet

Det er klart de ikke gidder å gjøre noe om de vet dere rydder ;)

Her er jeg såpass streng til tider, at ser jeg at de har rotet feks på kjøkkenet før vi kommer hjem fra jobb, så ber jeg begge to komme opp, for å rydde. Sett meg lei på å rydde etter så store barn ;)

Gjest Klaveret
Skrevet

Regler er fint, både ang leggetid og rydde etter måltid, men jeg synes det burde være fritt frem for å ha med venner hjem. 

Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Slett ikke urimelig. Jenta mi på 5 rydder rommet sitt, rydder opp etter seg når hun har spist (skyller tallerken og kopp og setter det i oppvaskmaskinen), rydder opp etter seg når hun har tatt med seg leker inn i stua, legger rene klær i skuffene sine selv også tar hun ut søpla av og til. Synes sånne ting bør være et minstekrav. Jeg selv hadde lite oppgaver i hjemmet og jeg endte opp med å bli en lat drittunge når jeg ble tenåring. Sånn vil ikke jeg ha det.

Men dine barn er store, og de tingene du listet opp synes jeg er helt innafor og jeg synes det burde være en selvfølge.

Endret av Hakkepeiling
Gjest Vena Cava
Skrevet

TS her. Takk for saklig og godt svar :-) Hørtes ut som greie plikter som er godt mulig å utføre i den alderen. Samboer (altså barnas far) syns det blir et "nazi hjem" om vi skal ha hovedsaklig disse tre reglene: Faste liggetiderutiner, spørre/gi beskjed om besøk (Noe jeg skulle ønske fordi jeg som er hjemmeværende med en liten baby og liker å planlegge dagen) og rydde av etter måltid. Han mener dette er svært strengt og uvanlig med barn på den alderen. Jeg vil ikke tråkke på noens tær da jeg ikke har store barn selv, og ikke er forelderen til disse barna. Ønsker å ha regler vi begge er enige om, så vi prøver å løse det sammen nå for at det skal fungere best mulig for alle parter. Men han mener som tidligere nevnt at det er unormalt at barn på 7 og 11 har "regler". Ender dermed opp at jeg og barnefar springer rundt og gjør mer eller mindre alt for de, og det forventer også barna nå siden det alltid har vært slik når de har vært hos far.

Unormalt å ha regler på en 7 og 11 åring?

Du kan hilse og si lykke til fra meg. Om noen få år har dere uspiselige smådjevler hjemme som tar dere begge for gitt.

Er han ellers en sånn typisk tivolipappa eller? Tør ikke si imot dem fordi han får dårlig samvittighet?

Skrevet

Reagerte du ikke på dette før dere fikk baby sammen? Jeg bare lurer fordi jeg er i samme situasjon. Stebarn med null regler, men heldigvis en far som også har begynt å se det og vil gjøre noe med det. Det går smått, men jeg har fortatt håp.. Enda..

Jeg tenker at hvis det ikke blir bedre må jeg faktisk gå før vi får felles barn...

Anonymous poster hash: b3a7f...f60

Skrevet

TS her. Takk for svar! Hvor gamle er de, hvis jeg får spørre? :-)

De er 12, 9 og 6 :)

Skrevet

Reagerte du ikke på dette før dere fikk baby sammen? Jeg bare lurer fordi jeg er i samme situasjon. Stebarn med null regler, men heldigvis en far som også har begynt å se det og vil gjøre noe med det. Det går smått, men jeg har fortatt håp.. Enda..

Jeg tenker at hvis det ikke blir bedre må jeg faktisk gå før vi får felles barn...

Anonymous poster hash: b3a7f...f60

TS her. Jo, det gjorde jeg. Men under graviditeten (før ungene visste det vel å merke) begynte ungene å oppføre seg langt mer frekke og bortskjemte, så det var ikke et like stort problem på den tid. Nå er det et kaos når de er her, begge ungene er utredet med adhd fra de var små og er naturligvis litt krevende fra før, til tross for at de blir medisinert. Tror faren syns synd i de pga de ikke er her 100%, og pga diagnosene. Han bruker adhd som unnskylding på nesten alt de gjør. Vi prøver å møtes på halvveien nå mtp regler og rutiner, for vi har trossalt en liten tass jeg IKKE vil skal bli oppdratt med frie tøyler. Men det er vanskelig når vi er så forskjellige, men jeg tror vi klarer det hvis vi legger mye arbeid i det, og gir og tar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...