Gå til innhold

Barnehagen samler inn penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg er litt todelt i forhold til dette, da det for oss egentlig ikke er noe problem. Vi er invitert i åpen barnehage, hvor barnehagen serverer kake, kaffe og saft. Vi må kjøpe det. Men OK. det er greit. Sånn er det jo mange plasser. Det jeg imidlertid ikke synes veldig mye om er at alle barna har laget kunst, og denne kunsten skal barnehagen også selge. Altså, vi skal kjøpe kunsten vårt eget barn har laget. Pengene skal gå til barnehagens fadderbarn. Opplegget er jo egentlig bra. Men hva med de som ikke kan ta seg fri en time eller to tidligere for å rekke det? Hva med de foreldrene som unngår å møte opp fordi det kanskje er litt ekstra trangt den måneden? Da kan faktisk den hundrelappen som går med på en slik dag bety ganske mye.  

Tidligere jobbet jeg i en barnehage, hvor vi hadde det samme opplegget. Og det å se de barna som hadde foreldre som aldri sluttet tidligere for å komme på slike arrangementer er sårt nok i seg selv. Men når de i tillegg ikke fikk "solgt" kunsten sin fikk de et trist drag over øynene. Barna fikk selvfølgelig både kake og saft på akkurat samme linje som de andre barna, og vi la kunstverket deres i hylla slik at foreldrene fikk det med seg til slutt. Men de så jo hvordan de andre barna stolt tok med seg foreldrene sine og viste dem bildene de hadde laget. 

Er det bare jeg som reagerer litt på dette og ikke synes det er helt greit? Jeg synes det mye heller burde vært fokusert på kakesalg og ikke så mye på kunsten. 

Anonymous poster hash: 1efc2...761
  • Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke jeg synes noe om . Trenger de penger til fadder ungen får de selge kaffe og kake, som de gjør på skolen. Da blir ikke forskjellen så tydelig mellom barna som det gjør når man selger kunst.

Anonymous poster hash: 2a887...deb
  • Liker 3
Skrevet

Samme opplegget i vår barnehage, men jeg gidder ikke å ergre meg noe over det, avspasserer en time og ofrer de 200,- (!) kronene kunstt + kake koster.

Men jeg var mektig lang i maska da vi kom første gang dette skjedde, begge foreldre og søsken, og hadde fått beskjed om å ta med "småpenger". 100,- kroner for kunst, og 20 for hvert kakestykke, 15 for kaffe/saft, det ble 240,- kroner, og "småpengene" vi hadde i lomma var kanskje 60,-...Det var litt flaut.

Anonymous poster hash: c8a0e...beb
  • Liker 3
Skrevet

Er det samme her (til FN-dagen), men her er det valgfritt hvor mye man gir for det barna har laget (og de foreldrene som ikke er der får uansett med kunsten med hjem dagen etter).

Skrevet

Sånn som dette begynner i arnehage og fortsetter i skolen. Det er ofte de samme barna dette går ut over på den negative måten hi beskriver.

Hvorfor kan ikke de barnehageansatte ta dette inn over seg?

Trenger man ha et godt formål å samle inn ekstra penger til i barnehagen? Kan ikke dette holdes privat for hvernog en som ønsker fadderbarn og andre ting?

:opplyser: Et innlegg til ettertanke for alle!

Anonymous poster hash: ceea9...a73

• Liker 15
Skrevet

FN-dag? Her er det iallefall slik at dette "arrangementet" varer til barnehagen stenge, og i og med at du må hente barnet før barnehagen er stengt er jo absolutt alle foreldre innom ;-) Selv om de kommer rett før stengetid får de tid til å kjøpe noe.. Synes det er veldig koselig, barna syns det er kjempestas... 

Anonymous poster hash: d1ebe...726
Skrevet

Sånn gjør de i BHG vår også. I forbindelse med FN og noen ganger i forbindelse med prosjekt der de støtter fattige land ved å sende penger som skal bidra til at det bygges barnehager osv.

Hos oss er det sånn at man kan kjøpe ting barna har laget, men man får med tingene hjem senere hvis man ikke har kjøpt de. Det er frivillig å gi penger, men jeg liker egentlig ikke alt det "presset" på at vi skal gi penger. Selvom man ikke må gi så blir det lagt merke til de som ikke bidrar og det liker jeg ikke.

Det er jo ikke noe ålreit for de som har det trangt økonomisk. Det er jo ikke noe ålreit for de å kanskje bli sett ned på fordi de ikke bidrar og det er heller ikke noe særlig ålreit for de å fortelle at årsaken til at de ikke gir er fordi de har det vanskelig økonomisk.

Syns de heller kunne ordnet det sånn at man har samlingen som vanlig der man får med barnas kunstverk hjem og at de som ønsker det kan sette inn penger på en konto

• Liker 6
Skrevet (endret)

Latterlig at man indirekte må støtte de formålene barnehagene har satt seg. Jeg ønsker ikke å støtte opp i forbindelse med fadderbarn under en slik omstendighet. Ønsker jeg å støtte et fadderbarn, så gjør jeg det selv, ikke ved indirekte tvang slik som her.

Endret av Jolene
  • Liker 16
Skrevet

Er det samme her (til FN-dagen), men her er det valgfritt hvor mye man gir for det barna har laget (og de foreldrene som ikke er der får uansett med kunsten med hjem dagen etter).

Akkurat samme her. Ingen følger med på hvor mye du betaler heller, så om du gir 2 eller 200kr vet bare du. Og om noen ikke skulle ha muligheten til å være der så ligger "kunsten" i barnets hylle dagen etterpå for å ta med hjem.

Jeg syns det er en fin ordning jeg. Kjekt for ungene å føle at de virkelig har bidratt med noe.

• Liker 4
Skrevet

Ts her.

Jeg synes de kunne solgt kaker og kaffe, type 5 per kopp, 5 per stykke. Kunsten skulle alle "fått", også kunne heller barnehagen sendt ut månedsbrev med beskjed om at de som vil kan sette inn penger på en konto anonymt. 

Nå er som sagt ikke dette noe problem for oss, da vi har nok penger til dette. Men vi har hatt trange tider vi også, da dette hadde passet ytterst dårlig. 

Anonymous poster hash: 1efc2...761
  • Liker 2
Skrevet

Slik var det i vår barnehage også. Det var like sårt å se samme ungene uten penger og foreldre, hvert år.

Anonymous poster hash: 110bc...c8d
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er topp!

Hadde FN-dag-arrangement i barnehagen i går, og hos oss solgte de lapskaus til 50kr per familie, og så solgte de bildene til barna for det vi selv ville gi.

Barna syntes det var stas, ingen måtte strengt tatt bruke mer enn én krone per bilde, og som bonus fikk jeg og fireåringen er god og fin prat om barna som ikke har foreldre, og som vi har mulighet til å hjelpe.

• Liker 7
Skrevet

Jeg likte heller ikke den måten å gjøre det på da min gutt gikk i barnehagen. Synes det er ufint av barnehagen å bestemme at de skal selge ting som min sønn har laget uten å forhøre seg med oss om det først. Tåpelig! De kunne holdt seg til kakesalg for eksempel.

Anonymous poster hash: 78759...150
  • Liker 3
Skrevet

Latterlig at man indirekte må støtte de formålene barnehagene har satt seg. Jeg ønsker ikke å støtte opp i forbindelse med fadderbarn under en slik omstendighet. Ønsker jeg å støtte et fadderbarn, så gjør jeg det selv, ikke ved indirekte tvang slik som her.

Det verste i barnehagen som min sønn gikk i var kanskje den "penge-barometer-søylen" de lagde på en stor kartong-plakat der de etter hver foreldrekaffe lagde linjer opp til den nåværende sum som de hadde oppnådd å samle inn! Tåpelig! Man tenker jo etter hvert over hvor mange foreldremøter man må være med på nå der man bør komme med penger, selv om kommunale barnehager i alle fall ikke har lov å kreve penger av noen på en slik måte (det blir jo "frivillig tvang"). Og selv om man ikke ønsker å ha fordommer mot andre er man jo gjerne bevisst på hvilke familier som har dårlig, grei og svært god økonomi. Man ser også hvilke personer som som gir penger når de har slike gjennomsiktige krukker man skal legge pengene inn i. Tullball hele måten å gjøre dette på synes jeg! Glad vi er ferdige med barnehagetiden.

• Liker 5
Skrevet

Det verste i barnehagen som min sønn gikk i var kanskje den "penge-barometer-søylen" de lagde på en stor kartong-plakat der de etter hver foreldrekaffe lagde linjer opp til den nåværende sum som de hadde oppnådd å samle inn! Tåpelig! Man tenker jo etter hvert over hvor mange foreldremøter man må være med på nå der man bør komme med penger, selv om kommunale barnehager i alle fall ikke har lov å kreve penger av noen på en slik måte (det blir jo "frivillig tvang"). Og selv om man ikke ønsker å ha fordommer mot andre er man jo gjerne bevisst på hvilke familier som har dårlig, grei og svært god økonomi. Man ser også hvilke personer som som gir penger når de har slike gjennomsiktige krukker man skal legge pengene inn i. Tullball hele måten å gjøre dette på synes jeg! Glad vi er ferdige med barnehagetiden.

Så rart at dere klarer å irritere dere så mye over veldedighet. Det har aldri falt meg inn å tenke på at dette er noe annet enn hyggelig og lærerikt for barna. Her får vi også vite hver gang hvor mye som har blitt samlet inn, og så får barna besøk av Norsk folkehjelp på slutten av året for overrekking av pengene. Kjempestas for ungene.

Og vi har aldeles ikke god råd. Jeg er en av de som betaler minst det er jeg sikker på, men det er jo ikke noe jeg trenger å være flau over. Jeg tviler på at noen ser ned på meg heller. Alle monner drar. :)

Anonymous poster hash: 4275d...f09

• Liker 9
Skrevet

Usj, det der hadde jeg ikke godtatt. Gir aldri fra meg penger under "frivillig tvang".

• Liker 3
Skrevet

Trist at foreldre føler det sånn. Håper det er et "KG-fenomen". Vi skal ha noe av det samme opplegget i forbindelse med 20-årsjubileet for barnekonvensjonen i november, og pengene vi får inn, skal gå til jordskjelvrammede i Nepal. Har ikke hørt et negativt ord i forbindelse med sånne arrangementer i mine over 25 år i jobb i skole og barnehage. 

Hensikten er jo å gjøre våre barn oppmerksom på at barn andre steder i verden ikke har det så godt som oss, vise dem noe om hvordan man kan bidra til å hjelpe andre, og kjenne på gleden ved å vise fram prosjektet til foreldrene sine. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe negativt ved dette.

Skrevet

Jeg liker ikke denslags. Det var heldigvis ikke noe sånt da jeg gikk på skolen.

Vi hadde dårlig råd, og min far ødslet om seg med penger til enhver tiggerorganisasjon som ringte på døra eller på telefonen, og etterpå klagde han og sutret over dårlig råd resten av dagen. 

Anonymous poster hash: c0fe2...ce6
  • Liker 4
Skrevet

Trist at foreldre føler det sånn. Håper det er et "KG-fenomen". Vi skal ha noe av det samme opplegget i forbindelse med 20-årsjubileet for barnekonvensjonen i november, og pengene vi får inn, skal gå til jordskjelvrammede i Nepal. Har ikke hørt et negativt ord i forbindelse med sånne arrangementer i mine over 25 år i jobb i skole og barnehage. 

Hensikten er jo å gjøre våre barn oppmerksom på at barn andre steder i verden ikke har det så godt som oss, vise dem noe om hvordan man kan bidra til å hjelpe andre, og kjenne på gleden ved å vise fram prosjektet til foreldrene sine. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe negativt ved dette.

Kanskje fordi det er litt høyere terskel for å si det person til person til en ansatt i barnehagen når barnehagens ansatte allerede har bestemt at det er slik det skal foregå? 

• Liker 16
Skrevet

Kanskje fordi det er litt høyere terskel for å si det person til person til en ansatt i barnehagen når barnehagens ansatte allerede har bestemt at det er slik det skal foregå? 

Jeg hadde satt mye mer pris på om foreldrene var så reale at de sa det til oss i barnehagen, framfor å klage på et forum om det. Hva i all verden er galt med å lære barn å hjelpe andre som har det vanskelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...