Gå til innhold

Hverdagsbakst med gulrot eller banan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ønsker å lage litt mer bakst i hverdagen. Dette innebærer at det ikke skal være søt bakst. Jeg vil gjerne ta med gulrot eller banan da jeg synes det blir ekstra saftig samt gir en god smak. 

Er det noen som har noen gode oppskrifter på hva jeg kan lage? Jeg har ikke lyst til å lage brød. 

Anonymous poster hash: aa435...39c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grove gulrotmuffins(matmuffins)

Du trenger: (ca 10 stk)

3 egg
1/2 dl rapsolje
2 dl yoghurt naturell
1 dl hvetemel
1 dl sammalt hvete fin
3 ts bakepulver
1 ts salt
1 dl havregryn
200 g revet gulrot
smør

Slik gjør du:
Pisk sammen egg, olje og yoghurt. Bland siktet hvetemel, sammalt hvete, bakepulver og salt i eggeblandingen og rør godt. Ha i havregryn og revet gulrøtter. 
Smør muffinsformer med smør og fyll muffinsformene 2/3 fulle med deigen. Stek muffinsene ved 200 grader i 20 minutter, eller til de er gjennomstekte.

Gulrot og skinkemuffins

OPPSKRIFT:
1 STOR GULROT
5 DL HVETEMEL
2 TS BAKEPULVER
1/2 TS NATRON
1/2 TS SALT
2 DL REVET OST
1 PAKKE (CA 100G) KOKT SKINKE
4 SS NATURELL YOGHURT
3 SS OLIVENOLJE
3 EGG
2 SS MELK

1. Sett ovnen på 200 grader.
  2. Skrell gulroten og riv den på den grove siden av rivjernet oppi en bolle. Ha hvetemel, bakepulver, natron, salt og revet ost oppi bollen også. Skjær opp skinkebiter og ha dem i.
  3. I en annen bolle blander du yoghurten, oljen, eggene og melken og pisker det litt sammen med en gaffel. Hell det over i den første bollen og rør alt raskt sammen.
  4. Fordel røra i muffinsformene og sett brettet på nest nederste rille i stekeovnen. Stek muffinsene i 18 - 20 minutter. La de avkjøles litt, men de smaker best når de er litt varme inni

Grove vafler med gulrot
2 dl havregryn

5 dll sammalt rug

1 ts bakepulver

3 ss rapsolje

8,5 dl lettmelk

1 eller 2 egg

1 stk stor revet gulrot

Bland alle ingrediensene med stavmikseren. Kjør til det blir en glatt og fin røre. Røra skal svelle i minimum 30 minutter. Spe eventuelt røra med mer melk slik at denfår en konsistens som gjør at den renner lett ut av øsa.

Gulrotscones med banan

8 stk
1 stor moden banan
1 egg
100 g cottage cheese / yoghurt naturell
1/2 dl solsikkeolje / kokosolje
2 dl havregryn
2 dl siktet speltmel
1 dl finmalte mandler / mandelmel
2 ss solsikkefrø
1 ts bakepulver
1 ss kanel
1 ts allehånde
1 ts kardemomme
en klype salt
2 store gulrøtter
en neve valnøtter

Mos bananen og tilsett cottage cheese / yoghurt. Hvis du bruker cottage cheese, kan det være lurt å mose den med en gaffel først, for å få vekk de største klumpene. Bland sammen most banan, cottage cheese / yoghurt, egg og olje. Tilsett krydder (kanel, kardemomme, allehånde og salt) til den våte blandingen. Mal ca 1 dl mandler til mel, og bland sammen alle de tørre ingrediensene. Vend den våte blandingen med den tørre. Riv gulrøttene på et rivjern, og vend gulrøttene inn i deigen. Tilsett tilslutt hakkede valnøtter. Deigen skal være ganske klissete, så du må bruke en skje til å forme 8 scones på et brett. Stek i 25-30 min på 220 grader. Det kan være litt vanskelig å få disse ordentlig gjennomstekt, fordi det er så mye fuktighet i ingrediensene. Derfor kan de være veldig klissete med en gang de kommer ut av ovnen, så det kan være lurt å avkjøle dem før de skal spises. De holder seg fint noen dager i en pose i kjøleskapet, og faktisk nesten bedre når de har ligget litt. Det aller beste er nesten å avkjøle dem, for så å legge dem rett i fryseren, så er det bare å ta opp og tine når lysten melder seg!

Anonymous poster hash: e33a3...f08
  • Liker 1
Skrevet

Takk for så mange oppskrifter!! De så kjempegode ut, så dette skal helt klart testes ut! 

Skrevet

Gulrotbrød er jo en nydelig klassiker! Jeg har gulrot i alle oppskrifter jeg liker fra før, og vips! Smakfullt gulrotbrød :)

• Liker 1
Skrevet

Gulrotrundstykker!

Verdens beste rundstykker! De er kjempesaftige og så gode at man kan spise dem uten pålegg :fnise:

http://www.brodogkorn.no/oppskrifter/gulrotrundstykker/

Så bra! Jeg er nemlig ikke et særlig påleggsmenneske. Takk for innspill!

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Så bra! Jeg er nemlig ikke et særlig påleggsmenneske. Takk for innspill!

Bare hygggelig! Jeg er heller ikke det. Går veldig fort lei av ting :P

Som det meste av bakst så smaker de best når de er litt varme, så jeg pleier å varme dem et par sekunder i mikroen før jeg spiser dem også :nigo:

Gjest Ennasus
Skrevet

Vafler og pannekaker :)

Eller så er det veldig godt å bruke gulrot i havregrøt sammen med kanel og litt søtning. Smaker litt som gulrotkake :P

Ikke akkurat bakst dette men..:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...