Gå til innhold

Erfaringer med barn med språkproblemer og PPT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var jeg på møte med PPT i forbindelse med min datters språkproblemer. PPT har observert og testet henne i barnehagen i tillegg har barnehagen skrevet en rapport om deres erfaringer.

Min datter er snart 4 år. Hun har fått påvist nedsatt hørsel (skal snart fikses ved operasjon).

Det som kom frem av denne testingen og rapporten var resultater PPT fant noe merkelig.

På hukommelse gjorde hun det godt over snittet, på sosiale ferdigheter var hun rett over snittet, på formidling (uten tanke på grammatikk og uttale) var hun gjennomsnittlig, på uttale av bokstaver/lyder (ikke hele ord) var hun meget god, men på språkforståelse var hun på nivå med en 2,5åring. I tillegg kan hun ikke helt enkle barnesanger, begynner å bable ved lengre setninger, blander konsonanter og har et begrenset ordforråd. Hun kan heller ikke telle særlig godt, blander navnet på farger, har liten forståelse for ord som omhandler tid (i morgen, i går, etterpå osv) og svarer veldig ofte "ingenting" eller "du må vise meg" (les: du må fortelle/forklare meg) på enkle spørsmål hun egentlig vet svaret på.

PPT fortalte at de fant disse resultatene noe merkelig, og at de ikke helt skjønte hvordan hun kunne ha så dårlig språk uten at det ga utslag på testene. De mente også at siden hun klarte seg så bra i hverdagen var de i tvil på om det var nødvendig med noen tiltak.

Selv ser jeg en jente som henger mer og mer etter og det kun på grunn av problemer med språket. Hun må gang på gang føye seg etter de andre rett og slett fordi hun ikke har språk nok til å fremme sin mening. Samtidig virker hun veldig sosialt intelligent, og klarer på den måten å kompensere for sine mangler, ofte så godt at fremmede ikke merker det. Hun er rett og slett ekstremt god på å lese kroppsspråk og situasjoner.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette, men kanskje noen har noe lurt å si...? PPT skal sette i gang tiltak, til tross for deres nølende utgangspunkt. Ørene skal også opereres før nyttår.

Noen som har erfaringer med noe lignende? PPT sa vi ikke måtte ha for store forventninger i forhold til operasjonen; det kan ta tid å ta igjen det tapte. Hva gjør egentlig PPT når de setter i gang et tiltak? Slik jeg skjønte det skulle de være et visst antall timer i barnehagen, men det var ikke mye informasjon om hva de skulle gjøre der annet enn å arbeide med henne i mindre grupper med andre barn.

Anonymous poster hash: 9d766...4a3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres veldig likt ut på den vurderingen jeg fikk fra PPT når min gutt var 4,5 år. Han fikk 4 timer I uka sammen med en spesialpedagog samt at barnehagen lage en egen gruppe hvor fokusert var på min gutt sammen med andre barn på en måte som skulle hjelpe gutten. Jeg merket stor forskjell før og etter at tiltakene ble satt I gang. I 3. Klasse på skolen ble gutten testet på ny (hadde da ikke fått hjelp I skolen) og testene viste da at han hadde noe som heter "spesifikk språkvanske". Vansken går på å forstå den informasjonen som går inn og på å uttrykke seg. (Hos noen er det kun problemer med en av delene). Barn med denne diagnosen har like høy IQ som andre barn. De er like smarte, noen smartere, men hjernen klarer ikke å sortere begrepene på en måte som gjør det enkelt å hente de frem I en samtale. Ett eksempel fra oss er når gutten skulle forklare en butikk han ville besøke. Han vet godt hvilken butikk men husker ikke butikkens navn eller type vareutvalg (her var det expert). Han velger å forklare veien til butikken og det går greitt helt til han ikke klarer å huske "rundkjøring" så han sier "der du går rundt og rundt". Det kan sammenliknes med oss når vi glemmer navnet på naboens barn. Vi vet det godt men det står helt stille.

For å hjelpe bruker vi bilder og filmer, lukt og følelser. Det er lettere å huske hva ting er når man har erfart flere sider med det.

Statped har god informasjon om språkvansker. Les litt der og se om du føler noe passer.

Skrevet

Jeg tenkte, som Sulosi, på Statped med en gang. De er eksperter på spesifikke og sammensatte språk-og lærevansker.

Skrevet

Takk for svar.

Ett eksempel fra oss er når gutten skulle forklare en butikk han ville besøke. Han vet godt hvilken butikk men husker ikke butikkens navn eller type vareutvalg (her var det expert). Han velger å forklare veien til butikken og det går greitt helt til han ikke klarer å huske "rundkjøring" så han sier "der du går rundt og rundt".

Dette høres veldig ut som min datter.

Skrevet

Mye høres likt ut som min gutt som nå er 5 år, men han har ikke nedsatt hørsel. 

Men oi, Sulosi, min gutt er sånn at han sliter med å huske hva ting heter og må bruke andre forklaringer. Jeg har nevnt det til teamet hans tidligere, men det er først nå det gikk opp for meg at det kan være en del av språkproblemene hans. Må nevne det på neste møte:) 

Men til HI! 

Jenta di ligner veldig på gutten min. Min har fått tiltak som egne treningstimer i barnehagen, logoped, spesialpedagog, og lekegrupper. Min er nemlig sånn at når det blir mange barn rundt ham så trekker han seg litt unna leken, og dermed får han ikke brukt språket så mye sosialt som han trenger. Så for å styrke ham godt sosial har han altså lekegrupper et par ganger i uken hvor de kun er et par barn. Han elsker både treningen og lekegruppen sin :) Treningen hans er korte seanser hvor pedagog i barnehagen øver på språklyder og setningsoppbygging. Noen av disse tiltakene er kanskje aktuelt for jenta di? 

Man hører enorm forskjell på språket hans bare måned til måned. Han har hele tiden utviklet seg, men han henger ca 1 - 1/2 år etter normal språkutvikling. Vi har ikke hatt vedtak på hjelp så veldig lenge, men jeg syns allerede at det hjelper godt. Det er nok fordi at vi gjennom tester fant ut at munnen og kjeven hans var veldig svak, og dermed klarer han faktisk ikke motorisk å lage enkelte lyder. Ved hjelp av trening kan det komme seg fortere, selv om det sikkert ville kommet seg etter hvert uansett. 

I vårt tilfelle var PPT veldig på banen og vi fikk veldig fort hjelp, selv om det tok sin tid med alle tester og sånt. Det var ingen som var tilbakeholden med å få hjelp til barnet vårt. 

PPT har nok rett i at det kan ta tid etter operasjonen før ting går seg til. Men PPT gjør ikke noe konkret med barnet nå når alle testene er tatt, de bare undersøker hva barnet ditt trenger og hva det har rett på av spesialpedagogisk hjelp. Deretter fatter PPT et vedtak, og når dere har vedtaket i hånda så er bl.a barnehagen pålagt å gi barnet hjelpen og tiltakene barnet trenger. Barnet har takket være vedtaket rett på hjelp. 

Svarer gjerne om du lurer på noe mer konkret hi:) 

Anonymous poster hash: 42467...6f3
Skrevet

Takker. Fint å høres andres erfaringer. Jeg syns dette er skummelt, mest sannsynlig uberettiget, men fremdeles skummelt.

Min er nemlig sånn at når det blir mange barn rundt ham så trekker han seg litt unna leken, og dermed får han ikke brukt språket så mye sosialt som han trenger. Så for å styrke ham godt sosial har han altså lekegrupper et par ganger i uken hvor de kun er et par barn. Han elsker både treningen og lekegruppen sin :) Treningen hans er korte seanser hvor pedagog i barnehagen øver på språklyder og setningsoppbygging. Noen av disse tiltakene er kanskje aktuelt for jenta di?

Min datter er egentlig ikke slik, hun er veldig sosial, og elsker oppmerksomhet. I følge barnehagen er hun gjerne den første til å melde seg frivillig til å komme frem og fortelle om opplevelser og lignende i samlingsstundene. Jeg har heller aldri sett henne så glad som da en tryllekunster valgte henne til å komme opp på scenen til tross for at dette var et ganske verbalt show og han krevde en del muntlig tilbakemelding fra henne. Hun var helt med på "leken" og fremstod veldig bra på scenen. Jeg vil ikke tro at noen i salen villet gjettet på at hun egentlig ikke forstod mer enn brøkdeler av hva som ble sagt.

Problemet hennes er heller når det kommer til å oppfatte fellesbeskjeder, mer avansert lek som krever dialog og når det kommer til å fremme sine meninger blant jevnaldrene. Det virker også som om forskjellene mellom henne og de andre på hennes alder blir større og større, og det er egentlig min største frykt; det må jo finnes grenser for hvor lenge hun kan komme unna med å fake.

Skrevet

Takker. Fint å høres andres erfaringer. Jeg syns dette er skummelt, mest sannsynlig uberettiget, men fremdeles skummelt.

Min datter er egentlig ikke slik, hun er veldig sosial, og elsker oppmerksomhet. I følge barnehagen er hun gjerne den første til å melde seg frivillig til å komme frem og fortelle om opplevelser og lignende i samlingsstundene. Jeg har heller aldri sett henne så glad som da en tryllekunster valgte henne til å komme opp på scenen til tross for at dette var et ganske verbalt show og han krevde en del muntlig tilbakemelding fra henne. Hun var helt med på "leken" og fremstod veldig bra på scenen. Jeg vil ikke tro at noen i salen villet gjettet på at hun egentlig ikke forstod mer enn brøkdeler av hva som ble sagt.

Problemet hennes er heller når det kommer til å oppfatte fellesbeskjeder, mer avansert lek som krever dialog og når det kommer til å fremme sine meninger blant jevnaldrene. Det virker også som om forskjellene mellom henne og de andre på hennes alder blir større og større, og det er egentlig min største frykt; det må jo finnes grenser for hvor lenge hun kan komme unna med å fake.

Aha, ja min er litt sjenert i tillegg, så det er ikke sikkert det er språk som gjør at han trekker seg litt unna. Ungene har jo vidt forskjellige personligheter så :) 

De problemene du nevner som å oppfatte fellesbeskjeder, si sine meninger og lek som krever mer avansert dialog tenker jeg gjerne følger med å ha nedsatt hørsel? Det er klart hun får noen problemer i sammenheng med hørselen, og med tanke på at hun ellers er veldig sosial og usjenert, så kan det godt være at disse problemene løser seg lett etter operasjonen!

Jeg syns også at dette med språk er ganske skremmende og litt skummelt rett og slett. Språket har så mye å si i hverdagen og er så viktig sosialt. Men du.. Det ordner seg som regel! Språket kommer i orden til de fleste uansett altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...