Gå til innhold

Være hjemme med syk hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, bikkja mi har litt sensitiv mage, og i går ga jeg han et bein som han tydeligvis ikke tålte. Han er veldig flink til å si ifra, og veldig flink til å holde seg, men jeg har vært ute med han 4 ganger i løpet av natten. Han er fremdeles dårlig, så jeg vurderer å bli hjemme fra jobb for å sørge for at han får i seg vann (han drikker ikke når han er alene) og får gått på do når han trenger det og slikt. Er det noe man blir uglesett for? Trenger forsåvidt ikke å si hvorfor jeg er hjemme, men er det litt "overdrevet" å ta seg fri pga syk hund?

Anonymous poster hash: 52792...753
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bikkja mi har litt sensitiv mage, og i går ga jeg han et bein som han tydeligvis ikke tålte. Han er veldig flink til å si ifra, og veldig flink til å holde seg, men jeg har vært ute med han 4 ganger i løpet av natten. Han er fremdeles dårlig, så jeg vurderer å bli hjemme fra jobb for å sørge for at han får i seg vann (han drikker ikke når han er alene) og får gått på do når han trenger det og slikt. Er det noe man blir uglesett for? Trenger forsåvidt ikke å si hvorfor jeg er hjemme, men er det litt "overdrevet" å ta seg fri pga syk hund?

Jeg synes det kommer litt an på sykdommen til hunden.

Er litt på kanten å være hjemme med bikkja fordi den har diaree, kjenner du ingen som kan komme innom å lufte i løpet av dagen? Evt drs hjem i pausen.

Men hvis hunden er skikkelig syk, er nyoperert osv så hadde jeg selvfølgelig blitt hjemme. Uten tvil!

Ang diareen til hunden din, så stikker du ned å kjøper en tube zoolac og sånn skånemat på boks fra hills. Det er super effektivt mot diaree.

En tube zoolac er noe enhver hundeeier bør ha i hus og kan gi hvis hunden blir litt uggen i magen

Skrevet

Kommer vel litt an på hva jobben sier. Jeg har vært hjemme med syk hund før. Kollegaene mine er jo stadig hjemme med sykt barn, og de vet jeg ikke skal ha unger, så det er full forståelse for at jeg må ta meg av ham om han er dårlig.

Skjønner godt du ikke vil etterlate ham alene om han er så dårlig som du beskriver. Syns ikke det er overdrevet i det hele tatt. Du er omsorgspersonen hans, og han trenger deg! 

God bedring! 

• Liker 4
Skrevet

Det synes jeg du kan for en enkelt gangs skyld.

Anonymous poster hash: 96245...4b4

Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på sykdommen til hunden.

Er litt på kanten å være hjemme med bikkja fordi den har diaree, kjenner du ingen som kan komme innom å lufte i løpet av dagen? Evt drs hjem i pausen.

Men hvis hunden er skikkelig syk, er nyoperert osv så hadde jeg selvfølgelig blitt hjemme. Uten tvil!

Ang diareen til hunden din, så stikker du ned å kjøper en tube zoolac og sånn skånemat på boks fra hills. Det er super effektivt mot diaree.

En tube zoolac er noe enhver hundeeier bør ha i hus og kan gi hvis hunden blir litt uggen i magen

Forholdsvis hyppig diaré, kjenner ingen som kan lufte han. Jeg går til og fra jobb, så jeg rekker ikke å komme hjem i pausen heller.

Zoolac funker ikke så bra på min, han får gulrøtter i stedet :) Det funker hver gang, men det tar jo litt tid.

Jeg er bare så redd for at han må på do mens jeg er borte, også blir han helt hysterisk fordi han ikke har noen steder han kan gjøre fra seg. Han er ekstremt renslig, og kan ikke gå på do i nærheten av tomta vår engang, så jeg ønsker ikke å gi han den panikken, på en måte.. 

Skrevet

Kommer vel litt an på hva jobben sier. Jeg har vært hjemme med syk hund før. Kollegaene mine er jo stadig hjemme med sykt barn, og de vet jeg ikke skal ha unger, så det er full forståelse for at jeg må ta meg av ham om han er dårlig.

Skjønner godt du ikke vil etterlate ham alene om han er så dårlig som du beskriver. Syns ikke det er overdrevet i det hele tatt. Du er omsorgspersonen hans, og han trenger deg! 

God bedring! 

De fleste på jobben er hundefolk, så de forstår vel. 

Ja det føles vondt å forlate han nå. Tror nok jeg blir hjemme, hvertfall i noen timer til jeg evt merker at han blir bedre i magen.

Takk :)

Det synes jeg du kan for en enkelt gangs skyld.

Anonymous poster hash: 96245...4b4

Tror jeg gjør det. :)

Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme uten å si ifra grunn-grunnen har de ikke rett på å vite.

Bruk egen melding eller sykemeld deg (men da må DET være en grunn til det, alvorlig nok så det er sagt)

Anonymous poster hash: 0496e...756
Skrevet

Du har jo ikke krav på fri fra jobb pga syk hund, så hvis du bruker egenmelding på dette, så driver du jo regelrett svindel og løgn. Du må i såfall be arbeidsgiver om fri uten lønn.

Anonymous poster hash: 1da2f...eb1

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme uten å si ifra grunn-grunnen har de ikke rett på å vite.Bruk egen melding eller sykemeld deg (men da må DET være en grunn til det, alvorlig nok så det er sagt) Anonymous poster hash: 0496e...756

Så litt juks og bedrag er greit, men ikke fir mye.....?

Man får da være ærlig nok og fortelle lederen sin om problemet. Så er det opp til leder om det skrives som velferdsoermisjon (med eller uten lønn), eller om du må ta det som en feriedag.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme uten å si ifra grunn-grunnen har de ikke rett på å vite.

Bruk egen melding eller sykemeld deg (men da må DET være en grunn til det, alvorlig nok så det er sagt)

Dette er jo skulk? Det er ikke rart mange bedrifter sliter, det kan bli mange stjålne timer hvis mange tenker som deg!

Du har jo ikke krav på fri fra jobb pga syk hund, så hvis du bruker egenmelding på dette, så driver du jo regelrett svindel og løgn. Du må i såfall be arbeidsgiver om fri uten lønn.

Jeg ville ringt arbeidsgiver, forklart situasjonen og bedt om å få avspasere/bruke en feriedag. Joda, litt kjipt å bruke opptjent tid på denne måten, men det er i hvert fall en ærlig måte å gjøre det på, i motsetning til første innlegg jeg siterte.

God bedring med hunden! :)

• Liker 9
Gjest økonomifrue
Skrevet

Jeg ville blitt hjemme. Snakk med arbeidsgiver om situasjonen og finn en løsning. Hvis ikke dere blir enige, be om fri uten lønn.

Den forrige hunden vår hadde og perioder med dårlig mage. Jeg er selvstendig næringsdrivende og jobber med pasienter-så veldig ugunstig for meg å være hjemme - men hadde ikke mannen min kunne vært hjemme, hadde jeg blitt hjemme.

Mannen min er ansatt, jobber mye overtid og kan hvis behov for det gjøre en del hjemmefra. Han tok da en 3-dagers med hunden når hun ikke var i form. Ble ikke til at han jobbet de dagene, så da skrev han heller ikke timer.

Det verste jeg vet er å sitte et annet sted og lure på om det går bra med hunden - en forferdelig følelse.

Har du forresten prøvd carnicur? Fungerte bedre enn zoolack på vår.

Skrevet

Jeg har flere hunder og reiser aldri fra dem hvis noen av dem er syke. Dette har heldigvis stor forståelse for. MEN jeg bruker alltid feriedager eller avspaserer. Jeg sparer altså alltid noen feriedager som jeg bruker som "syk hund-dager". Slik er det å ha hund(er)!

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo skulk? Det er ikke rart mange bedrifter sliter, det kan bli mange stjålne timer hvis mange tenker som deg!

Jeg ville ringt arbeidsgiver, forklart situasjonen og bedt om å få avspasere/bruke en feriedag. Joda, litt kjipt å bruke opptjent tid på denne måten, men det er i hvert fall en ærlig måte å gjøre det på, i motsetning til første innlegg jeg siterte.

Skrevet

Helt enig. Men nå er jeg heldig som gjør at jeg har veldig mye fleksibilitet, og kan enkelt ta ut en flexidag (med mindre det er helt krise på jobb) og jeg kan også jobbe hjemmefra via PC hvis prosjektet tillater det. Skjønner jo at dette ikke er mulig i f.eks. omsorgsyrket, men faktum er jo at man ikke har krav på egenmelding for sykt dyr. Det er ganske logisk og ville vært ekstremt urettferdig ovefor de som ikke har dyr.

• Liker 1
Skrevet

Å være hjemme med et sykt dyr er helt legitimt synes jeg.Tror de fleste arbeidsgivere vil godta det.

Anonymous poster hash: 5d382...9e5
Skrevet

Å være hjemme med et sykt dyr er helt legitimt synes jeg.Tror de fleste arbeidsgivere vil godta det.

Helt enig,men det er ikke alle arbeidsgivere som ville ha akspektert det, min hadde ikke det.

Skrevet

Helt enig,men det er ikke alle arbeidsgivere som ville ha akspektert det, min hadde ikke det.

Da hadde jeg tatt ut fridag på den/de dagene.Jeg synes det blir vanskelig å holde et dyr med løs mage hjemme alene uten tilsyn.

Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme uten å si ifra grunn-grunnen har de ikke rett på å vite.Bruk egen melding eller sykemeld deg (men da må DET være en grunn til det, alvorlig nok så det er sagt) Anonymous poster hash: 0496e...756

Man kan hverken bruke egenmelding eller sykemelding for noe annet enn egen sykdom. TS bør ringe sjefen sin a.s.a.p. og forklare situasjonen og be pent om å få ta en dag med ulønnet permisjon på svært kort varsel. Får hun ikke det, må hun møte på jobb, også må bare hunden lide seg gjennom timene med bæsjetrang til hun kommer hjem, hvis hun ikke har noen som kan ta seg av hunden i slike krisetilfeller. Noe hun bør se seg om etter til senere. Sykt kjæledyr er ikke, og kommer aldri til å bli, godkjent fraværsgrunn.

Anonymous poster hash: 632fd...dc9

• Liker 4
Skrevet

Da hadde jeg tatt ut fridag på den/de dagene.Jeg synes det blir vanskelig å holde et dyr med løs mage hjemme alene uten tilsyn.  Anonymous poster hash: 5d382...9e5

Dersom man har en jobb hvor man faktisk må være til stede, så vil man ikke kunne ta ut fridag på kort varsel, for hvem skal da dekke vakta di?

Anonymous poster hash: 632fd...dc9

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Så lenge du bruker fridag og ikke egenmeldig er det greit for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...