Gå til innhold

Bitchen i kollektivet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er altså meg. For jeg er den eldste, en jente som bor med flere yngre gutter som nettopp har forlatt redet. Det er jeg som sier ifra når vaskelisten ikke følges og leiligheten ser ut som en grisesti, og det er jeg som klager når de bråker og vekker meg (og naboene forsåvidt) midt på natten, hverdag som helg. Å prate ordentlig med dem hjelper ikke. Gang på gang må jeg si ifra, fordi det synker jo aldri inn. For for noen er det tyseligvis ikke obvious at man vasker opp stekepannen etter man har brukt den, og ikke bare setter den opp ned i vasken...

Jeg hater denne følelsen. Jeg hater å føle meg sjefete og birchy. Og verst av alt, jeg føler at de jeg bor med misliker meg... Hvordan kan jeg bli kvitt denne følelsen? Det er jo ikke aktuelt å la alt gå sin gang, da jeg ikke vil leve i søppel og rot, og det går utover jobb og skolearbeid når jeg bare får sove 3 timer hver natt.

Som ny i byen har det sikkert mye å gjøre med at jeg har en "indre drøm" om å bli gode venner med de jeg bor med, i og med at jeg ikke kjenner så mange andre i området. Men jeg faller jo utenfor når jeg blir "mammaen" i gjengen.

Noen som opplever det samme? Noen med tips til hvordan håndtere en sånn her situasjon?

Anonymous poster hash: ff275...539

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trollkarlen

Kollektiv er risky business. Sjansene for å havne i kollektiv med tilbakestående mennesker er så høy. Jeg hadde ikke taklet det. Jeg hadde enten gått hardt mot hardt(griset hele plassen med drit og urin) eller blitt en øksemorder.

Tror virkelig det ikke er noe håp for deg og du burde finne deg et annet kollektiv. Smågutter kommer aldri til å høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et møte om at her skal dere lære åssen det er å bo for dere selv og drifte et hjem med økonomi, vedlikehold og renhold og da er det viktig at alle er med på det og forstår at det er viktig, selvom det er kjedelig nå så vil dere alle ha nytte av det i fremtida kan du si.

Anonymous poster hash: 27942...8a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med tips til hvordan håndtere en sånn her situasjon?

Finn deg et nytt sted å bo. De kommer ikke til å bli bedre.

Anonymous poster hash: 9b5a3...a96

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor ikke bare finne seg et annet sted å bo? Høres jo ut som du ikke passer inn i det kollektivet i det hele tatt, men det er da nok av kollektiv med mer rolige, voksne og ryddige folk. Tipper du vil trives mye bedre, og det vil sikkert de guttene også om du flytter ut og det flytter en annen inn som er mer gira på å feste og har et mye mer avslappet forhold til rydding.

Jeg hadde i alle fall aldri orket å bo med sånne folk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg et nytt sted å bo. De kommer ikke til å bli bedre. Anonymous poster hash: 9b5a3...a96

Jeg tenker det samme. Du kommer ikke til å klare å oppdra de der, det er heller ikke din jobb. Hadde flytta så fort som mulig.

Sikker på at kollektiv passer for deg? Jeg har holdt meg laaaaangt unna kollektiv fordi jeg passer rett og slett ikke til det. Det er til det beste for meg og de jeg eventuelt skulle ha bodd med.

Anonymous poster hash: 5d5a5...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akk, kollektiver... Det er flere grunn til at jeg aldri har giddet det der. Kollektiver har alltid gjengangerne: Kollektiv-grisen. Snylterne. Egoisten. Dronningen av drama. 

Det som mangler i et dårlig kollektiv er respekt og innsikt i hva som skal til for å drive et hus. Når man antar at andre ordner opp og fraskriver seg ansvar ender det opp med at ingen til slutt rydder opp, eller at én bærer alt på sine skuldre. Det krever et våkent øye å følge med på effekten av sine egne handlinger/manglende handlinger. De færreste unge har erfaring nok til å være gode å bo med. 

Det som må til er konkrete konsekvenser dersom man ikke bidrar. Det holder ikke med sosialt press, man har levd et helt liv hjemme med en mamma som har mast uten effekt til endring. Man må ha jevnlige kollektiv-møter der man tar opp ting på en ærlig måte. Når det viser seg at enkelte ikke bidrar til fellesskapet må det straffreaksjoner til, som utkastelse eller bot. Alle må være enige i at det er sånn det skal være. I realiteten er dette en utopi. Det er nemlig langt mellom ord og handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor ikke bare finne seg et annet sted å bo? Høres jo ut som du ikke passer inn i det kollektivet i det hele tatt, men det er da nok av kollektiv med mer rolige, voksne og ryddige folk. Tipper du vil trives mye bedre, og det vil sikkert de guttene også om du flytter ut og det flytter en annen inn som er mer gira på å feste og har et mye mer avslappet forhold til rydding.

Jeg hadde i alle fall aldri orket å bo med sånne folk.

Hadde jeg kunnet flytte hadde jeg gjort det for lenge siden. Jeg har imidlertid vært dum(!!!!) nok til å signere en kontrakt som binder meg til denne leiligheten i minst ett år, så det er ikke så mye å gjøre med den saken tror jeg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme. Du kommer ikke til å klare å oppdra de der, det er heller ikke din jobb. Hadde flytta så fort som mulig.

Sikker på at kollektiv passer for deg? Jeg har holdt meg laaaaangt unna kollektiv fordi jeg passer rett og slett ikke til det. Det er til det beste for meg og de jeg eventuelt skulle ha bodd med.

Anonymous poster hash: 5d5a5...a65

Jeg har bodd i kollektiv tidligere, og aldri opplevd så store vansker som jeg gjør i dag. Jeg har også tidligere prøvd å bo alene, og det er noe jeg misliker enda sterkere enn et kjipt kollektiv. Enn så lenge i hvert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, kollektiver... Det er flere grunn til at jeg aldri har giddet det der. Kollektiver har alltid gjengangerne: Kollektiv-grisen. Snylterne. Egoisten. Dronningen av drama. 

Det som mangler i et dårlig kollektiv er respekt og innsikt i hva som skal til for å drive et hus. Når man antar at andre ordner opp og fraskriver seg ansvar ender det opp med at ingen til slutt rydder opp, eller at én bærer alt på sine skuldre. Det krever et våkent øye å følge med på effekten av sine egne handlinger/manglende handlinger. De færreste unge har erfaring nok til å være gode å bo med. 

Det som må til er konkrete konsekvenser dersom man ikke bidrar. Det holder ikke med sosialt press, man har levd et helt liv hjemme med en mamma som har mast uten effekt til endring. Man må ha jevnlige kollektiv-møter der man tar opp ting på en ærlig måte. Når det viser seg at enkelte ikke bidrar til fellesskapet må det straffreaksjoner til, som utkastelse eller bot. Alle må være enige i at det er sånn det skal være. I realiteten er dette en utopi. Det er nemlig langt mellom ord og handlinger.

Det koker gjerne ned til at man bør finne et kollektiv med mennesker i samme situasjon som en selv, og kanskje også med samme erfaring. Det er ikke så lurt å gå inn i kollektiv med de yngste voksne som nettopp har flytta hjemmefra når man selv har mange års erfaring med å bo for seg selv. Å bo i et typisk studentkollektiv med førsteårsstudenter er gjerne ikke en god ide, særlig når de man bor sammen med er i den alderen der de "raser fra seg". 

Personlig ville jeg ikke ha giddet. Bedre å finne et litt mer rolig kollektiv, det finnes faktisk, med litt mer modne personer. I motsatt fall må man bruke mye krefter på å holde andre i ørene, og det gidder jeg faktisk ikke. 

Anonymous poster hash: bd183...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i kollektiv tidligere, og aldri opplevd så store vansker som jeg gjør i dag. Jeg har også tidligere prøvd å bo alene, og det er noe jeg misliker enda sterkere enn et kjipt kollektiv. Enn så lenge i hvert fall :P

Flytt. Du behøver ikke å bo i singulær hybel eller leilighet, men det er mulig å finne et kollektiv med litt mer modne personer. 

Anonymous poster hash: bd183...24e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier utleier til dette da? Skulle jo tro at det var i utleiers interesse at leiligheten holdes i stand.

Ellers har jeg selv bodd i et kollektiv med fire andre studenter. Vi innførte etter hvert en ordning der det som stod på vaskelisten skulle være gjort innen fredag. De som ikke hadde giddet å vaske sitt område innen fredag fikk et "straffegebyr" på 50 kr (som ble satt i felleskassa). Dette var noe alle var enig i, og utrolig nok funket det nokså greit. 

Og for det det er verd; jeg elsket "bitchen" i vårt kollektiv fordi hun pisket alle rundt og fikk alle til å ta ansvar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Kan du foreslå å ha møte en gang i uken og så vasker dere umiddelbart etter møtet, og så er man ferdig når alle er ferdige. Da trenger man ikke vaskelister, og alt er renere hele tiden. Dessuten kan dere foreslå at den som er "møteleder" (dette rulerer) har med noe snacks som f.eks en liten pose potetgull eller ett eller annet. Si også ifra at om de lurer på hvordan man vasker et rom best mulig så kan de spørre deg i og med at du har bodd hjemmefra en stund. 

Vil også anbefale dere å gå til innkjøp av "benkrister", sånne som står ved siden av komfyren som man kan sette varme ting på sånn at det ikke legges i vasken. Og også en ekstra stekepanne sånn at den andre ikke må vaske så fort. Husk at teflonpanner burde rekke å kjøle seg ned før man vasker dem (men det skal bare ta 5 min) så det å vaske opp etter middag er helt kurrant.

Dere burde også ha innkjøpsliste der dere skriver opp hva som kjøpes inn av felles ting som dopapir og slikt og så gjør dere opp på slutten.

Når det gjelder bråk, og alt annet for den saks skyld, sp mener jeg at regelen burde være at det meste er greit en gang i blandt. Det vil si at det ikke er greit med fest hver dag, men om det er på torsdag annenhver uke så er det faktisk du som må akseptere at de du bor med har en annen livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet flytte hadde jeg gjort det for lenge siden. Jeg har imidlertid vært dum(!!!!) nok til å signere en kontrakt som binder meg til denne leiligheten i minst ett år, så det er ikke så mye å gjøre med den saken tror jeg :/

Ser den. Håper det ikke er så lenge igjen av leieperioden, og at det går bedre resten av tiden :) Min erfaring er at det er ekstremt vanskelig å få folk til å endre oppførsel i så stor grad, i alle fall hvis det er flertall av folk i kollektivet som liker å ha det på samme måte. Samtidig går det kanskje an for dem å endre seg litt, hvis du får forklart det på en saklig måte så de skjønner hvor mye oppførselen deres går utover deg. Lykke til, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...