Gå til innhold

12- åring som nekter å legge seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har altså en 12- åring som nekter å legge seg hver gang han ikke får viljen sin.

Nå i kveld er det det samme tullet! Blir så frustrert, føler meg så mislykket! Han sitter bare oppe og ser på TV. I dag var det en krangel med søsteren som utløste det, hvor han fant en jernstang å slå henne med(!) Selvfølgelig blir jeg sint på han. De er uenige om småting, og han ser rødt og flyr på ganske ofte. Kan like gjerne være andre småting som utløser at han nekter å legge seg. Forrige gang var det at han etter og ha lagt seg kom på at han hadde glemt igjen telefonen hos nabogutten, han ville at jeg skulle sende en melding til moren hans om at nabogutten skulle ta den med på et felles arangement de skulle på morgen etter. Klokken var da blitt over 23, sier at det er for sent å sende melding da, at vi kan gjøre det dagen etter. Da setter han seg i sofaen og nekter å legge seg. Skrur jeg av TV, skrur han den på... Og der blir han, selvom jeg da går og finner på noe annet...

Mens jeg har skrevet denne meldingen, har han spilt piano (lyd som forstyrrer søsken som sover/ forsøker å sove), men ser ut som han har gitt opp akkurat nå, da han ikke fikk respons fra verken meg eller søsken...

Blir så fortvilet, aner ikke hvordan jeg skal få respekt. Han er jo bare 12 år.

Har du noen konkrete tips på hva jeg kan gjøre. (Gud, nå setter han på telefonen sin på full guffe med musikk, selvfølgelig bare for å provoser, - prøver å ignorere så langt det lar seg gjøre, men han har søsken som skal forsøke å sove)....

Har selvfølgelig forsøkt å snakke rolig med han om situasjoner som har oppstått, dagen etter. Men hver gang "trekker han ned rullgardina".

Er så utslitt, frustrert og oppgitt over dette her!

Til slutt vil jeg bare nevne at han ofte er en flott gutt. I dag lagde han middag til hele familien, stekt torsk med rotgrønnsaker og persilledipp. Smakte helt fantastisk, og han var så stolt og glad. Han har masse energi, gjør det svært bra både i idrett og på skolen. Musikktalent har gutten også. Men nå overskygger disse nykkene hans hele tilværelsen snart. 😢

Anonymous poster hash: 935e7...bea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har altså en 12- åring som nekter å legge seg hver gang han ikke får viljen sin.

Nå i kveld er det det samme tullet! Blir så frustrert, føler meg så mislykket! Han sitter bare oppe og ser på TV. I dag var det en krangel med søsteren som utløste det, hvor han fant en jernstang å slå henne med(!) Selvfølgelig blir jeg sint på han. De er uenige om småting, og han ser rødt og flyr på ganske ofte. Kan like gjerne være andre småting som utløser at han nekter å legge seg. Forrige gang var det at han etter og ha lagt seg kom på at han hadde glemt igjen telefonen hos nabogutten, han ville at jeg skulle sende en melding til moren hans om at nabogutten skulle ta den med på et felles arangement de skulle på morgen etter. Klokken var da blitt over 23, sier at det er for sent å sende melding da, at vi kan gjøre det dagen etter. Da setter han seg i sofaen og nekter å legge seg. Skrur jeg av TV, skrur han den på... Og der blir han, selvom jeg da går og finner på noe annet...

Mens jeg har skrevet denne meldingen, har han spilt piano (lyd som forstyrrer søsken som sover/ forsøker å sove), men ser ut som han har gitt opp akkurat nå, da han ikke fikk respons fra verken meg eller søsken...

Har du noen konkrete tips på hva jeg kan gjøre. (Gud, nå setter han på telefonen sin på full guffe med musikk, selvfølgelig bare for å provoser, - prøver å ignorere så langt det lar seg gjøre, men han har søsken som skal forsøke å sove)....

Har selvfølgelig forsøkt å snakke rolig med han om situasjoner som har oppstått, dagen etter. Men hver gang "trekker han ned rullgardina".

Til slutt vil jeg bare nevne at han ofte er en flott gutt. I dag lagde han middag til hele familien, stekt torsk med rotgrønnsaker og persilledipp. Smakte helt fantastisk, og han var så stolt og glad. Han har masse energi, gjør det svært bra både i idrett og på skolen. Musikktalent har gutten også. Men nå overskygger disse nykkene hans hele tilværelsen snart. 😢

Et barn som hadde fått skikkelig oppdragelse med respekt for sine foreldre og strenge regler hadde aldri holdt på sånn

Si meg..hvem er familiens overhode? Han eller deg?

Anonymous poster hash: 32c93...b21

• Liker 1
Skrevet

Han høres akkurat ut som min sønn på 12. Vi går og ignorerer dårlig oppførsel. Men det blir konsekvenser. Bare når han har roet ned. Og vi minner han ofte på godene han får av å oppføre seg bra. Veldig lite fokus på det han ikke får til.

Kanskje han provoserer fordi det er slik han fanget din oppmerksomhet? Er det noe som plager han? Og sover han nok siden han er så seint oppe ? Lite søvn kan få hvem som helst til å bli gretten og slitsom. Det høres ut som om han strever med noe. Han har bare ikke riktige ord til å fortelle

Anonymous poster hash: 469fc...b12

Skrevet

Et barn som hadde fått skikkelig oppdragelse med respekt for sine foreldre og strenge regler hadde aldri holdt på sånn

Si meg..hvem er familiens overhode? Han eller deg?

Anonymous poster hash: 32c93...b21

Gå og ta deg en bolle

Skrevet

Vel, det er med tungt hjerte jeg må si at han har overhodet akkurat for tiden... Så ja, jeg er mislykket! Men ungene er født, og jeg er altså moren deres, så kan liksom ikke bare gi opp nå...

Så, noen konkrete tips?

Skrevet

Han høres akkurat ut som min sønn på 12. Vi går og ignorerer dårlig oppførsel. Men det blir konsekvenser. Bare når han har roet ned. Og vi minner han ofte på godene han får av å oppføre seg bra. Veldig lite fokus på det han ikke får til.

Kanskje han provoserer fordi det er slik han fanget din oppmerksomhet? Er det noe som plager han? Og sover han nok siden han er så seint oppe ? Lite søvn kan få hvem som helst til å bli gretten og slitsom. Det høres ut som om han strever med noe. Han har bare ikke riktige ord til å fortelle

Bra sagt :)

Anonymous poster hash: b8f1c...d6c

Skrevet

Vel, det er med tungt hjerte jeg må si at han har overhodet akkurat for tiden... Så ja, jeg er mislykket! Men ungene er født, og jeg er altså moren deres, så kan liksom ikke bare gi opp nå...

Så, noen konkrete tips?

Jeg ga par synspunkter lenger oppe .og du er IKKE mislykket. Det er tøft akkurat nå, men du er mammaen hans og du klarer å elske han gjennom dette. Det blir bedre når dere forstår hverandre

• Liker 1
Skrevet

Så, noen konkrete tips?

NEI, DET ER DU IKKE!!! Alle foreldre går igjennom dette :)

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å inndra telefonen hans inntil han oppfører seg bedre? Det høres ut som om den er svært viktig for ham.

• Liker 2
Skrevet

Åhh, nå begynner jeg å grine... TUSEN TAKK til deg som mener at jeg ikke er mislykket! Den tanken plager meg veldig for tiden.

Nå har han gjemt bilnøklene til i morgen tidlig, og (utrolig nok) gått og lagt seg. Krysser fingrene for en bedre kveld i morgen...

• Hjerte 1
Skrevet

Telefonen har han gjemt for kvelden, har erfaring med at dette har vært en konsekvent tidligere...

Skrevet

Åhh, nå begynner jeg å grine... TUSEN TAKK til deg som mener at jeg ikke er mislykket! Den tanken plager meg veldig for tiden.

Nå har han gjemt bilnøklene til i morgen tidlig, og (utrolig nok) gått og lagt seg. Krysser fingrene for en bedre kveld i morgen...

Vanlig i denne alderen og senere år  at han vil sprenge grenser, hetl vanlig, alle foreldre opplever det.

Og igjen du er ikke mslykket som du ser er det flere av oss som mener det, og at vi kjenner oss igjen :) Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Men kjære vene.. Det må jo være skikkelige konsekvenser. Hadde aldri funnet meg i det. Hadde inndratt flere goder. Gjem fjernkontrollen, ta bort PC, hva som helst. Rett i seng

Anonymous poster hash: dd823...344

• Liker 2
Skrevet

Igjen, tusen takk til dere som mener at jeg ikke er så mislykket. Det fikk meg altså til å gråte, noe 12- åringen tydelig fikk med seg. (Han har så godt som aldri sett meg gråte, bortsett fra i et par begravelse). Bruker ikke tårer for å få sympati, pleier å fremstå som sterk, og vil ikke at søken av han skal se at jeg gråter pga. han. Da vil de jo bli veldig fortvilet. Men nå har han tydeligvis sett det fra korridoren, han gikk nettopp inn på kjøkkenet for å skru av vaskemaskin som han hadde satt på tom, i trass. Det hadde han ellers aldri gjort.

Til deg som skriver "Kjære vene", osv. Har opplevd at dette bare blir en maktkamp uten nytte. Tar jeg noe som er hans, tar han noe som er mitt, det være seg min telefon, bilnøkler, tannbørste eller andre ting. Jeg har også forsøkt med en myndig stemme og bedt han gå å legge seg, men da ser han bare på meg, flirer og svarer "nei". Kan liksom ikke bære han i seng heller... Innser at jeg har en utfordring foran meg, som altså har en 12- åring med manglende respekt for meg.

Jeg er selv oppvokst med svært dominerende foreldre, og en voldelig far. Er stikk motsatt av disse.

Skrevet

Jeg synes det er et større problem at han slår søsteren sin med en jernstang...

Bortsett fra dette, så ville jeg inndratt telefonen til han skjerpet seg, dersom den er årsak til så mye bråk. Videre kan du redusere internettilgangen på kveldstid. Vi har stilt inn slik at det bare er vi voksne som har nett etter klokken 21. Dersom han gjemmer bilnøklene, kan du for eksempel nekte å kjøre ham til steder han vanligvis blir kjørt til i en viss periode.

Hadde en av mine forhenværende 12 åringer gjort noe slikt, ville de rett og slett fått en svært streng beskjed om å komme seg på rommet og informasjon av følger på slik oppførsel, men jeg forstår jo at det ikke hjelper her.

Har forsåvidt selv nettopp inndratt nettbrettet til tiåringen i huset for minst tre dager, fordi han ikke fulgte nettbrettreglene våre. Han er noe furtete og irritabel på grunn av det, men jeg mener at om noe slikt skal være opphav til mistrivsel for andre, eller i denne sammenhengen: trøtthet om morgenen og for lite søvn, fordi en har sneket med seg brettet på rommet for natten,- så kan han ikke ha det!

• Liker 2
Skrevet

Prøv ei jente på fjorten, du...  :sprettoy:

Anonymous poster hash: e1dd9...e4d
Skrevet

Bor du i nærheten av Oslo?

Skrevet

Søstera er 14... Og på ingen måte så krevende. Hun har sine nykker, men likevel respekt på en helt annen måte. Heldigvis.

Jeg bor ca. en time fra Oslo.

Skrevet

Søstera er 14... Og på ingen måte så krevende. Hun har sine nykker, men likevel respekt på en helt annen måte. Heldigvis.

Jeg bor ca. en time fra Oslo.

Kan jeg spørre hvor? Det er meg litt lenger oppe med en 12 åring som har lik oppførsel. Vi har fått teken på par ting som jeg vil dele med deg

Skrevet

Bor du i nærheten av Oslo?

Hvorfor spør du om det?

Ikke vesentlig i det HELE tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...