AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Vi har to jenter på 7 og 4. Også har vi en gutt som snart blir 1. De to eldste leker så å si aldri sammen da eldste jenta er veldig moden for alderen. Vi vil gjerne ha to tette, og håper på en liten gutt til. Bare bra om det blir jente så lenge de to yngste får tett forhold. Vi har hus og hytte , og en grei 7 seter. Men gamle foreldre så vi må klare oss som vi har gjort i alle år. Vi har en nanny hvis det er skikkelig krise. Noen ? Suger til meg alt av informasjon. Mannen er litt mer gira på dette enn meg. Anonymous poster hash: 896ab...12c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg tenker bare at to tette ikke nødvendigvis får kjempegod kontakt. Våre gutter er det bare ett år mellom. De er som natt og dag, og det er ikke mye søskenkjærlighet å spore foreløpig.... 2 og 3år.Anonymous poster hash: 53684...de9 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #3 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har fire unger på fem år. Liten familie, så vi ønsket oss en stor familie... Det er tøft! Beintøft! Kranglingen er verst. Anonymous poster hash: 2ebf8...039
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #4 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har fire unger på fem år. Liten familie, så vi ønsket oss en stor familie... Det er tøft! Beintøft! Kranglingen er verst. Anonymous poster hash: 2ebf8...039 Er du hjemme med noen av dem ? Kan du fortelle meg litt mer ? Jeg vil ikke gå inn i noe jeg ikke klarer Anonymous poster hash: 896ab...12c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 Ja, jeg kan fortelle litt mer.. (Meg med fire barn på fem år). Krangling er et problem i huset, som nevnt. Det var mye lettere før barna begynte på skolen. Da begynte lekseoppfølging og fritidsaktiviteter for fullt. Lekseoppfølging tar mye tid! De skal lese høyt for deg og Ade trenger hjelp for at de har orden i skolebøkene, lekser. Etterhvert som de blir eldre, trenger de hjelp til å sile ut hva som er relevant og ikke, når de leser til prøve. Hvilke fritidsaktiviteter skal de få ha? Vi forsøkte å kjøre de inn på det samme, f. eks. korps og skitrening. Men den ene likte ikke korps, og sluttet. Den andre likte ikke skitrening og sluttet på dette. De er forskjellige... Har to på håndball. Det er kamp HVER helg på han eldste. Ca. en time kjørevei for en kamp. Selvsagt kan vi nekte han dette. Men for han er alle vennene med på dette. I tillegg er alle foreldrene veldig ivrig. Vi kan selvsagt spørre om han kan sitte på med noen, men stort sett er alle foreldrene med (enten mor eller far). Forsøker å være med så ofte vi kan, da han føler på dette om vi ikke er med. Har også tre på fotball (håndball og fotball overlapper hverandre). Trening en gang i uken, og kamp en gang i uken det og. Bortekamp annenhver uke. Datter spiller piano og håndball. Tenkte det holdt. Men når ALLE jentene i klassen hennes begynner på fotball, føles det vanskelig å nekte henne. Altså, fritidsinteresser tar mye tid! Helger. Venner og overnatting. Ofte fullt hus. Noen ganger blir barna bedt med på hytteturer, bowling, båttur, kino, søndagstur og lignende. Fint å kunne gjøre det samme igjen med deres venner. Med fire barn har man altså "jobben". Siste stikkord fra meg er penger. Det er dyrt med alt fra bursdager til tekniske dupeditter. Du må være villig til å legge bort deg selv en del år.Anonymous poster hash: 2ebf8...039 2
Mafalda Skrevet 23. oktober 2015 #6 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg synes det var veldig greit med fire barn, og opplevde ikke de store utfordringene verken med tid, energi, krangling, utfordringer rundt oppmerksomhet eller penger- likevel er jeg veldig enig i dette: Du må være villig til å legge bort deg selv en del år.Anonymous poster hash: 2ebf8...039 ... for sånn blir det. Å organisere barnevakt for fire barn er ikke noe man gjør i hytt og pine, og tiden er uansett fylt opp med unger som skal ditt og datt. Det blir ikke mye tid til overs etter at jobben, barna og huset har fått sitt, og den sosiale omgangen med andre voksne mennesker får man stort sett på sidelinja eller på foreldremøter Men dersom dere trives med å ha det sånn i noen år, så kan det være veldig hyggelig også. Mannen min og jeg kan av og til le litt oppgitt over at vi "aldri" har tid til noe som helst, men vi liker jo tilværelsen selv om det er hektisk til tider. Jeg ser at du TS vil få fire barn over 10-11 år, mens den jeg siterte har fire barn på fem år. Akkurat det tror jeg har litt å si i forhold til hvor intenst det blir. En ting er småbarnsfasen, men fire stykker på barneskolen er også rimelig heftig (som ab påpeker. Kjenner meg igjen der, ja!). Jeg har ganske stor aldersforskjell fra eldste til yngste, og synes at det har vært fint, for da får jeg brukt meg på litt forskjellige områder og det blir ikke fullt så intenst. Men det er sikkert smak og behag.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #7 Skrevet 23. oktober 2015 Det er ihvertfall ikke udelt positivt med så mange søsken. Det kreves da foreldre som har ressurser til å følge opp ☺️Anonymous poster hash: 78703...3c8
Mafalda Skrevet 23. oktober 2015 #8 Skrevet 23. oktober 2015 Det er ihvertfall ikke udelt positivt med så mange søsken. Det kreves da foreldre som har ressurser til å følge opp ☺️Anonymous poster hash: 78703...3c8 Enig i at man skal ha ressurser til å følge opp, men samtidig er det ikke snakk om en full småbarnsavdeling heller, da. Jeg tror neppe TS og mannen hadde orket å tenke tanken en gang, dersom de syntes livet var et pes og et ork og aldri strakk til...
Everios Skrevet 23. oktober 2015 #9 Skrevet 23. oktober 2015 Vi har fire barn og det går kjempefint Litt mer nettverk enn dere, men ingen nanny utenom De tre eldste er tette, men fra nummer 3 og 4 er det nesten fire år. Nå begynner de å bli litt større enn dine da, men må si at det er 6-12 års alderen som har vært travlest hos oss. Å ha tre unger mellom 1-4 år var bare kos!!! Når de er eldre trenger alle hjelp til lekser, mye oppfølging på fritidsaktiviteter + ennå ett mindre barn som krever sitt, og må være med foreldrene og eldre søsken på mye. Vi har satt grense på 2 hobbyaktiviteter per barn. Er stort sett opptatt med aktiviteter med ungene og lekser frem til 21 hver kveld i ukedagene. Helgene er derfor hellige for oss alle, og vi reiser mye på turer, går i fjellet, osv. hele familien. Klarer oss fint økonomisk, men klart det koster mye mer med 4 enn 2 barn, så det er noe som må med i vurderingen. Nå er vi forøvrig veldig heldige og har 4 friske barn som ikke er mye syke eller trenger ekstra oppfølging på noe vis. Ser det er venner med 2 barn som har mye travlere dager enn oss, så det er ikke bare antallet det handler om. Prioriterer barnevakt og penger slik at vi voksne får oss en weekendtur i året + ett par barnefrie helger ellers. For oss har det hele tiden vært viktig å være kjærester og ikke bare foreldre.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 Det fjerde barnet tippet lasset for min mor. Alt var bra når vi var 3. Etter 4 kom så skled det ut med oppfølging på skole, klesvask, krangling.... Anonymous poster hash: 30b31...ffa 1
Gjest Gaea Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 Tråden er ryddet for avsporinger. Marr, mod.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #12 Skrevet 25. oktober 2015 Ja, jeg kan fortelle litt mer.. (Meg med fire barn på fem år). Krangling er et problem i huset, som nevnt. Det var mye lettere før barna begynte på skolen. Da begynte lekseoppfølging og fritidsaktiviteter for fullt. Lekseoppfølging tar mye tid! De skal lese høyt for deg og Ade trenger hjelp for at de har orden i skolebøkene, lekser. Etterhvert som de blir eldre, trenger de hjelp til å sile ut hva som er relevant og ikke, når de leser til prøve. Hvilke fritidsaktiviteter skal de få ha? Vi forsøkte å kjøre de inn på det samme, f. eks. korps og skitrening. Men den ene likte ikke korps, og sluttet. Den andre likte ikke skitrening og sluttet på dette. De er forskjellige... Har to på håndball. Det er kamp HVER helg på han eldste. Ca. en time kjørevei for en kamp. Selvsagt kan vi nekte han dette. Men for han er alle vennene med på dette. I tillegg er alle foreldrene veldig ivrig. Vi kan selvsagt spørre om han kan sitte på med noen, men stort sett er alle foreldrene med (enten mor eller far). Forsøker å være med så ofte vi kan, da han føler på dette om vi ikke er med. Har også tre på fotball (håndball og fotball overlapper hverandre). Trening en gang i uken, og kamp en gang i uken det og. Bortekamp annenhver uke. Datter spiller piano og håndball. Tenkte det holdt. Men når ALLE jentene i klassen hennes begynner på fotball, føles det vanskelig å nekte henne. Altså, fritidsinteresser tar mye tid! Helger. Venner og overnatting. Ofte fullt hus. Noen ganger blir barna bedt med på hytteturer, bowling, båttur, kino, søndagstur og lignende. Fint å kunne gjøre det samme igjen med deres venner. Med fire barn har man altså "jobben". Siste stikkord fra meg er penger. Det er dyrt med alt fra bursdager til tekniske dupeditter. Du må være villig til å legge bort deg selv en del år.Anonymous poster hash: 2ebf8...039 Nå skjønner jeg hvorfor mine foreldre sa bare en fritidsaktivitet.Anonymous poster hash: 64617...9ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå