GangstaPrest Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har søkt om opprettelse av enkeltpersonsforetak i Brønnøysundregistrene, og søknaden har vært "til behandling" i en uke. Hvor lang tid tar det før jeg får organisasjonsnummer? Jeg mener å ha hørt at andre har fått organisasjonsnummer dagen etter at søknaden ble signert (jeg har signert elektronisk, men det bør vel ikke ha noe å si). For å gå videre med noen andre ting til driften av foretaket trenger jeg et organisasjonsnummer, så jeg begynner å bli utålmodig, men sliter med å finne noe tydelig informasjon om hvor lang tid det tar. Fint om noen som har opprettet ENK nylig kan fortelle hvor lang tid det tok ... Tar også gjerne imot generelle tips i forbindelse med opprettelse og drift av enkeltpersonsforetak, hvis noen av dere mer erfarne kommer på noe jeg bør tenke over (uten at jeg skal gå i kjedsommelig detalj om hva jeg skal drive med).
Cessa74 Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 Hos meg tok det 6 dager fra jeg registrerte og til jeg fikk mail med bekreftelse og org.nr.
GangstaPrest Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Takk for svar! Har prøvd å google litt, men finner ganske mange forskjellige erfaringer, så det varierer kanskje litt... Mulig det for eksempel er ekstra mange søknader nå mot slutten av året. Hadde håpet det gikk raskere etter at folk sa det vanligvis tok omtrent én virkedag, men hvis det går et par dager til må jeg vel bare leve med det. Endret 22. oktober 2015 av GangstaPrest
Gjest Herr Heftig Skrevet 23. oktober 2015 #5 Skrevet 23. oktober 2015 Generelt tips som du sikkert følger allerede: Ha egen bankkonto med kort til foretaket. Regnskapet blir mye letter da.
GangstaPrest Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2015 Hos meg tok det ikke mer enn 2-3 dager Så bra! Da varierer det sikkert bare litt ut fra hvor stor pågang det er. Har hørt rykter om at det er langt flere som søker mot slutten av året, så det kan hende jeg bare er uheldig med tidspunktet. Generelt tips som du sikkert følger allerede: Ha egen bankkonto med kort til foretaket. Regnskapet blir mye letter da. Takk for tipset! Har allerede opprettet en egen konto, mest for regnskapets del. Nå gleder jeg meg bare til å begynne å bruke den
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #7 Skrevet 23. oktober 2015 Saksbehandlingstiden avhenger av hvor de har i restanse (antall meldinger som ligger i køen) og kompleksiteten på den meldingen som er sendt inn. ENK er noe av det aller enkleste å behandle og tar bare noen minutter hver, mens foreninger er vanligvis noe av det aller mest kompliserte. Vanligvis behandles meldingene etter den rekkefølgen som de er sendt inn i. Av og til kan enkelte typer meldinger behandles raskere hvis for eksempel noen er under opplæring og plukker spesifikke ting å jobbe med. Hvis du trenger et organisasjonsnummer raskt kan du be om hastebehandling. I utgangspunktet skal all hast behandles samme dag som det er sendt inn. Ta en telefon til 75 00 75 00 og be om å bli satt over til Enhets- eller Foretaksregisteret avhengig av hvor du skal registreres. Spør så om personen du får snakke med kan se på saken (greit å ha meldingsnummer fra altinn klart eller huske hvilket navn du skulle registreres med slik at det lett kan søkes opp). Som oftest må man dokumentere/søke om hastebehandling via faks eller epost, men det er ikke sikkert at den du snakker med trenger noe av dette. Selve meldingen kan hastebehandles umiddelbart slik at det blir offisielt med en gang og kan søkes opp på brreg sin hjemmeside, men du må kanskje vente noen dager før du får registerutskriften i posten. Hvis du ringer tidlig på dagen kan det vanligvis bli sendt ut samme dag. Anonymous poster hash: c0aaf...483 Anonymous poster hash: c0aaf...483
GangstaPrest Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2015 Fantastisk, tusen takk for utfyllende svar! Ante ikke at det gikk an å be om hastebehandling, gjør nok det dersom jeg ikke får bekreftelse i løpet av et par virkedager. Vil nødig snike i køen foran noen andre, samtidig trenger jeg organisasjonsnummer ganske snart. Takk igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå