AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Vi har dette kjøkkenet fra Ikea i hvitt. Og på gulvene våre har vi "hvit eik" - den er vel lasert og er nokså lys. Så nå står vi og lurer på hva i alle dager vi skal gå for av benkeplate? Skal sies at stilen forøvrig er en blanding av landlig, klassisk og herskapelig. Vi elsker detaljer. Men vi klarer altså ikke lande på benkeplate. Står mellom stein og heltre....og betong faktisk. Men hvis vi går for tre...eller stein...hvilken farge skal vi ha??? Innspill mottas med stor takk!! Ps. vi bor i et gammelt sørlandshus med sjel, så det kan man jo ha i bakhodet når man tenker stil... Anonymous poster hash: 102d7...188
Miss Lucky Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 Ville i alle fall plukket opp fargen i gulvet evt fargen i andre møbler i rommet. Synst heltre er fint, men har hørt det er mye vedlikehold med det
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #3 Skrevet 22. oktober 2015 Hei, Vi har samme type kjøkken og helg lyst gulv. Valgte å gå for en heltre benk på 4 cm i eik. Veldig fint med de to trefargene sammen. Finest om en går for 4 cm, da den kommer mer til sin plass enn en på 3 cm. Treet er veldig fint mot den klassiske innredningen. Synes det er veldig stilig å mikse trefarger, så lenge det ikke blir mer enn to ulike i hvert rom. Når det gjelder vedlikehold så er det null stress. For å holde den fin trenger en bare å pusse og olje den ca en gang i året. Anonymous poster hash: e5806...38f
Gjest Kim Skrevet 22. oktober 2015 #4 Skrevet 22. oktober 2015 Stein kan være veldig vakkert, men tåler varme og syre dårlig. Tre varierer jo så veldig, så det er veldig vanskelig å si noe mer uten å høre hva slags type tre dere vurderer? Selv så foretrekker jeg stål eller Corian evt "kunstig sten" som f.eks silstone.
SkjultBruker Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 Til en slik stil som du beskriver syns jeg grå eik er helt nydelig☺
Ruccula Skrevet 22. oktober 2015 #6 Skrevet 22. oktober 2015 Vi har heltre, er veldig fornøyd. Det er endel arbeid særlig i begynnelsen, men nå etterhvert så holder det med pussing og oljing en gang i året
Rotemor Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 Har hatt trebenk er par ganger og kan ikke fordra det. Synes forslagene til Kim var veldig bra. Eik laminat er også fint synes jeg 1
Leo Skrevet 23. oktober 2015 #8 Skrevet 23. oktober 2015 Hvis du virkelig skal bruke kjøkkenet så er heltre et dårlig valg. Selv var jeg fast bestemt på benkeplater i valnøtt, men styrte heldigvis unna etter å ha fått gode råd fra fagfolk. Valget ble derfor en tradisjonell dobbelt stål oppvaskkum som går i ett med en meter stål benkeplate på begge sider. Ikke superfancy, men uhyre praktisk og lett å holde rent. For eksempel ved håndtering av større mengder kjøtt.Etter å vært innom stein, betong og corian på resten, kokte det ned til en enkel lys grå laminatplate som gjør veldig lite av seg. Bortsett fra at den tydeligvis tåler det meste for etter flere år med tøff bruk er den fremdeles like fin. Den kostet dessuten så lite at når den blir stygg, så kan jeg bestille ny, tilsvarende uten å tenke meg om en gang.Overskuddet fra min "benkeplatedrøm" som jeg (Selvfølgelig...) hadde budsjettert med da vi pusset opp ble for øvrig investert i en klebersteinsovn som er mye mer nyttig enn en benkeplate i et dyrt og upraktisk materiale noen gang kan bli. 1
Gjest økonomifrue Skrevet 23. oktober 2015 #9 Skrevet 23. oktober 2015 Ville kanskje valgt dn benkeplate i en litt varm farge, for å bryte opp litt. Kan hende det kan bli veldig stilig å velge en benkeplate som matcher med gulvet, men det kan fort bli litt kjedelig og gjøre at du får et "udefinert" kjøkken. Men det er jo smak og behag da!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 Velger du heltre ville jeg gått for en farge som matcher gulvet. Heltre må dog oljes en gang i blant, og vi fikk noen stygge merker på vår og måtte slipe ned og olje benken på nytt. Jeg syntes betong er stilig, men i og med at det er temmelig moderne vet jeg ikke helt hva jeg vil syntes om det om 10 år. Stein er jo alltid flott. Anonymous poster hash: e386d...a5c
Gjest Skrevet 23. oktober 2015 #11 Skrevet 23. oktober 2015 Vi har polert granitt og er kjempefornøyde. Bor i klassiskt våningshus med litt herregårdsstil. Trenger ikke å tenke på varme kjeler også er den veldig deilig å bake på. Blir jo heller aldri riper og hakk uansett hva vi gjør med den. 1
Emelisse Skrevet 23. oktober 2015 #12 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg ville tatt en kikk på de ulike typene eikelaminat hos f.eks. Sigdal. Ville også gått for en farge som passer til gulvet. 1
Drizzt Skrevet 26. oktober 2015 #13 Skrevet 26. oktober 2015 Vi har dette kjøkkenet fra Ikea i hvitt. Og på gulvene våre har vi "hvit eik" - den er vel lasert og er nokså lys. Så nå står vi og lurer på hva i alle dager vi skal gå for av benkeplate? Skal sies at stilen forøvrig er en blanding av landlig, klassisk og herskapelig. Vi elsker detaljer. Men vi klarer altså ikke lande på benkeplate. Står mellom stein og heltre....og betong faktisk. Men hvis vi går for tre...eller stein...hvilken farge skal vi ha??? Innspill mottas med stor takk!! Ps. vi bor i et gammelt sørlandshus med sjel, så det kan man jo ha i bakhodet når man tenker stil... Anonymous poster hash: 102d7...188 Heltre er veldig pent og fint, men du må regne med veldig mye vedlikehold. Da vi pusset opp kjøkkenet første gangen insisterte jeg på heltre og til og med hvit eik som gulvet fordi det var så pent, men etter noen år med jevnlig vedlikehold med sandpapir og pensel + et par dager intens lukt kastet jeg håndkleet og byttet til noe mer praktisk hvor jeg ikke trenger slipe og olje hver gang barna søler.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 Vil på det sterkeste anbefale stein! Vi har Ottaskifer, og jeg var på forhånd veldig i tvil, og tenkte at vi kom til å angre på det. Vi kjøpte faktisk en flis på forhånd og testet hva som laget flekker på den, og hva som lot seg vaske vekk. Ut fra det trodde vi også at særliig syre ville være det verste, og at det lett ville komme riper. Men tok likevel sjansen, selv om alle anbefalinger gikk på at man måtte velge granitt om man gikk for stein, fordi skifer så fort ble stygt. Alle bekymringer ble gjort til skamme. Skiferen blir bare finere og finere ved bruk! Vi har ikke fått en eneste flekk av å søle syre på den, noe vi gjør hele tiden (det brukes mye friskpresset sitron i matlagingen her i huset). Renhold er en lek, og baking på glattslipt stein er aldeles genialt! Fin plusseffekt som jeg ikke hadde tenkt på. Om dere skal ha en lys farge, hadde jeg også vurdert kompositt i en eller annen form. Men selv liker jeg det helt naturlige ved skiferen. Anonymous poster hash: 59893...03b 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Vil på det sterkeste anbefale stein! Vi har Ottaskifer, og jeg var på forhånd veldig i tvil, og tenkte at vi kom til å angre på det. Vi kjøpte faktisk en flis på forhånd og testet hva som laget flekker på den, og hva som lot seg vaske vekk. Ut fra det trodde vi også at særliig syre ville være det verste, og at det lett ville komme riper. Men tok likevel sjansen, selv om alle anbefalinger gikk på at man måtte velge granitt om man gikk for stein, fordi skifer så fort ble stygt. Alle bekymringer ble gjort til skamme. Skiferen blir bare finere og finere ved bruk! Vi har ikke fått en eneste flekk av å søle syre på den, noe vi gjør hele tiden (det brukes mye friskpresset sitron i matlagingen her i huset). Renhold er en lek, og baking på glattslipt stein er aldeles genialt! Fin plusseffekt som jeg ikke hadde tenkt på. Om dere skal ha en lys farge, hadde jeg også vurdert kompositt i en eller annen form. Men selv liker jeg det helt naturlige ved skiferen. Anonymous poster hash: 59893...03b PS: Glemte å legge til at vi på oppvaskbenken (oppvaskkum og utslagsvask) har heldekkende stålplate (altså i ett stykke med vaskene) med et stort felt på siden til å sette oppvask på eller til ekstra sølete arbeid i nærheten av vasken. Da sparer man et par meter på steinbenkeplate, og skåner den i tillegg for diverse søl. Anonymous poster hash: 59893...03b 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 I alle årene vi har hatt larvikitt har det ikke kommet et eneste merke eller skramme. Den er perfekt å bake på, lett å holde rein og meget robust. Ikke kan jeg forstå flere her som sier at stein tåler dårlig syre og varme. Her har vi satt kjeler og diverse rett på steinen og vasket med såpe, sølt sitron og bakepulver osv. Skulle likt å sett en trebenk etter slikt bruk haha! Har også hatt tre og det tålte niks nada. Føles også urenslig å bake på. Tåler dårlig vann og syre. Bakepulver eller vann gir stygge svarte flekker. Anonymous poster hash: 3f60d...75b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 PS: Skal du absolutt ha tre ville jeg definitivt anbefalt laminat i treimitiasjon. En laminatbenk tåler også utrolig mye. Anonymous poster hash: 3f60d...75b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå