AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Hva kan man gjøre når en ellers nydelig og flink 3-åring nekter å pusse tenner morgen og kveld? Vi hjelper gjerne, forsøker "alt" osv. men nei: vil ikke og løper unna. Ender som regel med at forelderen må holde barnet fast og "tvangspusse" tennene. Grusomt. Har Kalsiumtablett og fluortablett klar å lokke med men det hjelper ikke. Fantorangen som pisser tenner hjelper ikke og heller ikke "da får vi au au i tennene" eller "du får et klistremerke". Hva gjør man? Hjelp.Anonymous poster hash: 001b4...dab
Gjest agnesb Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 hmmmm ..... hva er «grunnene» hennes til å ikke ville? ta henne på butikken, la henne velige ny tannblrste? (det funka her....) pusse selv og bytte på? ikke lett det der....
Gjest Belle âme Skrevet 22. oktober 2015 #3 Skrevet 22. oktober 2015 Børste tennene med ho? Ha ein konkurranse om det?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #4 Skrevet 22. oktober 2015 hmmmm ..... hva er «grunnene» hennes til å ikke ville? ta henne på butikken, la henne velige ny tannblrste? (det funka her....) pusse selv og bytte på? ikke lett det der.... Har kjøpt to ulike tannbørster og hun får velge og hun har også valgt tannkremen. Av og til får hun pusse på mine tenner (med min tannbørste) og av og til går det bra: dvs. Hun starter å pusse sine tenner også vil hun at jeg hjelper til/tar over og fullfører. Hun nekter uansett alltid å skylle munnen med vann fra tannglasset. Før så ville hun det. Som oftest nekter hun og må tvinges til tannpuss. Anonymous poster hash: 001b4...dab
LindaM Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 Børste tennene med ho? Ha ein konkurranse om det? Dette funker på det meste hos oss. Enten det gjelder tannpuss, påkledning e.l Gjerne litt diskré slik at hun ikke oppfatter det som lokking "Åh, jeg er sååå rask til å pusse tennene!! Ingen klarer å pusse fortere enn meg!" Da pleier min å sprette opp og pusse som en helt! Han skal jo vinne såklart! Evt så funker det å "jakte" på karius og kaktus inni munnen. Pusse de fort bort, og se på spyttet i vasken etterpå. De små boblene er jo kariuser og baktuser Håper dere finner løsninger! 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #6 Skrevet 22. oktober 2015 Børste tennene med ho? Ha ein konkurranse om det? Kan jo alltids prøve, takk for tipset:)Anonymous poster hash: 001b4...dab
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 Vi bruker trusselen om at det ikke blir tid til bok på senga om det tøyses for mye. Den funker godt. Normalt sett truer jeg ikke i oppdragelsen, men denne trusselen er jo sann. Dras leggerutinene ut i det vide og brede blir det ikke tid til å lese bok. Min treåring liker godt at vi teller så vi har en konkurranse med oss selv om at vi skal bli ferdige før vi teller til 20. Farten på tellingen justeres selvsagt etter mitt behov. Noen kvelder vinner vi, andre kvelder blir det litt tøys og da vinner vi ikke. Men da har vi nytt mot til neste tanpuss og minner om den gangen vi ikke klarte det. Anonymous poster hash: 46628...335 2
Eliza Doalot Skrevet 22. oktober 2015 #8 Skrevet 22. oktober 2015 For oss hjalp det med elektrisk Mikke Mus-tannbørste og "godteri" (aka fluortablett) etterpå.
Rotemor Skrevet 22. oktober 2015 #9 Skrevet 22. oktober 2015 Tvinge til tannpuss øker nok både frykten og traseen. Om morgene holder det jo med en kjapp puss, Det kan hun jo gjøre selv. At hun ikke skyller gjør ingenting. Det kommer jo av seg selv etterhvert. I sånne situasjoner tror jeg veldig på klistremerkebelønninger og at man lager minst mulig fuss. Kanskje å legge seg uten tannpuss kan prøves ut? "Da får du Karius og B, men det velger du selv..." Uansett er det et godt råd å se på hva det er der gjør for så å gjøre noe helt annet. "Hvor mange ganger har du prøvd det Og hvir mange ganger har det funka"- var en setning jeg lærte meg underveis i barneoppdragelse
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #10 Skrevet 22. oktober 2015 For oss hjalp det med elektrisk Mikke Mus-tannbørste og "godteri" (aka fluortablett) etterpå. Interessant med Mikke Mus el tannbørste. Vil vurdere det! Her vil barnet ha fluortablett og Kalsiumtablett før tannpuss - hvorpå hun hyler når vi forteller at hun får det etter tannpuss (ikke før).Anonymous poster hash: 001b4...dab
Florence Skrevet 22. oktober 2015 #11 Skrevet 22. oktober 2015 Har du vist Karius og Baktus-filmen til ungen? Husker den skremte livet av meg som liten, hater fortsatt stemmene 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #12 Skrevet 22. oktober 2015 Tvinge til tannpuss øker nok både frykten og traseen. Om morgene holder det jo med en kjapp puss, Det kan hun jo gjøre selv. At hun ikke skyller gjør ingenting. Det kommer jo av seg selv etterhvert. I sånne situasjoner tror jeg veldig på klistremerkebelønninger og at man lager minst mulig fuss. Kanskje å legge seg uten tannpuss kan prøves ut? "Da får du Karius og B, men det velger du selv..." Uansett er det et godt råd å se på hva det er der gjør for så å gjøre noe helt annet. "Hvor mange ganger har du prøvd det Og hvir mange ganger har det funka"- var en setning jeg lærte meg underveis i barneoppdragelse Vet ikke om jeg ønsker belønning for noe man må gjøre morgen og kveld hver dag. Du har rett i at dette ikke fungerer...og da må vi finne på noe nytt. Har snakket om Enma-bøkene der Emma må til tannlegen "fordi hun ikke pusser tenner" etc men det hjelper ikke. Anonymous poster hash: 001b4...dab
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #13 Skrevet 22. oktober 2015 Har du vist Karius og Baktus-filmen til ungen? Husker den skremte livet av meg som liten, hater fortsatt stemmene Hun har sett men forstår ikke sammenhengen til seg selv.Anonymous poster hash: 001b4...dab
missLynch Skrevet 22. oktober 2015 #14 Skrevet 22. oktober 2015 Vi har også brukt Karius og Baktus-fortelling som hjelp. Hjalp en stund. Nå har vi telle-konkurranse.... Mamma eller pappa teller til 20 mens vi pusser; så tar han resten ned til 30 Man må bare prøve og feile til man finner et eller annet som "biter på"..... Lykke til!! 1
Rotemor Skrevet 22. oktober 2015 #15 Skrevet 22. oktober 2015 Vet ikke om jeg ønsker belønning for noe man må gjøre morgen og kveld hver dag. Du har rett i at dette ikke fungerer...og da må vi finne på noe nytt. Har snakket om Enma-bøkene der Emma må til tannlegen "fordi hun ikke pusser tenner" etc men det hjelper ikke. Anonymous poster hash: 001b4...dab Man bruker belønningssystemer som motivator for å oppnå et mål. Målet er jo at det skal gå på skinner. Det er jo som å oppdra valper. De får godteri hver gang de tisser ute. De skal tisse ute resten av livet uten godteri. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #16 Skrevet 22. oktober 2015 Dette funker på det meste hos oss. Enten det gjelder tannpuss, påkledning e.l Gjerne litt diskré slik at hun ikke oppfatter det som lokking "Åh, jeg er sååå rask til å pusse tennene!! Ingen klarer å pusse fortere enn meg!" Da pleier min å sprette opp og pusse som en helt! Han skal jo vinne såklart! Evt så funker det å "jakte" på karius og kaktus inni munnen. Pusse de fort bort, og se på spyttet i vasken etterpå. De små boblene er jo kariuser og baktuser Håper dere finner løsninger! Kreativt! Jeg er ingen fan av å innføre konkurranser og at ting skal skje fort i tannpuss. Gjerne innen andre prestasjoner :-)Anonymous poster hash: 001b4...dab 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #17 Skrevet 22. oktober 2015 Vi har også brukt Karius og Baktus-fortelling som hjelp. Hjalp en stund. Nå har vi telle-konkurranse.... Mamma eller pappa teller til 20 mens vi pusser; så tar han resten ned til 30 Man må bare prøve og feile til man finner et eller annet som "biter på"..... Lykke til!! Takk...Hm, litt slitsomt. Anonymous poster hash: 001b4...dab
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #18 Skrevet 22. oktober 2015 Man bruker belønningssystemer som motivator for å oppnå et mål. Målet er jo at det skal gå på skinner. Det er jo som å oppdra valper. De får godteri hver gang de tisser ute. De skal tisse ute resten av livet uten godteri. Morgen og kveld hver dag? Da blir det utfordring hva belønningen skal være. Verdt et forsøk- takk! Anonymous poster hash: 001b4...dab
Lillemini Skrevet 22. oktober 2015 #19 Skrevet 22. oktober 2015 For oss hjalp det med elektrisk Mikke Mus-tannbørste og "godteri" (aka fluortablett) etterpå. Stemmer for elektrisk tannbørste. Vi gikk fra en kamp om pussing til en lek. Tannbørsten spiller musikk når man har pusset lenge nok, og det er veeeeldig gøy å vente på musikken. Når den spilles får hun pusse videre selv nemlig. I tillegg får man pusset mye mer på kortere tid med en elektrisk i forhold til en manuell. 1
Rotemor Skrevet 22. oktober 2015 #20 Skrevet 22. oktober 2015 Morgen og kveld hver dag? Da blir det utfordring hva belønningen skal være. Verdt et forsøk- takk! Anonymous poster hash: 001b4...dab 4 klistremerker gir rett til: Velge dessert (yoghurt, jordbær.. Wadever) 10- få sove i hytta under spisebordet på lørdag - velge film - bake kake - få glittertattoo... Det er i grunn kreativiteten det står på. Men jeg mener det bør legges frem som er slags valg hvis man får det til. Slik at det blir valget mellom å være liten jente med K&B (fælt) eller stor og flink med feks ny, kul bamserefleks.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå