lollip0p Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Hei. Vilt fortvilet. Nylig fått påvist PCO(s). Mulig jeg snart skal starte på pergotime. Noen med gode ord, råd, erfaringer som dere vil dele med meg? Suger til meg alt nå.
Lindasofie Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 Hei, Nei det spørs jo hva du vil vite kan ta min historie. Fikk påvist pco (har ikke cyster) allerede da jeg var i puberteten, så var klar over at jeg kom nok til å trenge hjelp for å bli gravid. Jeg har aldri hatt mensen eller eggløsning på normalt vis. Jeg startet med metformin. Det er en medisin for diabetikere, som gjør at flere med pco får normal syklus. Dette fungerte ikke på meg. Prøvde etter det to kurer med pergotime, en dobbel og en trippel, uten å få eggløsning. Da ble jeg henvist til en kikkhullsoperasjon med ovarian drilling; de drillet ca 12 hull i eggstokkene mine. Dette førte til at eggstokkene produserte mindre testostoron og jeg fikk eggløsning. En måned senere var jeg gravid 😁 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #3 Skrevet 22. oktober 2015 Har PCOS og var overvektig. Fikk beskjed om at vi måtte ha ivf for å få barn. Gikk ned 40 kg og ble gravid med en gang omtrent. Så mitt beste tips er å holde deg på/gå ned til normalvekt! Skriver forresten dette fordi jeg vet at mange med sykdommen sliter med overvekt. For alt jeg vet så kan du jo være radmager. Anonymous poster hash: fd3ae...415
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #4 Skrevet 22. oktober 2015 En kollega er slank som bare det og hun har pco. Kan det stemme ? Ønsker deg masse lykke til og håper du får mange svar Anonymous poster hash: 641c1...516
Lindasofie Skrevet 23. oktober 2015 #5 Skrevet 23. oktober 2015 Ja en kan være normalvektig og slank med pco, jeg er det.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #6 Skrevet 23. oktober 2015 Ja en kan være normalvektig og slank med pco, jeg er det. Du er klar over at det står Kjønn: Mann under informasjonen om deg? Kanskje du har haket av feil? Anonymous poster hash: 57b9e...414
lollip0p Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2015 Tusen takk for svar. :-) Jeg er normalvektig i "øvre sjikt", men ifølge legen har jeg godt av å ta av meg 10kg ivertfall. Har skjønt det er vanskelig for PCOere å gå ned i vekt? Stemmer dette? For min del gikk jeg opp drastisk i vekt fra jeg sluttet på prevansjon... Og ifølge gynekologen har dette en sammenheng.
Biloba Skrevet 23. oktober 2015 #8 Skrevet 23. oktober 2015 Pass vekten. Daglig mosjon er bra for forbrenning og insulinfølsomhet. Unngå mye sukker og raske karbohydrater, og transfett. Få i deg sunt fett, som laks, olivenolje, mandler, linfrø mm. God nattesøvn i mørkt rom er også bra for hormonbalansen. Du kommer ikke til å ha store problemer med å gå ned noen kg når du ikke er betydelig overvektig i utgangspunktet. Det er vanskeligere hvis hormonbalansen er veldig ute og kjøre og man har utviklet insulinresistens eller diabetes. Pcos betyr ikke bare noe for fruktbarhet. Det er ekstra viktig å lage en god livsstil som tar vare på helsen på sikt, for å redusere økt risiko for diabetes og hjerte/karsykdommer mm. Jeg har også pco, uten tilleggssymptomer, med bmi på 20. Vekt er ikke hele svaret, men kan hjelpe til å gi et mildt symptombilde, og god eggstokkfunksjon hos mange.
lollip0p Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2015 Pass vekten. Daglig mosjon er bra for forbrenning og insulinfølsomhet. Unngå mye sukker og raske karbohydrater, og transfett. Få i deg sunt fett, som laks, olivenolje, mandler, linfrø mm. God nattesøvn i mørkt rom er også bra for hormonbalansen. Du kommer ikke til å ha store problemer med å gå ned noen kg når du ikke er betydelig overvektig i utgangspunktet. Det er vanskeligere hvis hormonbalansen er veldig ute og kjøre og man har utviklet insulinresistens eller diabetes. Pcos betyr ikke bare noe for fruktbarhet. Det er ekstra viktig å lage en god livsstil som tar vare på helsen på sikt, for å redusere økt risiko for diabetes og hjerte/karsykdommer mm. Jeg har også pco, uten tilleggssymptomer, med bmi på 20. Vekt er ikke hele svaret, men kan hjelpe til å gi et mildt symptombilde, og god eggstokkfunksjon hos mange. Tusen takk for utfyllende svar! Skal ta meg meg tipsene videre. Er forstått det sånn at dette må jeg bli god på for å kunne leve godt videre med denne diagnosen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå