vanskapning Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg har en iphone som har fått en del problem med batteriet de siste ukene. Jeg tenkte først at jeg bare hadde brukt mobilen ekstra mye, men merket etter hvert at mobilen tømmes for strøm veldig fort uansett hvor lite jeg bruker den. Jeg ringte til Apple i går, og de opplyste at garantien min gikk ut på dato for en uke siden, altså at mobilen akkurat har blitt ett år.. For det første trodde jeg at garantien varte i to år, og for det andre trodde jeg det fortsatt var ett år siden jeg kjøpte den, derfor ventet jeg litt med å kontakte support. Hadde jeg meldt fra for en uke siden hadde de sendt ny mobil med en gang, men nå må de ta imot min gamle og forsøke å reparere denne på reklamasjon. Dersom de kan påvise at mobilen har fuktskader eller har falt i bakken kan de ta betaling for å reparere. Jeg har hørt om folk dette har skjedd med, og at Apple ikke har sendt tilbake mobilen uten betaling, men er usikker på hvordan praksisen er. De kan ikke si hvor mye det eventuelt vil koste, men jeg frykter det er mye og da vil jeg heller ha et dårlig batteri.. Mobilen har falt i bakken noen ganger på et år, men jeg har alltid hatt deksel på den, men kan de likevel skylde på dette? Lurer også på om jeg kan ha rett på å få det på garantien siden "skaden" skjedde før garantien gikk ut? Oppgitt over meg selv som ikke sjekket dette når batteriet begynte å bli dårlig, men jeg ville teste ut forskjellige løsninger før jeg kontaktet Apple..
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg prøvde å reklamere på batteri en gang, fikk beskjed om at batteriet hadde kortere garanti enn resten!?! Anonymkode: 2f650...17b
Rosalie Skrevet 29. oktober 2015 #3 Skrevet 29. oktober 2015 http://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/hvitevarer/
Rosalie Skrevet 29. oktober 2015 #4 Skrevet 29. oktober 2015 Mobiltelefondommen: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mobiltelefondommen
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #5 Skrevet 30. oktober 2015 Garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting. Retten til reklamasjon er lovfestet i forbrukerkjøpsloven, og denne er fem år for mobiltelefoner. Garanti er noe ekstra som går lenger enn denne retten, men det er noe forhandlere velger selv om de vil gi og det er ikke lovpålagt. Kjipt at garantien gikk ut for en uke siden. Du kan jo prøve å forklare situasjonen, men det er likevel ditt ansvar å levere inn produkt så fort som mulig når du oppdager feil. Når det er sagt kan du selvsagt levere inn telefonen som en reklamasjonssak. Dersom Apple finner at det skyldes ytre omstendigheter (fukt, slag etc), avslår de reklamasjonen. Jeg synes selv at batteri skal vare mye lenger enn 1 år, men jeg har dessverre hørt om flere tilfeller hvor det har blitt avslag i lignende saker. De kan være ganske slu. Har du forresten foretatt siste oppdatering på IOS og oppdatert alle appene dine? Det har visst vært en del problemer med de forskjellige appene, som har slukt mer batteri enn nødvendig. Spesielt facebook-appen. Anonymkode: f0185...4bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå