AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg sliter veldig med akademisk skriving, så mye at det tar på livskvalitet og jeg søker veiledning her inne. Vet at man må ha teori for å støtte seg til noe- men når jeg leser akademiske oppgaver så blir det "omformulerte" setninger og så man støtte seg til en teoretiker? Jeg forstår det rett og slett ikke Noen der ute som kan ta seg tid til å forklare meg? / Går 1 året vernepleie. Anonymous poster hash: c2e5b...0e0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 Kjære det, det er ikke meningen at du skal kunne dette på førsteåret - det er meningen at du skal lære det! Ikke vær redd for å gjøre feil. Prøv deg fram, og se hvilke tilbakemeldinger du får. Mitt beste tips er å lese og lete seg fram til det temaet du skal skrive om. Så leser du det en gang, og lukker boka. Forsøk å skrive det du nettopp har lest. Se for deg at du skal forklare det for en medstudent. Så åpner du boka igjen, og ser om det du har skrevet forklarer det du leser på en OK måte. Hvis ikke, kan du endre litt. Lukk boka før du gjør det, så du ikke bruker samme formuleringer som boka. Når det har blitt greit nok, må du huske å legge til referanser. Jeg tipper at dere skal ha forfatter og årstall i parentes, men sjekk hvilke krav det er på ditt studium. Slik kan du gjøre med alle delene av oppgaven som skal redegjøre for noe. I tillegg skal man ofte drøfte, og da er det dine egne vurderinger av en sak som skal fram. Tenk over at du skal skrive en tekst som henger sammen; de som leser den skal kunne forstå hva som står der, uten at de har lest pensum nøye. Husk litteraturliste til slutt, satt opp alfabetisk (sortert på etternavn) Anonymous poster hash: b79fb...4f9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #3 Skrevet 22. oktober 2015 Et tips: sjekk om du kan få endnote eller annet tillegg som hjelper deg med kildereferanse og liste. Gjør henvisning og litteraturliste mye lettere. Spør noen eldre studenter om du kan låne en oppgave de har skrevet så du ser litt hvordan de bygger det opp. Jeg syns det gikk mye lettere etter å ha sett noen eksempler. Og slapp av: det blir veldig mye lettere etterhvert!Anonymous poster hash: e776b...6d3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #4 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg sliter veldig med akademisk skriving, så mye at det tar på livskvalitet og jeg søker veiledning her inne. Vet at man må ha teori for å støtte seg til noe- men når jeg leser akademiske oppgaver så blir det "omformulerte" setninger og så man støtte seg til en teoretiker? Jeg forstår det rett og slett ikke Noen der ute som kan ta seg tid til å forklare meg? / Går 1 året vernepleie. Anonymous poster hash: c2e5b...0e0 Jeg forstår ikke helt hva du spør etter, særlig når det gjelder det uthevede. Akademisk skriving er ikke så vanskelig som du ser for deg. Drøfte, argumentere og dokumentere er sentrale begrep. Dette er uansett noe du skal få erfaring og kunnskap om gjennom hele studieløpet. Det er absolutt ikke forventet på noen studier at man skal kunne skrive en eksemplarisk akademisk tekst på førsteåret. På førsteåret blir man introdusert for akademisk skriving, så skal man arbeide videre med det konsekvent gjennom de neste studieårene. Senk skuldrene og prøv deg litt frem. Av og til treffer man litt feil, men dette er jo en viktig del av læringsprosessen. Akademisk skriving er gøy, men kan kan ikke forvente et mesterverk den første gangen man prøver. Anonymous poster hash: 4b2eb...e8b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg forstår ikke helt hva du spør etter, særlig når det gjelder det uthevede. Akademisk skriving er ikke så vanskelig som du ser for deg. Drøfte, argumentere og dokumentere er sentrale begrep. Dette er uansett noe du skal få erfaring og kunnskap om gjennom hele studieløpet. Det er absolutt ikke forventet på noen studier at man skal kunne skrive en eksemplarisk akademisk tekst på førsteåret. På førsteåret blir man introdusert for akademisk skriving, så skal man arbeide videre med det konsekvent gjennom de neste studieårene. Senk skuldrene og prøv deg litt frem. Av og til treffer man litt feil, men dette er jo en viktig del av læringsprosessen. Akademisk skriving er gøy, men kan kan ikke forvente et mesterverk den første gangen man prøver. Anonymous poster hash: 4b2eb...e8b Hva vil du si er en eksemplarisk akademisk tekst? Noen som kan forklare med t-skje? tusen hjertelig takk til alle som har tipset meg! Må jeg f,eks henvise til kilde for alt jeg skal skrive om/drøfte? Anonymous poster hash: c2e5b...0e0
lulle Skrevet 22. oktober 2015 #6 Skrevet 22. oktober 2015 Tenker du på akademisk språkformuleringer når du skriver oppgaver?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 Tenker du på akademisk språkformuleringer når du skriver oppgaver? Ikke så langt i hvertfall, er det språkformuleringer også? Anonymous poster hash: c2e5b...0e0
lulle Skrevet 22. oktober 2015 #8 Skrevet 22. oktober 2015 Ikke så langt i hvertfall, er det språkformuleringer også? Anonymous poster hash: c2e5b...0e0 Jeg tenker at i en akademisk tekst må det være et akademisk språk. Selve teknikken i en akademisk oppgave er bare teknikk, i forhold til skrift størrelse, linjeavsnitt, kildehenvisninger og demn type ting. At oppgaven har et akademisk språk er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #9 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg sliter veldig med akademisk skriving, så mye at det tar på livskvalitet og jeg søker veiledning her inne. Vet at man må ha teori for å støtte seg til noe- men når jeg leser akademiske oppgaver så blir det "omformulerte" setninger og så man støtte seg til en teoretiker? Jeg forstår det rett og slett ikke Noen der ute som kan ta seg tid til å forklare meg? / Går 1 året vernepleie. Anonymous poster hash: c2e5b...0e0 Hva mener du med dette? Anonymous poster hash: 0fcac...c97
helenaa Skrevet 23. oktober 2015 #10 Skrevet 23. oktober 2015 Hva vil du si er en eksemplarisk akademisk tekst? Noen som kan forklare med t-skje? tusen hjertelig takk til alle som har tipset meg! Må jeg f,eks henvise til kilde for alt jeg skal skrive om/drøfte? Anonymous poster hash: c2e5b...0e0 Det beste stedet å begynne er litteraturen til emnene. Det er eksempler på god akademisk skriving (stort sett). Les mye pensum, så er det lettere få innarbeidet måter å formulere seg på. Det handler om å skrive presist og klart, holde seg til en sak av gangen, skrive hele setninger. Teksten skal være sammenhengene, ikke i stikkordsform. Samtidig må du ha avsnitt, og jeg vil anbefale at du bruker noen overskrifter. Du må ikke henvise til en kilde for alt, men det vil bli mye kildehenvisninger siden det meste du skriver antagelig kommer fra lærebøkene. Det er viktig at du henviser til kilder når du har brukt kilder! Og forresten: Spørsmålene dine er helt typiske for førsteårsstudier, så du er ikke alene!! 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #11 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg tenker at i en akademisk tekst må det være et akademisk språk. Selve teknikken i en akademisk oppgave er bare teknikk, i forhold til skrift størrelse, linjeavsnitt, kildehenvisninger og demn type ting. At oppgaven har et akademisk språk er noe annet. "I forhold til"? Du vet at det betyr "sammenlignet med"? Setningen din gir da heller ikke så mye mening, men med litt godvilje kan jeg skjønne hva du mener. Anonymous poster hash: 2c643...650
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #12 Skrevet 24. oktober 2015 "I forhold til"? Du vet at det betyr "sammenlignet med"? Setningen din gir da heller ikke så mye mening, men med litt godvilje kan jeg skjønne hva du mener. Anonymous poster hash: 2c643...650 Syns det gav mening jeg!Anonymous poster hash: 45112...7c8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #13 Skrevet 24. oktober 2015 Det er dette jeg ikke forstår: I en oppgavetekst har vi fått beskjed om å bruke ett temahefte. Ja- i temaheftet står det mye, men hvordan ønsker de at jeg bruker det? Finne utdrag som passer inn og snakke med egne ord? / omformulere teksten? Anonymous poster hash: c2e5b...0e0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #14 Skrevet 24. oktober 2015 Kan du ikke snakke med en medstudent da? Jeg går også vernepleie 1. året, men vi går nok ikke sammen, for vi har ikke en slik oppgave Anonymous poster hash: 45112...7c8
lulle Skrevet 24. oktober 2015 #15 Skrevet 24. oktober 2015 "I forhold til"? Du vet at det betyr "sammenlignet med"? Setningen din gir da heller ikke så mye mening, men med litt godvilje kan jeg skjønne hva du mener. Anonymous poster hash: 2c643...650 Så flott at du forstod hva jeg mente. Ved ytterligere problemer med innholdsforståelsen i debattene her på KG vil jeg anbefale deg å utvide ditt søk i debatter til mer akademiske forum :-)
Gjest Sunhands Skrevet 24. oktober 2015 #16 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg tenker at det kan være lurt å kjøpe en bok om oppgaveskriving. Jeg hadde denne på bachelor: http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Helse-og-sosialfag/Tverrfaglige-emner/Metode-og-oppgaveskriving Den er veldig basis, men den gjør at du får på plass det rent konkrete som skal være med i en akademisk tekst (skjelettet), og så er resten en treningssak. Det kan være kjekt å starte en kollokvie der dere leser og kommenterer hverandres tekster.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #17 Skrevet 24. oktober 2015 Har lest oppgaveskriving bøker- jeg forstår det ikke:) Må få det inn med spiseskje- men når jeg først fortår det pleier det å gå lett for meg:) Derfor jeg spør her inne, og ber om forståelse for at jeg må ha det inn på barnespråk:) takk for at dere har svart meg:) Anonymous poster hash: c2e5b...0e0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #18 Skrevet 24. oktober 2015 Har lest oppgaveskriving bøker- jeg forstår det ikke:) Må få det inn med spiseskje- men når jeg først fortår det pleier det å gå lett for meg:) Derfor jeg spør her inne, og ber om forståelse for at jeg må ha det inn på barnespråk:) takk for at dere har svart meg:) Anonymous poster hash: c2e5b...0e0 Jeg klarer ikke å forstå hva det er du ikke forstår. Og det er nok ikke akkurat med på å gjøre det enklere for deg å mestre akademisk skriving. Anonymous poster hash: 15c5a...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #19 Skrevet 24. oktober 2015 Det blir jo bare omformuleringer over hva som allerede er skrevet i en bok ? Anonymous poster hash: c2e5b...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #20 Skrevet 24. oktober 2015 "I forhold til"? Du vet at det betyr "sammenlignet med"? Setningen din gir da heller ikke så mye mening, men med litt godvilje kan jeg skjønne hva du mener.Anonymous poster hash: 2c643...650 Enig. "I forhold til" har blitt et motebegrep. De aller fleste bruker det feil og setningen mister hele betydningen sin. Anonymous poster hash: 4b2eb...e8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå