Gå til innhold

Når blir barn mindre kresne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på snart 2,5 som alltid har vært ganske kresen, selv om det har gått litt i perioder. Det er spesielt middager som er problematisk. Hun nekter alt av suppe, mos, gryter og blandet mat generelt. Vil som oftest ikke smake en gang, og blir bare hysterisk hvis vi maser om det. Hun vil heller ikke ha rent kjøtt eller fisk, pasta, kjøttdeig eller kokte poteter. Men er glad i typisk barnevennlig mat som kjøttboller, fiskekaker, pannekaker, stekt potet (noen ganger..) og spiser en del grønnsaker. Ernæringsmessig får hun nok i seg det hun trenger, men blir jo litt lei av å stadig høre "liker ikke".

Vi har fulgt alle råd som å starte tidlig med fast føde, la henne få utforske maten selv, ikke lage egen middag til henne etc. Men det virker som hun rett og slett bare har problemer med ulike konsistenser og er veldig skeptisk. Prøver å ikke styre så mye med det og hygge oss ved bordet likevel.

Det jeg egentlig lurer på er: dere som har hatt kresne barn, når begynte det å bli bedre? Gjorde dere noe spesielt eller ble det bare bedre med alderen?

Anonymous poster hash: 045b8...757
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min meget kresne sønn ble mye bedre ca rundt fire år. Inntil da, så levde han på luft og kjærlighet.

Så i skolealder kom det nye nykker. Mest sånn som han lærte av andre tror jeg. Og ca i 14-15 årsalderen var det over. Nå spiser han det meste og har nok en litt voksen smak. Han er 16.

Anonymous poster hash: 22945...e0b

Skrevet

Får hun noe annet om hun ikke liker det som blir servert? Mange barn som er kresne er vant til veldig mye søt mat og drikke mellom måltider eller får lov til å velge vekk hele måltider. Her var det mye min 2,5-åring ikke likte når han først fikk det, men vi fortsatte å tilby uten å mase på han. Bitre smaker som grønnsaker må man j ofte lære seg å like. Jeg hadde ikke vært bekymret så lenge min gutt hadde fått i seg den næringen han trengte hvert fall, det er greit å ikke like alt også. 

Anonymous poster hash: 517e9...b06
Skrevet

Her har vi en regel om at alt må være på fatet, og så velger man selv hva man skal spise. Det er ikke lov å kommentere andres eller egen mat, med mindre det er for å snakke positivt om den. Det man ikke vil ha, lar man bare ligge.

Skrevet

Min yngste er av typen som spiser tørr brødskive I stedet for varm middag. Og han er 14.

Han har hatt problemer med polypper og store mandler og liker generelt ikke ting som ikke er farsemat eller med lite smak.

Han er veldig glad I asiatisk mat, men spiser lite norsk tradisjonskost.

Skrevet

Vi venter fremdeles på at vår mellomste (4 år 7 mnd) skal bli bedre. Han har aldri likt middag. Han kan spise fiskepinner, pizza eller pannekaker og utover det spiser han ikke middag. I praksis betyr det ingen mat mellom lunsj og kveldsmat. Han er også ekstremt kresen når det gjelder annen mat. Han lever på yoghurt, frukt og knekkebrød med fire mulige pålegg og det har han gjort siden han var ett år. De siste månedene har han blitt villig til å spise kyllingfilet (og ingenting annet) når vi har det, så det er mikromuseskritt innimellom.

Han får ingenting mellom måltider, vi begrenser melkemengden til brødmåltider og får ellers bare vann som drikke, han får ikke knekkebrød eller annen erstatning om han ikke spiser middag, men det er ingenting som fungerer så vi venter fremdeles. Trøsten er at han er helt normalvektig og han mangler ikke jern eller vitaminer (han får Biovit og tran hver dag da) så han lider ingen nød og vi stresser ikke. En eller annen gang går det nok over.

Skrevet

Mine barn var ganske kresne når de var små. Ga vel seg i 15 - 16 års alderen tenker jeg, nå spiser de det meste. Jeg var aldri sånn "må smake på alt" mamma, men lot dem velge selv, og laget middag som jeg visste de likte.

Anonymous poster hash: 91f2a...56a
Skrevet

Små barn kan ha tette spiserør som gjør det vanskelig og kvalmende å spise.

Da trenger de mer tid, rett og slett.

Så lenge han spiser ok, så hadde jeg ikke giddet å stresse med der:)

Skrevet

Jeg var veldig kresen på mat da jeg var liten. Spesielt moste grønnsaker, smør og kremete sauser var uaktuelt. Har heller aldri vært noe glad i rene kjøttstykker på grunn av kjøttfibrene, men heller ikke vært glad i kjøttboller/karbonader på grunn av "gummi"-følelsen når man biter i dem i tillegg til at jeg som liten en gang fant en del av en tann i en karbonade.

For meg har det alltid vært tekstur framfor smaken som har vært problemet. Når det kjennes ut som det sveller og vokser i munnen mens man tygger er det helt umulig å få det ned. Er 30 nå og har det fortsatt på samme måte. Foretrekker nøytrale måltider uten saus, suppe, sterke krydder og revet eller moste grønnsaker. Tar heller en skive enn å spise middag.

Anonymous poster hash: 63960...cfe

Skrevet

16-17 årsalderen.

Anonymous poster hash: 8c878...18a
Skrevet

Jeg var et slikt barn! Mat var et mareritt.. Ble gradvis bedre på ungdomsskolen og rundt 16 års alderen endret mye seg! I dag spiser jeg ting jeg bare kunne drømme om når jeg var barn :-) 

Anonymous poster hash: f2dda...9b1
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har også et veldig kresent barn. Skal ta det opp på 4-årskontrollen, men tviler på at jeg får så mange gode råd. Hva mer kan man gjøre enn å tilby variert mat? 

Anonymkode: 4e8d3...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...