Teardrop Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Mose er deilig å tråkke på barfot.... men det er ikke spesiellt pent. Hvordan få bort mose å få kun gress? Hvorfor blir det mose? Må jeg dra av all plenen å så på nytt? Isåfall gjøres dette nå på høsten eller til våren?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #2 Skrevet 23. oktober 2015 La gresset gro over en laaaaaang periode så minker det fort på mosen. Vi gjorde det nå i sommer og det er nesten ikke noe mosen igjen. Hadde dog veldig lang plen store deler av sommeren da Anonymous poster hash: 1ca61...c5d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #3 Skrevet 23. oktober 2015 Nå på høsten er det ikke annet å gjøre enn å la natuten gå sin gang. Til våren må du kalke rikelig, tidlig, og ellers forhøre deg på et hagesenter om produkter du kan bruke. Mose kommer ofte på grunn av manglende kalking på våren.Anonymous poster hash: 5f1f0...803 1
ops2 Skrevet 23. oktober 2015 #4 Skrevet 23. oktober 2015 Gjødsle plenen mye og ofte. Gress trenger mye næring. Når gresset får nok næring, kveler det mosen. Mose klarer seg uten gjødsel. Anbefaler vanlig blåkorn og hønsegjødselpellets annen hver gang. Du kan godt gjødsle i oktober. Må følge opp med kalking om våren, og regelmessig gjødsling neste sommer. 1
Grønt blad Skrevet 23. oktober 2015 #5 Skrevet 23. oktober 2015 Mose kommer når ph er for høy eller lav, og i områder med lite sol der gresset ikke trives. Det som er viktig er å gjøre forholdene gode for gresset. Vi hadde en plen full av mose. Siden det skal en del til for at gresset kveler mosen, raket jeg opp store mengder mose i fjor vår. Da ble det lagt til rette for at gresser skulle spre seg. Deretter brukte jeg hønsegjødsel (lite og ofte) for å gi gresset næring. Resultatet ble en fin plen, også i skyggeområder.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #6 Skrevet 23. oktober 2015 Du kan bruke en stålrive for å rake opp en del av mosen. Deretter kan du prøve å så nytt gress i de bare områdene. Ikke gjødsle så sent på året, og ikke gjødsle når du har akkurat sådd nytt. Jeg ville gjentatt prosessen på våren, da er sjansen større for at de nye gresstråene får vokse seg sterke og fine. Anonymous poster hash: ba9fd...407
Brunhilde Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Det går helt fint å gjødsle på høsten og her er en fin artikkel om gress og hvordan det bør stelles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå