Gjest Gjest_SeXy_DoRullNisse Skrevet 22. oktober 2015 #21 Skrevet 22. oktober 2015 Å høre "WOW!DU ER JO BLIND JO!!!" . Her måtte jeg le litt... Tror disse menneskene at det de ser gjennom våre briller er ensbetydende med hvordan vi ser uten briller? 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #22 Skrevet 22. oktober 2015 I gymmen på ungdomsskolen var det en som kastet (med vilje) en fotball i fjeset på meg. Brillene ble ødelagt. Anonymous poster hash: 7246e...2cd Det der skjedde med meg en gang, bare på vgs3 i stedet. Håndball, og noen som slo ballen slik at den traff ansiktet og brillene. De gikk i stykker. Fikk ikke en unnskyldning og det virket som om de andre bare godtet seg. Det var briller til 3000 kr. Måtte kjøpe nye, og kjipt å måtte ta fra en sparekonto fordi noen jævler vil ha det gøy. Egentlig burde de fått betalt de nye brillene mine. Anonymous poster hash: 3faf2...50f
wintergirl Skrevet 22. oktober 2015 #23 Skrevet 22. oktober 2015 Bruker ikke briller selv, enda. Men kan virkelig ikke skjønne at voksne kan oppføre seg sånn, eller jo, det kan jeg. Nå overvurderte jeg menneskeheten. Mora mi har brukt briller så lenge jeg kan huske og det har mange,mange, mange andre jeg omgås med også. Har aldri vært et tema som jeg har sett. For meg så er briller like naturlig som en tidligere i tråden sier, som hår. Jeg registrerer nesten ikke at folk bruker briller. Så vanlig er det. Men folk er glad i å kommentere uansett hva det er. Temmelig stygt gjort da.
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 23. oktober 2015 #24 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg er veldig nærsynt (-9 i linser, husker ikke i farten hva det er på brillene mine, men det er i alle fall mer), og tar meg overhodet ikke nær av at folk fniser og styrer litt når de prøver brillene mine. Jeg skjønner dem godt, egentlig. Når man ikke har problemer med synet selv, kan det være vanskelig å se for seg hvor ille det faktisk kan være, og reaksjonen deres er gjerne bare et uttrykk for forbløffelse. Og de har jo rett, jeg ser veldig, veldig dårlig uten hjelpemidler. Når det er sagt: Jeg har aldri opplevd at noen har nappet av meg brillene. Det er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg har heller aldri opplevd at folk har lagt dem fra seg med glassene ned, eller vært uforsiktige med dem på andre måter.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #25 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg er veldig nærsynt (-9 i linser, husker ikke i farten hva det er på brillene mine, men det er i alle fall mer), og tar meg overhodet ikke nær av at folk fniser og styrer litt når de prøver brillene mine. Jeg skjønner dem godt, egentlig. Når man ikke har problemer med synet selv, kan det være vanskelig å se for seg hvor ille det faktisk kan være, og reaksjonen deres er gjerne bare et uttrykk for forbløffelse. Og de har jo rett, jeg ser veldig, veldig dårlig uten hjelpemidler. Når det er sagt: Jeg har aldri opplevd at noen har nappet av meg brillene. Det er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg har heller aldri opplevd at folk har lagt dem fra seg med glassene ned, eller vært uforsiktige med dem på andre måter. Jeg har gått med briller do den jeg var 3 år, og har fint opplevd det meste som er nevnt. Flott at du synes det er greit, men mange andre er ikke av samme mening. Mennesker som ikke bruker briller har null respekt (da de som ikke har vokst opp). Og hvorfor skal folk prøve brillene?? Om noen er lam og sitter i rullestol går man ikke hen og spør om man får sitte i den? For så å si "Shit, du kan ikke gå du?!". Anonymous poster hash: 7246e...2cd
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 23. oktober 2015 #26 Skrevet 23. oktober 2015 (endret) Og hvorfor skal folk prøve brillene?? Om noen er lam og sitter i rullestol går man ikke hen og spør om man får sitte i den? For så å si "Shit, du kan ikke gå du?!". Anonymous poster hash: 7246e...2cd For meg blir det en veldig søkt sammenligning. Briller er et svært vanlig hjelpemiddel som neppe kan kategoriseres sammen med rullestoler i noen meningsfylt forstand i akkurat denne sammenhengen. For øvrig liker jeg selv å prøve andres briller, men jeg ser nå at det kan være mer sensitivt enn jeg var klar over. Heldigvis har jeg bare prøvd brillene til folk som står meg nær på en eller annen måte, jeg spør ikke gud og hvermann. Endret 23. oktober 2015 av Lady Mondegreen
Daria Skrevet 23. oktober 2015 #27 Skrevet 23. oktober 2015 Hva slags folk er det dere kjenner? Jeg har hatt briller siden jeg var fire og har knapt hatt noen sånne opplevelser på 30 år. De eneste som røsker av meg brillene er de under 2, og da ser jeg det som regel komme.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #28 Skrevet 23. oktober 2015 For meg blir det en veldig søkt sammenligning. Briller er et svært vanlig hjelpemiddel som neppe kan kategoriseres sammen med rullestoler i noen meningsfylt forstand i akkurat denne sammenhengen. For øvrig liker jeg selv å prøve andres briller, men jeg ser nå at det kan være mer sensitivt enn jeg var klar over. Heldigvis har jeg bare prøvd brillene til folk som står meg nær på en eller annen måte, jeg spør ikke gud og hvermann. Det interessante med det er at de som gjerne står deg nær er enkle å låne bort til. Problemet er at selv de legger de med glassene ned, kommer med slike kommentarer eller klasser -all over- glassene. Du kan mene det er en dum sammenligning, men for meg som ikke ser uten briller, er det egentlig ikke så søkt. De trenger rullestol for å komme seg fremover, jeg trenger briller for å komme meg fremover. Ja, noen bruker de for å se bedre, jeg bruker de for å kunne se. Anonymous poster hash: 7246e...2cd 1
Gjest C'est la vie:) Skrevet 23. oktober 2015 #29 Skrevet 23. oktober 2015 Hva slags folk er det dere kjenner? Jeg har hatt briller siden jeg var fire og har knapt hatt noen sånne opplevelser på 30 år. De eneste som røsker av meg brillene er de under 2, og da ser jeg det som regel komme. Hehe, ja det kan du spør om... Jeg har opplevd dette mye, og synes selv det er rart at det ikke har gitt seg når man omgås voksne. Kan legge til at dette ikke er i sammenheng med alkohol heller, bare generelt. Skulle mest ønske at voksne godtar at jeg sier Nei til å låne dem bort uten å bli futt eller sur. Jeg forklarer de hvorfor, men de lover å ikke ta på glassene eller legge de opp ned på bordet. De forstår ikke nei som et nei.
Wonderbitch Skrevet 23. oktober 2015 #30 Skrevet 23. oktober 2015 Dette er ting jeg ikke har tenkt over, men som kan være greit å vite. Om jeg noen gang skulle få barn kan det jo være at de synes det er morsomt å kommentere eller prøve brillene. Da kan jeg være litt obs på akkurat dette. Ellers skulle man tro at voksne mennesker ikke drev på slik, å prøve andres briller, ta på glassene eller kommentere dugg sluttet vel de fleste med på barneskolen, når de fant ut at briller er veldig vanlig, og ikke så spennende.
spinelli Skrevet 23. oktober 2015 #31 Skrevet 23. oktober 2015 Man kan jo prøve å velge hva man ikke gidder å ta seg nær av og da. Jeg bruker briller, og syns det er helt ok at folk gjør som du nevner Ikke noe å henge seg opp i, synes nå jeg.
Eighth Planet Skrevet 23. oktober 2015 #32 Skrevet 23. oktober 2015 Det finnes ikke noe bedre enn når kjæresten tar på seg brillene sine (han bruker mest linser, men han har brillepauser)
Haru Skrevet 23. oktober 2015 #33 Skrevet 23. oktober 2015 vi kan gjøre vår del, men da må du huske å gjøre din del: ikke vær oversensetiv/unødvendig streng
Gjest Gjest_SeXy_DoRullNisse Skrevet 23. oktober 2015 #34 Skrevet 23. oktober 2015 (endret) Skulle mest ønske at voksne godtar at jeg sier Nei til å låne dem bort uten å bli futt eller sur. Jeg forklarer de hvorfor, men de lover å ikke ta på glassene eller legge de opp ned på bordet. De forstår ikke nei som et nei. Ta en kopi av kvitteringen for det aktuelle brilleparet og ha den med deg i veska til enhver tid. Neste gang noen spør om å låne ber du bare om at de klasker et depositum på bordet tilsvarende det brillene koster. Har opplevd at opptil flere får hakeslipp når de forstår hva et par briller faktisk kan koste og de trekker seg fort. Ikke noe å henge seg opp i, synes nå jeg. Jeg er ikke interessert i at "ikke brillekyndige" mennesker "leker" med noe så dyrt som briller faktisk er. Har opplevd en så stor rift om å få "prøve" at innfatningen rett og slett har blitt revet i filler og siden vantro når jeg fortalte hva det aktuelle brilleparet kostet deretter bebreidelse for at jeg "lot de få leke" med brillene. En forsøkte seg til og med på å så tvil om kvaliteten når de "ikke tålte såpass", men briller er faktisk beregnet på å sitte på nesa til den som trenger de og ikke lekes med av nysgjerrige og umodne mennesker. vi kan gjøre vår del, men da må du huske å gjøre din del: ikke vær oversensetiv/unødvendig streng Dette er feil ende å starte i. Vi hadde ikke trengt å være "oversensitive" eller "unødvendige strenge" om vi fikk ha brillene våre i fred, og ikke lekt med eller studert opp og ned i mente som om det var et utenomjordisk fenomen. Dette handler ikke om å være sensitiv eller fintfølende, det handler rett og slett om dyre eiendeler/hjelpemidler vi er mer eller mindre avhengige av og gjerne vil ha i fred. Endret 23. oktober 2015 av SeXy_DoRullNisse
Lutetium 71 Skrevet 23. oktober 2015 #35 Skrevet 23. oktober 2015 Haha. Jeg er 25 I dag, og jo, voksne oppfører seg slik fremdeles... Eldste jeg har fått det fra i det siste er rundt 35 (!). Du burde bytte omgangskrets om du kan, folk som oppfører seg mot deg som du beskriver kan ikke være gode i hodet. De ser ikke ut til å forstå konsepter som personlig rom eller alminnelig folkeskikk.
Gjest FruPotter Skrevet 23. oktober 2015 #36 Skrevet 23. oktober 2015 Å jeg er så enig i dette! Har brukt briller fra jeg var 13-14 om jeg husker rett, og dette skjer alt for ofte. Nei, jeg er ikke blind med brillene mine på fordi DU ser helt uklart i dem... Vi har ulik syn og brillene er laget til mitt syn. Haha. Det mest irriterende er om noen snapper av meg brillene uten å spørre. Ehm, jeg trenger dem til å se, så... vær så snill; spør først, uansett. Og ja, folk har brukt å kalle meg brilleslange. Voksne folk også, ja. Men det henger jeg meg ikke opp i.
needinspiration Skrevet 23. oktober 2015 #37 Skrevet 23. oktober 2015 Hei. Jeg føler med deg. Jeg fremdeles nesten perfekt syn som 35 åring enda men jeg tenker at nedsatt syn vil komme fordi begge mine foreldre bruker briller som gammel. Jeg føler meg heldig som har godt syn! Men jeg er ikke av dem som er nødt til å prøve andres briller bare for å se hvor mye nedsatt syn du har?? Har ikke sånt behov. Det er barnslig.
needinspiration Skrevet 23. oktober 2015 #38 Skrevet 23. oktober 2015 Åh ja! Synes det er pent med briller på folk! Jeg vil kkke bruke linse OM jeg en dag for nedsatt syn.
Cata Skrevet 23. oktober 2015 #39 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg er veldig nærsynt (-9 i linser, husker ikke i farten hva det er på brillene mine, men det er i alle fall mer), og tar meg overhodet ikke nær av at folk fniser og styrer litt når de prøver brillene mine. Jeg skjønner dem godt, egentlig. Når man ikke har problemer med synet selv, kan det være vanskelig å se for seg hvor ille det faktisk kan være, og reaksjonen deres er gjerne bare et uttrykk for forbløffelse. Og de har jo rett, jeg ser veldig, veldig dårlig uten hjelpemidler. Når det er sagt: Jeg har aldri opplevd at noen har nappet av meg brillene. Det er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg har heller aldri opplevd at folk har lagt dem fra seg med glassene ned, eller vært uforsiktige med dem på andre måter. Samme her hva angår styrke. Jeg bruker linser til daglig og skjønner folk reagerer når de ser brilleglassene mine. Selv med spesialglass så er de ganske tykke ytterst. Men jeg har faktisk aldri opplevd å få brillene røsket av, selv ikke som barn før jeg fikk linsene, og slett ikke av voksne. Har heller aldri opplevd at noen har lagt brillene med glassene ned etter å ha prøvd. Som regel får jeg dem pent tilbake i hånden. Jeg må si jeg lurer fælt på hva slags folk det er dere kjenner, dere som opplever dette? Jeg ser jo det er flere enn TS, så fenomenet er tydeligvis vanlig. Tydeligvis er jeg svært heldig med mine bekjente. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #40 Skrevet 8. februar 2016 noen som er butthurt her ja !! Anonymkode: 3816b...c55
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå