AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 3 år. Alltid vente litt, ikke nå, nei, vil ikke, ikke de skoene, ikke den jakka osv...... Jeg er kosekvent. Legger alltid opp til at nå er det bare en til med «fantorangen» så skal vi dittogdatt, eller 1 bok til. Lar og henne alltid få ett slags valg. Vil du ha de grå eller rosa støvlene. Den lilla eller blå jakka osv. Og det funker jo bra det men alt skal drøyes så syyyykt hele tiden. Ett ork å komme seg ut av huset for det tar jo sånn tid og blir ofte drålig stemning før vi kommer oss avgårde. (Spesielt vanskelig om vi er begge foreldre. Lettere med eks kun meg eller kun pappa har jeg skjønt på han og) Er det bare slik 3 åringen er? Noe jeg kan gjøre for at det skal gå litt lettere? Blir det egentlig bedre før de nærmer seg feks 5 eller mere? Skjønner jo veldig det med at hun ikke klarer og tenke så langt frem. feks en kjapp tur på butikken osv, slik vi voksne kan se for oss en tid frem og hva som skal skje. Og sånn er det jo bare noen år til men......guuud assa Anonymous poster hash: 1e826...a7e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 3 åringer er ikke så gamle at de trenger å velge hvilken jakke de skal ha på seg. Bli mer bestemt, ta på henne den jakken du mener er best, sett henne i bilen og kjør. Det blir vanskelig om barnet skal detaljstyre alle slike småting, dere legger opp til at hun blir krevende og vanskelig. Anonymous poster hash: a2f13...5e9 13
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #4 Skrevet 22. oktober 2015 3 åringer er ikke så gamle at de trenger å velge hvilken jakke de skal ha på seg. Bli mer bestemt, ta på henne den jakken du mener er best, sett henne i bilen og kjør. Det blir vanskelig om barnet skal detaljstyre alle slike småting, dere legger opp til at hun blir krevende og vanskelig. Anonymous poster hash: a2f13...5e9 helt uenig.... det har hun fått gjort lenge. Hvorfor skal hun ikke få velge når jeg har 2 gode alternativer? Det er ikke slik at hun ALLTID får lov å velge. Men så langt det lar seg gjøre ser jeg ikke problemet Hun er ikke spesielt krevende og vanskelig heller bare så det er sagt. Men ofte (ikke alltid) er det som jeg beskriver over.. Må da finnes flere løsninger for og få hverdgen til og gå litt glattere. Ikke snakk om drastiske tiltak her ts Anonymous poster hash: 6d232...2e4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg er så enig med deg! med? Anonymous poster hash: 6d232...2e4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #6 Skrevet 22. oktober 2015 3 åringer er ikke så gamle at de trenger å velge hvilken jakke de skal ha på seg. Bli mer bestemt, ta på henne den jakken du mener er best, sett henne i bilen og kjør. Det blir vanskelig om barnet skal detaljstyre alle slike småting, dere legger opp til at hun blir krevende og vanskelig. Anonymous poster hash: a2f13...5e9 har du barn selv? Anonymous poster hash: 6d232...2e4 1
Japp Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 3 åringer er ikke så gamle at de trenger å velge hvilken jakke de skal ha på seg. Bli mer bestemt, ta på henne den jakken du mener er best, sett henne i bilen og kjør. Det blir vanskelig om barnet skal detaljstyre alle slike småting, dere legger opp til at hun blir krevende og vanskelig.Anonymous poster hash: a2f13...5e9 Uenig. Min fireåring er som TS sin treåring. Og jeg har forsøkt både med å gi valg og ikke gi valg. Ting tar tid uansett, men det tar mye lenger tid om hun blir påtvunget en jakke enn når hun får valget mellom to jakker. 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #8 Skrevet 22. oktober 2015 Uenig. Min fireåring er som TS sin treåring. Og jeg har forsøkt både med å gi valg og ikke gi valg. Ting tar tid uansett, men det tar mye lenger tid om hun blir påtvunget en jakke enn når hun får valget mellom to jakker. helt klart. Sånn jeg føler det og (ihvertfall her hos oss da) De er da egne individer, hvorfor skal de ikke få velge ting selv av og til. :S ts Anonymous poster hash: 6d232...2e4 1
Arabella Skrevet 22. oktober 2015 #9 Skrevet 22. oktober 2015 med? Anonymous poster hash: 6d232...2e4 Går det an å være enig mot?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #10 Skrevet 22. oktober 2015 Går det an å være enig mot? enig med hvem da, var det jeg mente ?? Anonymous poster hash: 6d232...2e4 4
Arabella Skrevet 22. oktober 2015 #11 Skrevet 22. oktober 2015 enig med hvem da, var det jeg mente ?? Anonymous poster hash: 6d232...2e4 Innlegg nr. 2. Jeg skulle kanskje ha sitert for å tydeliggjøre.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #12 Skrevet 22. oktober 2015 Innlegg nr. 2. Jeg skulle kanskje ha sitert for å tydeliggjøre. Anonymous poster hash: 6d232...2e4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #13 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg hadde blitt helt tullerusk i hodet om moren min skulle drive å avbryte meg heeeele tiden om jeg ville ditt eller datt eller datt eller ditt. MÅ du gi henne et valg hele tiden? Kan du ikke gi henne jakken (evt. at hun finner en selv), og hvis hun protesterer og heller vil ha en annen, så sier du ja hvis jakken er ok til været/aktiviteten, og hvis ikke, så forklarer du at det regner ute og at hun dermed må velge den eller den. Hun har gjerne bestemt seg for hva hun vil ha på seg, og da kunne hun bare gått og tatt de på seg fort uten alle disse avbrytelsene. hvorfor skal du spørre henne om hun vil ha på seg rød eller hvit genser om hun allerede har bestemt seg for den grønne, og det hadde gått 10 ganger kjappere om hun bare hadde fått tatt på seg denne grønne genseren uten mas fra deg? Så kunne du heller protestert hvis denne grønne genseren ikke hadde passet til været/aktiviteten. Evt. kan du bestemme antrekk og så kan hun protestere før påkledningen om det er noe hun ikke liker, og så kan hun få på seg den grønne genseren om hun heller ville det uten mas om hun vil ha stripete sokker eller hello-kitty-sokker. Disse valgene er avbrytelser. Og noen kommer helt ut av det når de blir avbrutt hele tiden. Ta i såfall diskusjonen om antrekk kvelden før, så slipper dere å styre med dette når dere har det travelt. Da kan hun heller få arbeidet inn automatikk på å få på seg klærne i en fei. Og så lurer jeg på hvor mange par støvler hun har. Det er gjerne vanskelig å velge antrekk om dere har veldig mye forskjellig å velge mellom. Her har vi ett par hjemme og ett par i bhg/skole. Ikke ett til hvert outfit. Anonymous poster hash: 389a1...319 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #14 Skrevet 22. oktober 2015 Og hvis far står og maser like mye og dere står over henne begge to og skal gi henne valg, så skjønner jeg godt at hun bruker lang tid. Ja, jeg kjenner jeg blir stresset bare av å lese innlegget ditt. Greit å være litt pedagogisk, altså, men dere skal jo ikke stresse ungen ihjel. Og EN OM GANGEN! Anonymous poster hash: 389a1...319 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #15 Skrevet 22. oktober 2015 Og hvis far står og maser like mye og dere står over henne begge to og skal gi henne valg, så skjønner jeg godt at hun bruker lang tid. Ja, jeg kjenner jeg blir stresset bare av å lese innlegget ditt. Greit å være litt pedagogisk, altså, men dere skal jo ikke stresse ungen ihjel. Og EN OM GANGEN! Anonymous poster hash: 389a1...319 Hvordan har du klart og tolke alt dette utifra innlegget mitt?? Det er nok ikke helt slik det er. Og hvem har sagt at far og mor står og maser over hodet på henne??? Men ja jeg skjønner poenget ditt... og hva du skal frem til. Men nei, det er ikke helt slik det er her, som du har oppfattet Stort sett har hun ett valg klart. Hovedproblemet vårt her er ikke påkledning og at det er noe diskusjon.. Mere det at det alltid skal drøyes sånn og "kveruleres" på mye hele tiden. Her fungerer det å gi ett valg veldig bra. Stort sett ber jeg henne bare kle på seg eller finne en jakke. Jeg står ikke klar i gangen med 10 spørsmål, 10 alternativer osv. Men jeg tar det frem om hun enten har vanskelig for og velge, eller velger «feil». Så kort fortalt er ikke promblemet her at vi står i hundre år for og få på den jakka eller de skoene. Men det at hun skal si noe på alt, selvom det er over på 3 sekunder. Anonymous poster hash: 6d232...2e4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #16 Skrevet 22. oktober 2015 Ja, nei, det er vanskelig å vite hvordan det er bare ut i fra et innlegg. Men nå fikk jeg jo litt mer klarhet i det. Kanskje hun sliter med motivasjon? At hun trenger å motiveres til å ikke somle? Eller se (kanskje bli fortalt) de positive konsekvensene med å være rask. "Nå hadde vi så god tid fordi du var så flink at da fikk vi tid til en ekstra bok, var ikke det koselig?" "Hvis du skynder deg så rekker vi å ..." Også... (her kommer jeg til å bli hudflettet, men jeg skriver det likevel...) klistremerkebelønning :D Anonymous poster hash: 389a1...319
absinthia Skrevet 22. oktober 2015 #17 Skrevet 22. oktober 2015 Ja, sånn er ofte treåringer. Det går heldigvis over en dag. De er i en fase der de tester regler og grenser, dette er en del av den naturlige utviklingen. Synes det er bedre om de får bestemme hvilken jakke de skal ha på, når det passer, enn at fokuset går ut på om man i det hele tatt skal ha jakke. Når jeg gjør dette, slipper jeg å nesten sloss for å få barnet til å kle på seg. Ofte bestemmer jeg bare, men holder skravla i gang om populære tema, slik at de ikke har fått begynt å vurdere andre ting de heller ville gjort. Jeg fokuserer iblant på tilsynelatende eget valg, som avledning fra tanker om hvorvidt barnet synes det passer å dra til barnehagen akkurat nå, eller andre ting som er typisk for treåringer. Ingen av mine treåringer har endt opp som masete eller krevende senere, fordi de fikk noen valg innimellom. Dette er en periode som går over. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #18 Skrevet 22. oktober 2015 Men selv om dere ikke maser, så er det gjerne mer å forholde seg til når dere er flere. Eller kanskje hun ser mulighet til å forhandle hos far når mor sier nei, eller omvendt. Anonymous poster hash: 389a1...319
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #19 Skrevet 22. oktober 2015 Så godt å lese at vi ikke er alene i den situasjonen Anonymous poster hash: c9c00...588 1
makkapakka Skrevet 22. oktober 2015 #20 Skrevet 22. oktober 2015 hvis hun sliter med å ta valg så er det for tidlig å gi henne det, da tar du valget og prøver innimellom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå