Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å flytte til utlandet. Sverige, Japan, London eller Spania?

Hvordan gå fram?

Jeg tenker på det mer som et friår fra skole. Å for å prøve arbeidslivet.

Er 19 år. Er dette umulig?

Anonymous poster hash: b3953...6df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke unormalt. Og "veldig" normalt.

Skrevet

Da må du sikre deg med helårsforsikringer, og det er dyrt.

Du må og få oppholds4illatelse i det landet du skal bo og oppholde deg i. Ring ambasaden til landet du vil bo i og spør om prosedyrer, visum m.m. Husk og at du gjerne må skatte til landet du bor i over lengre tid.

Anonymous poster hash: 6a1da...85e

Gjest Linaria
Skrevet

Det er ganske vanskelig å flytte til utlandet helt alene om du ikke flytter av en grunn. Det å finne leilighet, forstå seg på opphold, skatt, forsikring, helse, og masse annet rart er veldig vanskelig uten veiledning. Jeg har selv flyttet gjennom studier, med alt tilrettelagt, til et land med ganske lik kultur, og selv det har vært ganske krevende, selv om jeg hadde mye erfaring med dette landet og har reist mye alene.

Hvis du vil flytte til UK, anbefaler jeg ikke London. Det er utrolig dyrt å bo der, og hvis du ikke har massevis av sparepenger eller klarer å skaffe deg en ganske godt betalt jobb umiddelbart, blir det veldig tøft. 
Japan kan bli vanskelig pga oppholdstillatelse og språk. Det er sjelden utlendinger får jobb der borte, med mindre de har svært etterspurt kompetanse, noe jeg regner med at du ikke har.
Spania... Vel, språk igjen, og det økonomiske, selvfølgelig.
Sverige er vel mulig, men husk at veldig mange svensker på din alder flytter til Norge nettopp fordi det er vanskelig for dem å finne jobb i Sverige.

Jeg anbefaler deg å heller flytte for studier. Da får du mye mer veiledning og du treffer mange andre i samme situasjon. Prøv arbeidslivet her i Norge først, og se hva du synes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...