Gå til innhold

Grensen på netthets?

Krekkling

Anbefalte innlegg

Er mye på tv og Internett om dette med netthets.

Er skremmende å se hvordan kjente bloggere blir hetset på nett.

Men hvor går egentlig grensen for hets? Hva mener dere er ok å skrive før det kan kalles hets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et bra og vanskelig spørsmål. Jeg har tenkt en del på det og sliter med å markere grensen helt presist.

Hvis jeg kritiserer det sponsede håret til blogger for eksempel. Kritiserer jeg da produktet eller personen?

Når bloggere samtidig gjør sitt ytterste for å viske ut grensen mellom blogg og person så blir det vanskelig for meg som leser å se grensen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Synes det er bra jeg, ingenting er så fordummende for samfunnet som disse naive og uerfarne småjentene som påvirker andre naive og uerfarne småjenter.

Blir interessant å se skadevirkninger fra disse bloggene over tid.

Bare se på hvor mange unge dom "sliter psykisk" i dag, spesielt blant jentene, hva kommer det av tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde et øyeblikk det sto Netthets På Grensen, trodde kanskje det var en slags spin off av Allsang På Grensen. Skuffende.

Endret av MinnisMus
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som skrives av disse haterne er jo veldig drøyt.

men samtidig har man jo denne politimannen som hetset hadja. han er rasediskriminerende og i tillegg til det så hetser han (han mistet heldigvis jobben).

jeg tror det kan kalles hets når personen gjentar seg ofte med en litt truende holdning, samtidig som personen bruker skjellsord. 

skjer det en gang ville jeg ikke brydd meg, men når personen holder på sånn ofte så ville jeg reagert. fint de gjør noe med det da. man kan finne ut hvem det er. det er alltid noen som sladrer. og godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Et bra og vanskelig spørsmål. Jeg har tenkt en del på det og sliter med å markere grensen helt presist.

Hvis jeg kritiserer det sponsede håret til blogger for eksempel. Kritiserer jeg da produktet eller personen?

Når bloggere samtidig gjør sitt ytterste for å viske ut grensen mellom blogg og person så blir det vanskelig for meg som leser å se grensen.

Akkurat det siste der er ekstremt viktig. Mange gikk fra å ha et bloggnavn til å ta i bruk sitt eget navn som navn på bloggen. Helt umulig å forholde seg til når man skal diskuterer bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta

Når kritikken blir usaklig, ondskapsfull og/eller truende.

Jeg mener forøvrig at man kan gå langt i å kritisere, så lenge man holder seg til sak og ikke person. Og ja, sponset løshår som en blogger tjener penger på er sak, ikke person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kritikken blir usaklig, ondskapsfull og/eller truende.

Jeg mener forøvrig at man kan gå langt i å kritisere, så lenge man holder seg til sak og ikke person. Og ja, sponset løshår som en blogger tjener penger på er sak, ikke person.

Men det er så vanskelig når store deler av bloggeren liv og utseende er sponset.

Kommentarer blir ofte tatt for å gå på person og ikke produkt.

Spesielt noen bloggere takler dårlig å få kritiske kommentarer og slenger alle som kommer med slike kommentarer i hater-netthetser-kassen. Slik oppførelse hos bloggere "devaluerer" begrepet netthets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å skrive at man ikke likte resultatet av hårklippen bloggeren har fått sponset, men ikke greit å skrive " å fy farn hvor jævlig du ser ut nå. Skikkelig horete"

Men så tenker jeg også det at hvorfor må man komme med negativ kritikk dersom man er usikker på om det går på sak eller person? Kan man ikke da bare holde munn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta

Men det er så vanskelig når store deler av bloggeren liv og utseende er sponset.

Kommentarer blir ofte tatt for å gå på person og ikke produkt.

Spesielt noen bloggere takler dårlig å få kritiske kommentarer og slenger alle som kommer med slike kommentarer i hater-netthetser-kassen. Slik oppførelse hos bloggere "devaluerer" begrepet netthets.

Ja, det devaluerer netthets, på samme måte som mobbing og rasisme devalueres i disse dager. Triste greier.

Når du selger ditt liv og din kropp som et digert reklameboard, og, mer eller mindre ukritisk, lar div annonsører slippe til, må det være lov å kritisere både produktene som vises og hele konseptet med å reklamere på en sånn måte. Vi som kritikere må likevel være nøye på hvordan vi formulerer oss. Det gjør, etter min mening, hele forskjellen. "Jeg synes ikke det løshåret ser naturlig nok ut til å forsvare prisen" og "Jeez, det er det schtøggeste håret jeg har sett, ever, er hun helt nepe eller??" er langt fra det samme...

Altså mener jeg at du kan kritisere relevante ting, også ang person, så lenge du gjør det på en høflig og saklig måte. At bloggere rundtom ikke takler at folk ser med kritisk blikk på deres virksomhet får bli deres problem. Om diskusjonen modereres vekk fra deres eget kommentarfelt vil den uansett leve videre andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...