Gå til innhold

10 kilo ned til jul. Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 164, 72 kg. 

Er det mulig å gå ned 10 kg ned til jul? Hvor mange kalorier må jeg i så fall spise og hvor mye trening?

Anonymous poster hash: 5501d...0c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,høres tøft, tror du gir deg altfor høye krav nå, du kommer nok bare å bli skuffet.

Ta heller et mer realistisk nr.

F.eks 5 kilo-selv om det blir tøft og.

Anonymous poster hash: a5c75...804
Skrevet

Kan gå hvis det er nå du begynner prosessen, men tror ikke du skal sette det som mål for da er sjansen stor for at du skuffer deg selv. Det er 8 uker til jul. Man bør ikke i snitt gå ned mer enn 1 kg. i uka. 0,5 kg er perfekt, men kjenner til utålmodigheten.

Anonymous poster hash: a1440...0fd

Skrevet

Jeg har nå gått ned 10 kg på 2 mnd uten problem. Skal ned et par til før jeg skal stabilisere vekten.

Anonymous poster hash: 3cea6...356

Skrevet

Noen kunne kanskje klart det. Men jeg tror ikke du burde forvente deg å gå ned så mye. Da kan du fort bli skuffa. 

Skrevet

Jeg er større enn deg, og satser nå på 5 kg ned før jul. 

Er 161 og 87 kg. 

10 kg tror jeg ikke lar seg gjøre, med mindre du kjører hardt hver eneste dag. Til og med da kan det bli vanskelig. 

Skrevet (endret)
Jeg stusser alltid litt når jeg ser dette spørsmålet. Hvorfor ti kilo, og hvorfor akkurat til jul? Hvis du får høre at du bare vil klare fem eller åtte kilo innen jul, er det da ikke noen vits i å gjøre noe engang?

En kilo kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier. Ti kilo blir da ca 70 000 kalorier som du må spise mindre enn du forbruker. Som en tommelfingerregel kan man da si at ditt kaloriunderskudd pr dag tilsvarer det antall gram du går ned pr uke. Det er 63 dager til jul. 7 uker. Per dag må du dermed innta 1429 kalorier mindre enn du forbruker, hver dag. Om du oppnår dette ved å spise mindre, eller trene mer, eller en kombinasjon, er likegyldig. 

Men det virker ganske urealistisk med ditt utgangspunkt. BMR-kalkulatorer gir en grei pekepinn på hva du kan forvente. Avhengig av hvor mye du klarer å trene mens du spiser mindre enn du er vant til, kan du kanskje presse deg til et underskudd på 1100. Men det er bare akkurat nå i begynnelsen. Når du går ned i vekt, vil ditt naturlige daglige kaloriforbruk også bli mindre. Og du bør aldri spise mindre enn din estimerte BMR. Regn ut på nytt etterhvert som du går ned. Og vei deg jevnlig, under samme forhold hver gang. Vekta vil svinge uavhengig av om du går opp eller ned i vekt, så du må ta det med i vurderingen av om det du gjør, virker. Først vil man gjerne se en brå nedgang, men dette er mest vann som slipper, idet man spiser mindre karbohydrat, som holder på flere ganger sin egen vekt i vann.

Jeg vil anbefale deg å rett og slett sette av mer tid. Ikke ha noen deadline for vektnedgangen, det går sjelden bra. Og forsåvidt ikke ha vektmålet som det primære målet heller, men ha fokus på atferden din - vekta får du ikke gjort noe med, direkte, men du kan endre på hva du gjør, noe som igjen påvirker vekta. 
Endret av Pringle
Skrevet

Ja, det er det, men jeg vet ikke hvor sunn sånn panikk slanking er.

Det betyr masse trening og super strikt diett i to måneder, min erfaring er at folk sprekker.

Skrevet

Ja, det er det, men jeg vet ikke hvor sunn sånn panikk slanking er.

Det betyr masse trening og super strikt diett i to måneder, min erfaring er at folk sprekker.

Min erfaring og.

Anonymous poster hash: a5c75...804

Skrevet (endret)

Jeg vil si at det er mulig, men jeg ville ikke gjort det for som jeg har sagt på dette forumet 1001 ganger. Vekten lyver, særlig for newbies som f. eks begynner med en kombinasjon av cardio og vekter som er noe jeg ville anbefalt. Du vil da miste fett, få litt muskler og bli vesentlig strammere og vekten kan for nybegynnere holde seg. Som nybegynner kan du miste fett og øke muskelmasse på samme tid.

Som andre skriver også du vil sprekke om du går for drastisk til verks om du ikke har en disiplin og vilje som er langt over gjennomsnittet. Spis relativt sundt, relativt rent og dytt inn en dag i uken hvor du kan unne deg litt ekstra (vin, cola, eller hva enn din guilty pleasure er). Tren 3-4 ganger i uken, og ikke gå for drastisk til verks, det er dømt til å feile.

Endret av Charmander
Skrevet

For en uke siden hadde jeg som mål å gå ned 10 kilo til jul. Jeg liker å sette meg mål, jeg finner det motiverende. Om jeg bare klarer 8 eller om jeg klarer 12, er ikke så nøye, men jeg har et cirka-tall å forholde meg til. Jeg har nå 8.1 igjen av de 10.

Å ha sånne konkrete mål gir meg litt ekstra motivasjon når samboeren sitter der med godteskåla. Eller det er kake på jobb. Selvsagt kan jeg også unne meg litt av og til, men lysten på å veie 10 kilo mindre på julaften er større enn lysten på et kakestykke, dermed setter jeg meg sånne mål.

Anonymous poster hash: a3cc2...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...