AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg leier en leilighet og av uvitenhet stolte jeg på utleier som er i min familie. Dermed ble depositumet innbetalt til hennes private sparekonto, noe som også står i kontrakten. (men ved kontraktsignering ble vi enige om å se det an, så jeg har hele tiden trodd hun var villig til å endre dette) Jeg tok kontakt med henne og ba om å få overført beløpet til en depositumskonto. Men hun sier at om vi skal gjøre det skal vi skrive ny kontrakt og at vi må betale en mnd til med depositum. Så vidt jeg vet er det ulovlig å ha depositumspenger på egen konto. Og jeg kan kreve å få hele depositumet utbetalt straks. Om hun ikke betaler, kan jeg holde igjen husleie. Men er det slik at siden det står i kontrakten at pengene skal stå på hennes konto, så må vi skrive ny kontrakt og dermed kan hun kreve en mnd til depositum? ..eller kan dette regnes som en endring av eksisterende kontrakt? For man kan jo ikke bare komme et halvt år senere og kreve mer i depositum? ..Jeg lukter muffens og at utleier planlegger å ta depositumet og at det derfor er bedre for henne å ha det på egen konto. Og hu virker til å være veldig redd for leiligheten og redd for at vi skader den, så hu angrer nok på at hu ikke krevde gjerne mer depositum. Anonymous poster hash: 5bed4...8f8
Flekk Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 er det ulovlig å ha depositumpenger på privatkonto, også sier du at du har satt penger på hennes private konto? Det er nettopp derfor. Men hold tilbake husleie viss hun virkelig nekter. 1
Guybrush Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Det er helt korrekt at det er ulovlig. Faktisk er husleieloven slik at du som leietager har alle dine rettigheter, men en utleier som bryter loven og ikke følger regelverket mister sine. Dette betyr i praksis at om ikke din utleier fikser dette asap vil du i praksis ha all rett til å gi blaffen i hennes rettigheter. Slik som oppsigelsestid osv. Faktisk kan en utleier som blir avslørt i slikt miste retten til å leie ut bolig i en periode. Du kan jo påpeke at du fikk beskjd fra en jurist om at dette måtte dere ordne, hvis ikke har ikke hun (utleier) noen som helst rettigheter. Det setter gjerne fart på dem. 9
Flekk Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 hun kan forresten kreve så mye depositum hun vil, så lenge de står på depositumkonto som begge må signere for. Det er jo penger du får tilbake når du flytter. Med mindre hun har tenkt å skylde deg for noen skader i huset. Håper dere tok bilder av hele leiligheten før du flyttet inn, og at dere begge har de bildene. Kanskje hun vil slå seg vrang der og.
ajarRun Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 Hun kan ikke kreve mer depositum etter kontraktsinngåelse.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #6 Skrevet 22. oktober 2015 Det er helt korrekt at det er ulovlig. Faktisk er husleieloven slik at du som leietager har alle dine rettigheter, men en utleier som bryter loven og ikke følger regelverket mister sine. Dette betyr i praksis at om ikke din utleier fikser dette asap vil du i praksis ha all rett til å gi blaffen i hennes rettigheter. Slik som oppsigelsestid osv. Faktisk kan en utleier som blir avslørt i slikt miste retten til å leie ut bolig i en periode. Du kan jo påpeke at du fikk beskjd fra en jurist om at dette måtte dere ordne, hvis ikke har ikke hun (utleier) noen som helst rettigheter. Det setter gjerne fart på dem. Kilde på at leier kan gi blaffen i utleiers andre rettigheter? Anonymous poster hash: a45d3...433
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 Høres litt ut som om hun trengte pengene og har brukt dem allerede. Ergo må dere betale på nytt om hun skal sette dem inn på konto. Jeg ville informert henne om lovverket her - det er alltid Husleieloven som gjelder. Du kan ikke gi dårligere vilkår enn loven. Om du er litt streng ville hun sannsynligvis våkne og få gjort noe med saken. Anonymous poster hash: c4fbb...9b7 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #8 Skrevet 22. oktober 2015 Og pass på at utleier skal betale gebyret for opprettelse av depositumskontoen. Kontoen skal stå på deg, men være sperret. Du skal ha rentene. Anonymous poster hash: 7a2d3...574 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #9 Skrevet 22. oktober 2015 Hold tilbake månedsleie til det går opp i opp med det hun har fått i "depositum". Etter det betaler du husleie som normalt. Anonymous poster hash: 7e09f...46a 4
Puny Skrevet 22. oktober 2015 #10 Skrevet 22. oktober 2015 Det er ikke ulovelig å sete inn depositum på en annen konto enn depositumskonto. Det er stor avtalefrihet i Norge. Du var enig i dette. Selv pleier vi å la våre leietakere velge. Hvis de vil ha en depositumskonto så får de ikke depositumet sitt tilbake før om flere uker, ønsker de en vanlig konto så får de depositumet tilbake på dagen etter at vi har gjennomgått leiligheten. De fleste velger vanlig konto.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #11 Skrevet 22. oktober 2015 Det er ikke ulovelig å sete inn depositum på en annen konto enn depositumskonto. Det er stor avtalefrihet i Norge. Du var enig i dette. Selv pleier vi å la våre leietakere velge. Hvis de vil ha en depositumskonto så får de ikke depositumet sitt tilbake før om flere uker, ønsker de en vanlig konto så får de depositumet tilbake på dagen etter at vi har gjennomgått leiligheten. De fleste velger vanlig konto. Du må nok lese loven litt nøyere for så stor avtalefrihet har du ikke. Hvis du avtaler noe som er i strid med ufravikelig lovgivning, da er din avtale ikke gyldig. Grunnen til dette er at det er en større trygghet for leietaker om utleier ikke har fri råderett over pengene. § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. § 3-5. Depositum Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Anonymous poster hash: a45d3...433 17
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #12 Skrevet 22. oktober 2015 Er utleier selv, og hadde jeg vært henne hadde jeg etterfulgt ditt ønske og krav snarest!Anonymous poster hash: 3eb2e...0fb
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #13 Skrevet 22. oktober 2015 Det er ikke ulovelig å sete inn depositum på en annen konto enn depositumskonto. Det er stor avtalefrihet i Norge. Du var enig i dette. Selv pleier vi å la våre leietakere velge. Hvis de vil ha en depositumskonto så får de ikke depositumet sitt tilbake før om flere uker, ønsker de en vanlig konto så får de depositumet tilbake på dagen etter at vi har gjennomgått leiligheten. De fleste velger vanlig konto. Ja, er for dyrt for utleierne og betale for depositums kontoer så dere hevner dere? Hva faen? Anonymous poster hash: 6ae5d...246 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #14 Skrevet 22. oktober 2015 Kilde på at leier kan gi blaffen i utleiers andre rettigheter? Anonymous poster hash: a45d3...433 Har du hørt om husleieloven? Gå inn på lovdata.no så finner du kilde. Det burde du forøbrig klare på egenhånd!Anonymous poster hash: fe14e...8d7
snurk Skrevet 22. oktober 2015 #15 Skrevet 22. oktober 2015 Dette er hentet fra regjeringen.no: "Et depositum skal aldri betales kontant til utleier eller settes inn på hans private konto. Det er ulovlig, og kan være straffbart for utleier. Hvis leier har betalt depositumet på denne måten, kan han når som helst kreve det tilbakebetalt med tillegg av lovbestemte forsinkelsesrenter" 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #16 Skrevet 23. oktober 2015 Det er ikke ulovelig å sete inn depositum på en annen konto enn depositumskonto. Det er stor avtalefrihet i Norge. Du var enig i dette. Selv pleier vi å la våre leietakere velge. Hvis de vil ha en depositumskonto så får de ikke depositumet sitt tilbake før om flere uker, ønsker de en vanlig konto så får de depositumet tilbake på dagen etter at vi har gjennomgått leiligheten. De fleste velger vanlig konto. Dere utpresser altså leietakerne? Setter de da inn pengene på deres private konto? Beholder dere rentene selv? Helt utrolig at folk faktisk er så dumme at de tar sjansen på å sette inn flerfoldige tusen kroner på et foreløpig ukjent menneskes private konto, der utleier i teorien fritt kan disponere pengene som han vil hvis han finner det for godt. Mange har brent seg på dette, og dermed blitt svindlet. Jeg må snart ut på leiemarkedet, og er redd for å møte på useriøse utleiere som dere.Anonymous poster hash: 2772f...99a 9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #17 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har vært i en slik situasjon selv bare at vi ikke var i familie med huseier. Nå er vi heldigvis ute av det huset, men depositumet har vi ikke sett noe til til tross for at jeg har snakket med huseieren om dette og at jeg ikke stoler på vedkommende økonomisk. H*n prøvde å betrygge meg med at jeg skulle få pengene tilbake, men det har som sagt ikke skjedd. Slike ting kan ta mye krefter fra en. Sett deg inn i husleieloven. Sjekk ut jussbuss.no Sett hardt mot hardt, og om du har rett til å holde tilbake en husleie/deler av den og sier dette, SÅ GJØR DU FAKTISK DET FRA BEGYNNELSEN AV! Håper det ordner seg for deg. Synd at man av og til må lære om ting på den harde måten. Anonymous poster hash: bab2f...97a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #18 Skrevet 23. oktober 2015 Det er ikke ulovelig å sete inn depositum på en annen konto enn depositumskonto. Det er stor avtalefrihet i Norge. Du var enig i dette. Selv pleier vi å la våre leietakere velge. Hvis de vil ha en depositumskonto så får de ikke depositumet sitt tilbake før om flere uker, ønsker de en vanlig konto så får de depositumet tilbake på dagen etter at vi har gjennomgått leiligheten. De fleste velger vanlig konto. Dette som du sier her er riv ruskende feil! Du bør sette deg inn i husleieloven snarest! Anonymous poster hash: bab2f...97a 12
Gjest Skrevet 23. oktober 2015 #19 Skrevet 23. oktober 2015 Det er ikke ulovlig så vidt jeg vet, og du har også skrevet under en kontrakt på dette. At hun krever mer i depositum ved ny kontrakt er jeg litt usikker på. På et vis kan hun jo kreve det, i form av at hvis ikke du vil dette, kan hun si opp leieavtalen. Du har vel noen måneder oppsigelse, og dette kan hun jo gjøre når som helst, uavhengig av årsak. Du kan ikke kreve å få depositum tilbake før du flytter derfra. Det beste er selvsagt om det står på en depositumskonto, men det burde du tenkt på i første omgang.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #20 Skrevet 23. oktober 2015 Det er ikke ulovlig så vidt jeg vet, og du har også skrevet under en kontrakt på dette. At hun krever mer i depositum ved ny kontrakt er jeg litt usikker på. På et vis kan hun jo kreve det, i form av at hvis ikke du vil dette, kan hun si opp leieavtalen. Du har vel noen måneder oppsigelse, og dette kan hun jo gjøre når som helst, uavhengig av årsak. Du kan ikke kreve å få depositum tilbake før du flytter derfra. Det beste er selvsagt om det står på en depositumskonto, men det burde du tenkt på i første omgang. Har du lest de andre innleggene i tråden? Som noen skrev over her: "Et depositum skal aldri betales kontant til utleier eller settes inn på hans private konto. Det er ulovlig, og kan være straffbart for utleier. Hvis leier har betalt depositumet på denne måten, kan han når som helst kreve det tilbakebetalt med tillegg av lovbestemte forsinkelsesrenter" Et utleier kan heller ikke begynne å kreve mer penger etc. etter at avtale er signert. Husleieloven er ufravikelig, slik at en leietaker skal slippe å bli rævvkjørt, som noen utleiere mener de har rett til å gjøre.Anonymous poster hash: 2772f...99a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå