AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Mulig dette er feil sted, men fant ikke noe passende sted heller. Jeg skal ta bussen en gang i Oslo. Hvordan gjøre det smartest med billett? Tar aldri buss i Oslo eller, så gidder ikke kjøpe klippekort med flere klipp! Ble kalt "dum" da jeg betalte med penger på bussen for noen år siden fra et sted uten mulighet for å kjøpe noe billett på forhånd... Så hva er det lurt å gjøre for bare en tur evt. retur? Anonymous poster hash: 7793f...864
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Last ned appen til Ruter ;-) Anonymous poster hash: 2c46e...a31 3
Gjest gjestvest Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Når du kjøper på bussen blir det dyrere. Jeg synes det er enklest å kjøpe billett på Narvesen.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Om du kjøper på mobil eller forhåndskjøper i butikk spiller ingen rolle prismessig. Jeg sverger til appen, men en voksenbillett er 30 kroner for voksne uansett. En enkeltbillett for voksne kjøpt ombord, derimot, koster 50 kroner. Så jeg ville anbefalt appen. Da går du inn, velger enkeltbillett og kan til og med velge når den skal begynne (tror jeg, man kan i hvert fall det med månedskort) dersom du kjøper litt på forhånd. Veldig enkelt og greit. Men foretrekker du en fysisk billett kan denne altså kjøpes blant annet i en rekke kiosker, som Narvesen, Deli de Luca, 7-Eleven etc. Den blir ikke gyldig før du scanner den på buss/trikk/T-banestasjon uansett, så du kan fint kjøpe en enkeltbillett eller to og ha den i lommeboken til du trenger den. Anonymous poster hash: d13cf...62c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 Men foretrekker du en fysisk billett kan denne altså kjøpes blant annet i en rekke kiosker, som Narvesen, Deli de Luca, 7-Eleven etc. Den blir ikke gyldig før du scanner den på buss/trikk/T-banestasjon uansett, så du kan fint kjøpe en enkeltbillett eller to og ha den i lommeboken til du trenger den. Dette gjelder ikke for billettene man får kjøpt i automat, de er gyldige fra man kjøper dem. I hvert fall var det slik sist jeg kjøpte på automat. Anonymous poster hash: ea6e1...082
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #6 Skrevet 22. oktober 2015 Dette gjelder ikke for billettene man får kjøpt i automat, de er gyldige fra man kjøper dem. I hvert fall var det slik sist jeg kjøpte på automat. Anonymous poster hash: ea6e1...082 Vanlige enkeltbilletter på engangskort må aktiveres, i hvert fall. Dermed kan de kjøpes på forhånd, legges i lommeboken og aktiveres når man trenger dem. Jeg har ikke kjøpt på automat på sikkert ti år, så der vet jeg ikke: Ifølge ruter.no må også billetter fra automat aktiveres nå, men jeg har altså ikke prøvd selv. Men man kan i hvert fall kjøpe enkeltbilletter i kiosker og ha dem liggende i lommeboken til man trenger dem. Eller bruke appen, som sagt. Det er det klart enkleste så fort du har registrert deg. Anonymous poster hash: d13cf...62c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 Altså, det er klart månedskortet må aktiveres, men som det står i linken: Også engangskortet må aktiveres. Anonymous poster hash: d13cf...62c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #8 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg kjører vanligvis til jobb og skole, så når jeg skal ta bussen/trikken i Oslo sentrum benytter jeg meg av appen. Det er 2 kr dyrere enn om man fyller på ruterkortet med penger, for da koster det 28 kr. Problemet med å fylle på ruterkortet er at man må fylle på med runde beløp, og når man betaler 28 kr pr. billett går man aldri i null der uansett - omtrent. Så jeg benytter meg alltid bare av appen, så slipper jeg å se hvor mye penger jeg har igjen på det ruterkortet, og å stresse med å stikke innom narvesen eller 7/11 for å fylle på det. Anonymous poster hash: 4aee7...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå