AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Det sies at jo eldre man blir jo klokere blir man på erfaringer. Leste i en tråd der det stod noe som at "hadde jeg visst det jeg visste idag når jeg var 20 år, så.....," Kan noen av dere med litt livserfaring, dere som er 30 + fortelle litt om hvilke erfaringer livet har gjort dere? (som dere kanskje skulle tenkt på før når dere var litt yngre?) mvh Mann 22 Anonymous poster hash: 82828...1c9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Skulle ønske jeg hadde holdt meg unna menn. Da hadde jeg ikke slitt med PTSD og heftig angst i dag. Er helt ødelagt. Er 34 år gammel. Anonymous poster hash: 82a29...e1f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Det sies at jo eldre man blir jo klokere blir man på erfaringer. Leste i en tråd der det stod noe som at "hadde jeg visst det jeg visste idag når jeg var 20 år, så.....," Kan noen av dere med litt livserfaring, dere som er 30 + fortelle litt om hvilke erfaringer livet har gjort dere? (som dere kanskje skulle tenkt på før når dere var litt yngre?) mvh Mann 22 Anonymous poster hash: 82828...1c9 Det heter seg at livet skal leves framlengs, men forstås baklengs. Og at ungdommen er bortkastet på de unge. Det kan vel tolkes som at hvis man visste alt man vet som 40-åring da man var 20, ville man gjort mye annerledes. Jeg vil likevel påstå at alle erfaringer, tabber og opplevelser, er med på å forme deg til den personen du er, på godt og vondt, og at alle erfaringer er bra å ha med seg. Tenkte du på noe spesielt når du spør om "råd?" Min erfaring er at unge mennesker gjør som de vil, selv om de får aldri så mange gode råd og tips fra eldre mennesker som har mer erfaring Anonymous poster hash: 5ef7e...d04 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Tenkte du på noe spesielt når du spør om "råd?" Min erfaring er at unge mennesker gjør som de vil, selv om de får aldri så mange gode råd og tips fra eldre mennesker som har mer erfaring Anonymous poster hash: 5ef7e...d04 Tenker kanskje på utdanning, kjærlighet, være medmenneske, andre ting som gjør deg til en flott person? Eller noe i den dur...vet ikke helt å formulere Anonymous poster hash: 82828...1c9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Tenker kanskje på utdanning, kjærlighet, være medmenneske, andre ting som gjør deg til en flott person? Eller noe i den dur...vet ikke helt å formulere Anonymous poster hash: 82828...1c9 Ta den utdanningen du virkelig brenner for, det er kjempeviktig. Du skal leve med den resten av livet, og det er viktig å finne et yrke man trives med og kan stå i hele sitt yrkesaktive liv. Finner du et menneske du går til det skritt å stifte familie med, så gjør alt du kan for at dere skal ha et godt familieliv og holde sammen hele livet. Vær en god venn for de som fortjener vennskapet ditt, vær en god sønn, et godt søsken, en god ektemann og far, ja, kort sagt, ta vare på familien din. Penger er ikke ensbetydende med lykke, men det hjelper på å tjene greit nok til å kunne realisere noen drømmer. Ikke vent med å gjøre ting du har lyst til til "senere" eller til du blir eldre. Kanskje blir du syk eller ute av stand til det på et senere tidspunkt, og da angrer man seg. Anonymous poster hash: 5ef7e...d04 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Kjøp uføreforsikring. Anonymous poster hash: 15a52...132 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 Her får du dekket en god del: Anonymous poster hash: bda3a...885 3
Gjest Blomsterert Skrevet 22. oktober 2015 #8 Skrevet 22. oktober 2015 Det sies at jo eldre man blir jo klokere blir man på erfaringer. Leste i en tråd der det stod noe som at "hadde jeg visst det jeg visste idag når jeg var 20 år, så.....," Kan noen av dere med litt livserfaring, dere som er 30 + fortelle litt om hvilke erfaringer livet har gjort dere? (som dere kanskje skulle tenkt på før når dere var litt yngre?) mvh Mann 22 Anonymous poster hash: 82828...1c9 Jeg utdannet meg til lærer,men startet på ny utdanning jeg ikke fullførte,og det burde jeg gjort! Ta godt vare på venner også,for jeg flyttet og reiste mye,og skulle vært bedre på å ta vare på de gode vennene. Tilslutt,så tenk over at handlinger du gjør mot andre,kommer ofte i retur,om ikke nødvendigvis fra samme personer.Gjør du bra ting,får du bra mennesker rundt deg:-) Obs,jo,og en ting til:-Hold deg så langt unna andre rusmidler enn de som er lovlige,og vær måteholden der også,selv om jeg skjønner du sikkert fester osv.Bare ikke la fylla styre framfor hodet:-) Sier dette fordi jeg vet om flere som har brukt rus,og også plages med ting de gjorde i fylla. Stå på,og Lykke til med framtiden du: -)
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #9 Skrevet 22. oktober 2015 Det jeg skulle ønske jeg visste som yngre: - Aldri ta andres mening eller handling personlig mot deg - Ikke la din frykt for andres mening stoppe deg i å gjøre ting du har lyst til - Ikke kast bort alle pengene du tjener på alkohol og fest, det er kortvarig lykke og når man sitter 10 år senere og innser at man kunne hatt 500.000 på konto om man hadde latt være så svir det ganske.. (i dag er jeg fattig og festløs). - Selvom du ikke er troende, så lev etter mottoet "only god can judge me" , det spiller INGEN rolle hva andre måtte tro eller mene om deg så lenge du selv er fornøyd med det du gjør og er god mot andre. - Det er bortkastet å analysere og kode/dekode, vær åpen og ærlig og forlang det samme av andre du er i relasjon med. - Ikke bland deg opp i drama som ikke har med deg å gjøre "not my circus not my clowns" , om man omgås folk som liker å snakke og spre ting om andre kan du være sikker på at de gjør det samme om deg når du ikke er tilstede så hold deg unna sånne folk uansett hvor status de har. Anonymous poster hash: bd1b4...68d 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #10 Skrevet 22. oktober 2015 - Det er -ditt- liv. Ta derfor valg ut ifra hva du selv ønsker, ikke hva foreldrene dine, vennene dine eller samfunnspresset ønsker. - Man trenger ikke å være sosial når man ikke vil. Den dagen jeg kom over begrepet introvert så jeg lyset. - Snakk fint til deg selv. Vær din egen bestevenn! Den indre dialogen er viktig. - vær åpen og direkte om hva du føler. Ikke hold alt inni deg. Du blir som en vulkan! - fortell de du er glad i hva de betyr for deg - når det gjelder utdanning: det er aldri for sent! Ta den tiden du trenger for å komme frem til riktig vei for deg. - få barn før du er 30 - vær kravstor på egne vegne når det gjelder kjærlighet. Ikke velg "den første og beste". Og ikke hold ut i et forhold som ikke er bra for deg. - tør å ta en diskusjon, gå inn i konflikter (med åpent sinn) Du lærer at du tåler og tør mer enn du tror. Og det er stor lærdom å ta med seg en annen persons side av saken. - vær tolerant og nysgjerrig. Hvorfor er de andre annerledes enn meg? Hva kan jeg lære av det? - verden er ikke svart/hvit. Det finnes uendelig nyanser imellom - gå for drømmen din, den blir bare liggende å skurre i bakhodet ditt uansett! - naturen er viktig! Ta godt vare på den. - lykken finnes i de små ting. Kjenner jeg kunne fortsatt og fortsatt!Anonymous poster hash: 0115c...b77
Gjest The damned Skrevet 22. oktober 2015 #11 Skrevet 22. oktober 2015 Dette er det jeg kommer på som jeg skulle ønske at jeg visste,men mye kommer jo etterhvert som man gjør seg erfaringer. -Ikke vær redd for å oppsøke hjelp. -Ikke bry deg så mye om hva andre mener. -Ta en liten pause for å tenke gjennom ting. -Du er god nok som du er. -Legg av litt penger til sparing. -Det er lov å gjøre feil,det er ikke verdens undergang. -Ikke lev i fortiden. Ellers vil jeg si at når det gjelder forhold og kjærlighet så er det erfaring som gjelder. I hvert fall så vet jeg mer hva jeg ønsker og trenger nå enn da jeg var 20. Samme med utdanning. Tok meg en stund å finne ut hva jeg vil og hva som kan passe meg. Mange ting oppdager en jo etter at man har gjort seg erfaringer. Både gode og dårlige. Jeg har nok mye å lære enda. Mye av det jeg vet nå hadde jeg jo ikke forutsetninger for å vite da jeg var 20,og det er jo helt greit
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #12 Skrevet 22. oktober 2015 Tenker også slik at finner jeg en søt jente, bør jeg kanskje investere litt i å bli bedre kjent med henne? I stedet for å tenke at det ordner seg senere (det gjør no som oftest det også). Er det ting du angrer på at du ikke gjorde? Sjanser du ikke grep? mvh Trådstarter Anonymous poster hash: 82828...1c9
Gjest Overrasket Skrevet 22. oktober 2015 #13 Skrevet 22. oktober 2015 Uff – alt for mye for kun ett inlegg. – De fleste vokser veldig mye og utvikler seg veldig mye som person fra de er 22 til de er 26-27. Ikke ta forhastede beslutninger i livet eller ta på deg for langsiktige forpliktelser før du er over i andre halvdel av 20-årene (med noen individuelle forskjeller). – Legg ut på en lang (i tid, sted eller rom) reise alene. Det må ikke være en trendy backpacker-reise, men en eller annen reise til en del av verden du har lyst til å se. Møt verden med åpne armer, og ikke planlegg hver detalj før reisen starter. – Aldri kast bort tid på kvinner som ikke er verdt å kaste bort tid på. Vær kresen til du finner noen du virkelig liker – og nyt hvert sekund så lenge det varer, enten det er for en natt eller for livet. – Finn noe du er skikkelig god på, og gjør det til en levevei. – Sett deg mål. Hvert år. Mål for hva du vil oppnå, hva de neste 12 månedene skal inneholde, hva du vil bli flinkere på og små og store ambisjoner. Oppnå mesteparten av listen hvert år. – Ha en nær venn av det motsatte kjønnet. Det er et unikt vennskap. – Lær deg å skjønne hva underbevisstheten prøver å si deg. Underbevisstheten din vet mer om deg enn du tror. Den vet hva du vil i livet, hva som er rett og galt for deg, hva som gjør deg lykkelig og hva du bør gjøre i store og små beslutninger. Den forsøker å kommunisere til det bevisste deg hele tiden. Noen kaller det magefølelse, noen kaller det kvinnelig intuisjon og noen kaller det livserfaring. Men underbevisstheten er med deg hele livet. Lær deg å lytte til den. – Livet er ikke praktisk. Så slutt å ta rasjonelle valg av praktiske årsaker. Står du ved et veiskille som fremstår som vågalt og upraktisk er det sikkert verdt det! – Viktigst av alt: Flørt mer, drikk mindre.
Gjest Klaveret Skrevet 22. oktober 2015 #14 Skrevet 22. oktober 2015 - Det er -ditt- liv. Ta derfor valg ut ifra hva du selv ønsker, ikke hva foreldrene dine, vennene dine eller samfunnspresset ønsker. - Man trenger ikke å være sosial når man ikke vil. Den dagen jeg kom over begrepet introvert så jeg lyset. - Snakk fint til deg selv. Vær din egen bestevenn! Den indre dialogen er viktig. - vær åpen og direkte om hva du føler. Ikke hold alt inni deg. Du blir som en vulkan! - fortell de du er glad i hva de betyr for deg - når det gjelder utdanning: det er aldri for sent! Ta den tiden du trenger for å komme frem til riktig vei for deg. - få barn før du er 30 - vær kravstor på egne vegne når det gjelder kjærlighet. Ikke velg "den første og beste". Og ikke hold ut i et forhold som ikke er bra for deg. - tør å ta en diskusjon, gå inn i konflikter (med åpent sinn) Du lærer at du tåler og tør mer enn du tror. Og det er stor lærdom å ta med seg en annen persons side av saken. - vær tolerant og nysgjerrig. Hvorfor er de andre annerledes enn meg? Hva kan jeg lære av det? - verden er ikke svart/hvit. Det finnes uendelig nyanser imellom - gå for drømmen din, den blir bare liggende å skurre i bakhodet ditt uansett! - naturen er viktig! Ta godt vare på den. - lykken finnes i de små ting. Kjenner jeg kunne fortsatt og fortsatt!Anonymous poster hash: 0115c...b77 Jeg synes du skulle fortsette Jeg synes det du har skrevet var veldig bra og klokt.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #15 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg synes du skulle fortsette Jeg synes det du har skrevet var veldig bra og klokt. Enig! Anonymous poster hash: 82828...1c9
Elizia Skrevet 22. oktober 2015 #16 Skrevet 22. oktober 2015 Følg magefølelsen din. Føles noe noe ikke riktig, er det oftest ikke det. Gjelder både kjærester, venner, jobb osv. Ta ikke livet for seriøst. Lev det og gled deg over de små ting. Ta flere sjanser. Søk hjelp når du trenger det. Ingen klarer alt alene. Ingen er overmennesker. Ta vare på de gode vennene dine. Ikke vent med å si unnskyld til noen du har gjort urett. Vent heller ikke med å si til noen hva de betyr for deg. Elsk med hele deg når det føles rett
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #17 Skrevet 22. oktober 2015 - Det er -ditt- liv. Ta derfor valg ut ifra hva du selv ønsker, ikke hva foreldrene dine, vennene dine eller samfunnspresset ønsker. - Man trenger ikke å være sosial når man ikke vil. Den dagen jeg kom over begrepet introvert så jeg lyset. - Snakk fint til deg selv. Vær din egen bestevenn! Den indre dialogen er viktig. - vær åpen og direkte om hva du føler. Ikke hold alt inni deg. Du blir som en vulkan! - fortell de du er glad i hva de betyr for deg - når det gjelder utdanning: det er aldri for sent! Ta den tiden du trenger for å komme frem til riktig vei for deg. - få barn før du er 30 - vær kravstor på egne vegne når det gjelder kjærlighet. Ikke velg "den første og beste". Og ikke hold ut i et forhold som ikke er bra for deg. - tør å ta en diskusjon, gå inn i konflikter (med åpent sinn) Du lærer at du tåler og tør mer enn du tror. Og det er stor lærdom å ta med seg en annen persons side av saken. - vær tolerant og nysgjerrig. Hvorfor er de andre annerledes enn meg? Hva kan jeg lære av det? - verden er ikke svart/hvit. Det finnes uendelig nyanser imellom - gå for drømmen din, den blir bare liggende å skurre i bakhodet ditt uansett! - naturen er viktig! Ta godt vare på den. - lykken finnes i de små ting. Kjenner jeg kunne fortsatt og fortsatt!Anonymous poster hash: 0115c...b77 Barn før man er 30? Hvorfor? Fatter ikke at folk vil ha barn jeg. Anonymous poster hash: 82a29...e1f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #18 Skrevet 22. oktober 2015 Barn før man er 30? Hvorfor? Fatter ikke at folk vil ha barn jeg. Anonymous poster hash: 82a29...e1f l Fordi kroppen fungerer bedre da enn om man bikker 30. Da tenker jeg selvsagt mest på kvinner, men det gjelder menn også. Man er mest fertil og man tåler bedre påkjenninger som lite søvn og høy fysisk aktivitet. Og da mener jeg den aktiviteten det er å "løpe etter barna" hele tiden. Dette gjelder selvsagt om man har funnet den man vil ha barn sammen med da. Og at man er kapabel til å ta vare på et barn. Det fine med å passere 30 er modenheten som kommer. Anonymous poster hash: 0115c...b77
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #19 Skrevet 22. oktober 2015 Det jeg skulle gjort annerledes i mitt liv. Jeg skulle ha anmeldt min far for voldtekt. Nå lever han ikke lenger. Jeg skulle tatt utdannelse Ikke fått barn tidlig Reist mye Ikke giftet meg med han jeg møtte som ung Tatt bedre vare på mine venner Anonymous poster hash: 2a616...1b2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #20 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg synes du skulle fortsette Jeg synes det du har skrevet var veldig bra og klokt. Jeg ble gående å tenke på dette hele veien til jobb, så jeg følger opp med noen til. - Be om hjelp når du trenger det. - Våg å vise svakhet. Det er en styrke. - reis, reis, reis! Se verden og dens variasjoner. - ta ansvar for ditt eget liv. Sklir ting ut er det bare du selv som kan rette opp igjen - ikke innta offerrollen. Du kan ha blitt utsatt for onde ting, men offerrollen skaper passivitet. Du gjør deg selv til en stakkar. Ta tilbake kontrollen over eget liv - kast hemningene iblandt, litt galskap er sunt! - haR du en elskede, elsk så ofte du kan! Test grenser, vær nær, lev ut villdyret i deg. - er du singel, finn deg en elsker og nyt hemningsløst, om det så bare er for en natt. Livet er for kort til å bare spise havregrøt hver dag - ha balanse i livet. Litt sukkertøy er sunt, iblandt. - utfordre deg selv. Ikke lev hele livet i komfortsonen - Bad naken ute i naturen! - vis takknemlighet for det du har. Du har mer enn de aller, aller fleste - vær raus, med smil, med klemmer, med gode ord. Man får aldri nok av dette - ikke vær med på å spre sladder og rykter. Plutselig er du selv i sentrum for siste nytt. Hvordan føles det..? - de nakenbildene du sendte kjæresten din... Før du vet ordet av det er han historie, og det er de fine bildene også. På Internett. - ring bestemor oftere - se på barn leke. Ser du hvor fint og ekte det er? Hvordan kan du gjenskape den gleden i eget liv? Hvor er din flytsone? - er du sliten en kveld lar du oppvasken stå. Den går ingen steder. Flinke piker blir utslitt. - les bøker! - lykken finnes ikke på Internett (eller Snap, face, insta..) lev trådløst minst en helg i året. - ta deg tid til å se alt det vakre rundt deg. Naturens skiftninger fra sommer til høst. Eller øynene til kjæresten din når dere er forelska. Nei, nå får jeg slutte. SPIS KAKE! Anonymous poster hash: 0115c...b77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå