Gå til innhold

Tørketrommel som ikke tørker men lekker vann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Har jo ikke bruksanvisning heller. En bauckeckt tørketrommel har begynt å krangle. Tørker ikke klærne og plutselig kom det vann under maskinen. Tømt vanntank pluss filter for lo. Har er litt større filter nederst på venstre side - prøvde åpne denne og da fosset det mye vann ut - så den skal Kanskke ikke åpnes ?!

Anonymous poster hash: 3043b...373

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, den skal åpnes - tydeligvis litt oftere enn du har gjort. Bak luka sitter kondensatoren, og den må også renses i blant, ellers får man akkurat det problemet du har nå. Been there, done that!   :fnise:

Jeg har en Whirlpool, men tipper det gjøres omtrent likt. Det kan sikkert lønne seg å starte med å trekke ut kontakten. Nå som det har gått for langt kan det også lønne seg å sette en balje, et håndkle e.l. under luka før du åpner. Det kan komme ganske mye vann, nemlig. Deretter trekker du ut kondensatoren, og renser den for støv, lo og skitt. Hos meg gjøres dette lettest ved å spyle den under springen eller i dusjen. Deretter tørker du rent for vann og (klissvått) lo i rommet du trakk kondensatoren ut fra. Forsøk deretter å lokalisere hullet der vannet egentlig skulle rent ut, dette har antakelig gått tett av lo. Pirk ut så mye lo du klarer med en tynn pinne, strips e.l. Når du har gjort dette kan du sette inn kondensatoren igjen, lukke luken og prøve å tørke klær. Funker det ikke så rens avløpet en gang til, sjekk om du har lagt igjen en lodott.

Og fremover kan det lønne seg å rense kondensatoren for lo litt oftere, og holde avløpet åpent. Gjør du det ofte nok vil det ikke samle seg vann her, og hele prosessen er mye enklere. (Men er du som meg glemmer du det til neste gang det går tett ...)

Anonymous poster hash: 369cb...f3d
  • Liker 1
Skrevet

Snille deg !!! Da er det nok dette som er feilen ja. Må være den firkanta boksen nederst på maskinen dette da - men lufteriller. Åpnet denne i går og det kom masse vann ut! Får prøve å gjøre som du sier :) takk !!

Skrevet

Ps finner ikke noe om dette i bruksanvisning. Merkelig !

Skrevet

Du kan også putte hele "filterboksen" i oppvaskmaskinen etter å ha spylt av det verste.

Da får du bort såperester også :)

Skrevet

Du kan også putte hele "filterboksen" i oppvaskmaskinen etter å ha spylt av det verste.

Da får du bort såperester også :)

Hadde ikke anbefalt det hvis hun ikke har en bruksanvisning som sier at det går an. Det er slett ikke sikkert verken plast, lim eller metallet er beregnet på å tåle oppvaskmaskin. Min kondensator ser ofte ikke ut når jeg renser den, men såperester kan jeg ikke si jeg har sett noe til. 

Tror forresten jeg skal ta en sjekk på min egen trommel - det begynner sikkert å bli på tide. Takk for påminnelsen, TS! :)

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke anbefalt det hvis hun ikke har en bruksanvisning som sier at det går an. Det er slett ikke sikkert verken plast, lim eller metallet er beregnet på å tåle oppvaskmaskin. Min kondensator ser ofte ikke ut når jeg renser den, men såperester kan jeg ikke si jeg har sett noe til.

Tror forresten jeg skal ta en sjekk på min egen trommel - det begynner sikkert å bli på tide. Takk for påminnelsen, TS! :)

Nei, det er jo ikke verdt å ta unødvendige sjanser :)

Skrevet

Tips til alle !!! Sjekk filteret :) fikk vaska og ja - dette hullet var tett av lo. Nå virker den :)

• Liker 1
Skrevet

Tips til alle !!! Sjekk filteret :) fikk vaska og ja - dette hullet var tett av lo. Nå virker den :)

Flotte greier! :) Og takket være deg har jeg for en gangs skyld gjort jobben før det ble et problem.  :danse:

Skrevet

Hehe så bra jeg kunne hjelpe til også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...