AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Har for første gang satt opp budsjett. Ser dette ok ut? Har jeg glemt noe? Ville du ha prioritert annerledes? Lønn: 26000 Huslån 7000 Ekstra huslån 3000 Husleie 3000 Strøm 500 Studielån 1500 Forsikring 500 Bil/transport 1000 Mat/annet 4000 Telefon 500 Sparing 3000 Pensjon 500 Buffer 1500 Bruker i underkant av 500 i mnd på bensin, de resterende 500 settes av til service/årsavgift. Når jeg var student brukte jeg ca 2000 på mat i mnd, og tenker å videreføre dette. Anonymous poster hash: 3e870...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg ville i tillegg tatt dette med i budsjettet: NRK-lisens Helseutgifter (som lege, tannlege, evt medisiner) Anonymous poster hash: deca2...720 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Ville hatt klær/ferie/fornøyelser som en egen post. Det kan også være litt greit å dele opp sparing i uforutsette utgifter/langsiktig sparing, og sparing for faste sesongutgifter slik som jul og ferie. Anonymous poster hash: 564a8...977 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg ville i tillegg tatt dette med i budsjettet: NRK-lisens Helseutgifter (som lege, tannlege, evt medisiner) Anonymous poster hash: deca2...720 Har ikke tv, og tenker at lege/frisør/lignende går av annetposten (har til nå en legetime hvert tredje år ca, og billig frisør i familien:)) dersom noe skulle snu - så har jeg uansett en ok buffer, og får heller omprioritere i fremtiden om noe skulle skje. Men takk for tips uansett:) Anonymous poster hash: 3e870...d9a
heidifrøkna Skrevet 24. oktober 2015 #5 Skrevet 24. oktober 2015 Gaver, bytur, cafe, klær (selv om du kanskje ikke handler så mye så kan det fort komme en situasjon hvor du må ha noe nytt) verksted på bil (mye kan skje plutselig), reise? Du tar ikke høyde for noen uforventede utgifter.. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #7 Skrevet 24. oktober 2015 Kommunale avgifter? Eller går det kanskje under husleie? Anonymous poster hash: 81c7f...bb9
FrittgåendeBurugle Skrevet 25. oktober 2015 #8 Skrevet 25. oktober 2015 Media (netflix, Spotify, diverse abonnementer...) 1
tussi84 Skrevet 25. oktober 2015 #9 Skrevet 25. oktober 2015 Internett, klær og fritid. Og gaver kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #10 Skrevet 25. oktober 2015 Internett, tvabbonement og kommunale avgifter går inn under husleie:) Flytter 500 over fra sparing til en liten gavebuffer. Når det gjelder reiser, så har jeg forresten en konto hvor alt overskudd fra skattepenger og feriepenger går inn. Klarer ikke bruke opp disse pengene på reiser hvert år. Anonymous poster hash: 3e870...d9a
MapleSirup Skrevet 25. oktober 2015 #11 Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Tannlege. Hvis uhellet først er ute kan du risikere 1500-4000 for en tann ps: Så etterpå at det var nevnt Endret 25. oktober 2015 av MapleSirup
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #13 Skrevet 25. oktober 2015 Gaver, bytur, cafe, klær (selv om du kanskje ikke handler så mye så kan det fort komme en situasjon hvor du må ha noe nytt) verksted på bil (mye kan skje plutselig), reise? Du tar ikke høyde for noen uforventede utgifter.. Bufferkontoen tar vel høyde for uforutsette utgifter. Hvis ikke hadde jeg vel ikke hatt den? Anonymous poster hash: 3e870...d9a
heidifrøkna Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Bufferkontoen tar vel høyde for uforutsette utgifter. Hvis ikke hadde jeg vel ikke hatt den? Anonymous poster hash: 3e870...d9a Høres jo veldig tynt ut med 1500,- som skal gå til alt sosialt, gaver, klær, verksted, etc. De fleste bruker nok mer enn det per mnd. Hvis du plutselig får en verkstedregning på 5000, så sprenger du budsjettet i 3 mnder. 1
ajarRun Skrevet 25. oktober 2015 #15 Skrevet 25. oktober 2015 500 i telefon? Hvilket forbruk har du? For 399 får jeg ubegrenset bruk hos OneCall (med OneCall FRI, de selger det ikke lengre men hvis du spør en kundebehandler pent vil de muligens la deg bytte).
SiMa Skrevet 25. oktober 2015 #16 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg ville delt matposten i to hvis du uansett har tenkt å bruke halvparten på mat og halvparten på "annet". Fritid/fornøyelser savner jeg i budsjettet, det omfatter alt fra kafebesøk med venninner, kinotur og julegaver. Helse bør du også ta med som egen post. Det samme gjelder media, som inkluderer nrk-lisens, internett, mobil, div abonnementer etc. Klær og sko må også fornyes iblant, hvilken post går det under? Er 1000 kr i måneden på bil også nok til å dekke noen verkstedregninger? Eller går det av bufferen? Hvis det går av bufferen bør du nok sette av mer enn 1500 i måneden til det. Er 500 kr til strøm nok også om vinteren? Bruker du strøm til oppvarming kan det bli store forskjeller på utgiftene sommer og vinter. Alt i alt ser budsjettet greit ut, hvis du har en grei buffer. Risikerer du å måtte ta opp forbrukslån for å dekke uforutsette kostnader ville jeg bygget opp en større buffer før jeg betalte ned ekstra på boliglånet. På den annen side, hvis du blir nødt til å bruke bufferen tar det ikke lang tid å bygge den opp igjen hvis du flytter de 3000 ekstra fra boliglån til buffersparing.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #17 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg ville delt matposten i to hvis du uansett har tenkt å bruke halvparten på mat og halvparten på "annet". Fritid/fornøyelser savner jeg i budsjettet, det omfatter alt fra kafebesøk med venninner, kinotur og julegaver. Helse bør du også ta med som egen post. Det samme gjelder media, som inkluderer nrk-lisens, internett, mobil, div abonnementer etc. Klær og sko må også fornyes iblant, hvilken post går det under? Er 1000 kr i måneden på bil også nok til å dekke noen verkstedregninger? Eller går det av bufferen? Hvis det går av bufferen bør du nok sette av mer enn 1500 i måneden til det. Er 500 kr til strøm nok også om vinteren? Bruker du strøm til oppvarming kan det bli store forskjeller på utgiftene sommer og vinter. Alt i alt ser budsjettet greit ut, hvis du har en grei buffer. Risikerer du å måtte ta opp forbrukslån for å dekke uforutsette kostnader ville jeg bygget opp en større buffer før jeg betalte ned ekstra på boliglånet. På den annen side, hvis du blir nødt til å bruke bufferen tar det ikke lang tid å bygge den opp igjen hvis du flytter de 3000 ekstra fra boliglån til buffersparing. Har 75 000 på bufferkonto, og føler at 1500 er nok å sette av til buffer. Om det blir krise en mnd, så er det jo heller ikke kjempeviktig å betale ned fullt så mye ekstra på huslånet. Ser også at mange anbefaler å sette av penger til helse, gaver, annet +++ Jeg liker å ikke ha så mange kontoer å forholde meg til, og føler det er ok å ta av bufferkontoen en måned om jeg skulle trenge noe ekstra. Hvordan gjør dere det med penger dere setter av til f.eks helse/tv/div og slike småposter? Jeg har hittil puttet alt annet enn det som betales på lån, annen sparing og det jeg har igjen på kontoen (4000) når alt annet er betalt inn på bufferkontoen min, og så tar jeg derifra ved behov. Er det ryddigere å ha flere kontoer? Anonymous poster hash: 3e870...d9a
MrsPiggyBank Skrevet 26. oktober 2015 #18 Skrevet 26. oktober 2015 Jeg ser ikke behovet for å ha masse ekstra kontoer når man har et ryddig budsjett. Er du ute etter kommentarer på oppsettet eller fordelingen av penger? Hvis du har stor bufferkonto og betaler ekstra ned på lån som sparing PLUSS vanlig sparing, da er du jo ganske trygg. Jeg klarer ikke helt å skjønne om du mener at gaver og uforutsette "småting" skal falle inn under "buffer" eller om du setter av 1500 på egen konto som du kan forsyne deg av ved uforutsette utgifter dersom brukskonto ikke kan dekke det.
Attami Skrevet 26. oktober 2015 #19 Skrevet 26. oktober 2015 Har for første gang satt opp budsjett. Ser dette ok ut? Har jeg glemt noe? Ville du ha prioritert annerledes? Lønn: 26000 Huslån 7000 Ekstra huslån 3000 Husleie 3000 Strøm 500 Studielån 1500 Forsikring 500 Bil/transport 1000 Mat/annet 4000 Telefon 500 Sparing 3000 Pensjon 500 Buffer 1500 Bruker i underkant av 500 i mnd på bensin, de resterende 500 settes av til service/årsavgift. Når jeg var student brukte jeg ca 2000 på mat i mnd, og tenker å videreføre dette. Anonymous poster hash: 3e870...d9a Hva vil du egentlig med dette innlegget? Vil du ha tips eller bare ros?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #20 Skrevet 26. oktober 2015 Synes bilposten er for lav. Den skal dekke: drivstoff, service, forsikring, bompenger, årsavgift samt løpende utgifter som nye dekk, olje, vask etc. Å få til alt det for under 1000 kroner i mnd må jo være umulig?Anonymous poster hash: 0e29b...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå