Gå til innhold

Gammelt eikebord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært så heldige at vi har fått ett fantastisk 250 år gammelt spisestuebord i eik. Bordplata er nydelig, og akkurat passe slitt og man ser at den har vært i bruk i et par hundre år. Understellet er det som er problemet. Det har blitt malt underveis, og er nå i en litt uheldig grønnfarge...

Så da har jeg noen valg, skrape av og pusse ned understellet og olje det opp. Men da blir det lysere enn bordplata.

Skrape det ned, pusse og til slutt beise det i en eller annen gråtone.

Det siste alternativet er å male understellet på nytt. Og da er jeg så gal at jeg tenker på å male det i en mørk blå/grønn/grå farge som hadde passet inn i stua vår.

Men jeg er usikker på om det er å kødde for mye med den type bord....

Så etter å ga hørt alternativene, hva ville du ha gjort? Eller har du noen bedre forslag som jeg ikke har tenkt på? 😄

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å male understellet er jo den enkleste løsningen og den løsningen som påvirker bordet i minst grad.

Anonymous poster hash: 9b40f...8c9
  • Liker 1
Skrevet

Vi har vært så heldige at vi har fått ett fantastisk 250 år gammelt spisestuebord i eik. Bordplata er nydelig, og akkurat passe slitt og man ser at den har vært i bruk i et par hundre år. Understellet er det som er problemet. Det har blitt malt underveis, og er nå i en litt uheldig grønnfarge...

Så da har jeg noen valg, skrape av og pusse ned understellet og olje det opp. Men da blir det lysere enn bordplata.

Skrape det ned, pusse og til slutt beise det i en eller annen gråtone.

Det siste alternativet er å male understellet på nytt. Og da er jeg så gal at jeg tenker på å male det i en mørk blå/grønn/grå farge som hadde passet inn i stua vår.

Men jeg er usikker på om det er å kødde for mye med den type bord....

Så etter å ga hørt alternativene, hva ville du ha gjort? Eller har du noen bedre forslag som jeg ikke har tenkt på?

Ja! :) Det ville jeg også gjort!

Anonymous poster hash: 917a2...599

• Liker 1
Skrevet

Godt å høre at det er flere som tenker at det kan være lurt å male det. Og da er det store spørsmålet matt eller blank maling 😂

• Liker 1
Skrevet

Blank maling blir penest på møbler, synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Godt å høre at det er flere som tenker at det kan være lurt å male det. Og da er det store spørsmålet matt eller blank maling

Med blank maling kommer alt av småskader og riper bedre frem, så det kan være lurt å ha i bakhodet. Blank maling fremhever, matt maling demper...

Jeg ville nok gått for en matt maling, men jeg liker generelt matte overflater og synes ofte det gjør seg bedre. 

• Liker 1
Skrevet

Litt uheldig grønnfarge kan høres ut som linoljemaling siden bordet er gammelt. Den lar seg ikke fjerne uten videre. Uansett er jo bordet allerede "køddet med" siden understellet allerede er malt og da spiller det ingen rolle om du maler det på nytt. Det tror jeg uansett også blir det fineste.

Jeg stemmer altså for at du grunner og maler understellet i den fargen du vil ha og da med matt maling. Jotun sin Lady Supreme Finish i helt matt er superlekker. Spesielt i det fargespekteret du skisserer! Den flyter også godt ut og er lett å få pen.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke heller restaurere det? Det finnes sikkert mange dyktige personer som kan dette faget.

Anonymous poster hash: 4eee6...430
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke heller restaurere det? Det finnes sikkert mange dyktige personer som kan dette faget.

Anonymous poster hash: 4eee6...430

Hva tenker du på da? Dette er et gammelt bondebord hvis jeg kan kalle det noe sånt. Det er enkelt, med en massiv bordplate på 7cm eik. Tenk gammelt langbord fra et gårdskjøkken. Jeg ser ikke hvordan det kan restaureres uten at det blir forskjell på plate og understell. Det eneste jeg er sikker på er at bordplata ikke skal røres, den er fantastisk som den er.

Men har du gode tips til restaurering vil jeg gjerne høre de 😊

• Liker 1
Skrevet

Litt uheldig grønnfarge kan høres ut som linoljemaling siden bordet er gammelt. Den lar seg ikke fjerne uten videre. Uansett er jo bordet allerede "køddet med" siden understellet allerede er malt og da spiller det ingen rolle om du maler det på nytt. Det tror jeg uansett også blir det fineste.

Jeg stemmer altså for at du grunner og maler understellet i den fargen du vil ha og da med matt maling. Jotun sin Lady Supreme Finish i helt matt er superlekker. Spesielt i det fargespekteret du skisserer! Den flyter også godt ut og er lett å få pen.

Takk for tips på maling. Tror ikke det er linoljemaling, det har jeg hatt en krangel med tidligere, utstyrt med varmluftspistol og skrape 😂

Men jeg ser at maling nok er den ekleste jobben med det.

Skrevet

At bordet er gammelt betyr ikke nødvendigvis at det har stor verken økonomisk eller antikvarisk verdi. Understellet er allerede malt flere ganger og om man da gjør det en gang til spiller liten eller ingen rolle.

• Liker 2
Skrevet (endret)

At bordet er gammelt betyr ikke nødvendigvis at det har stor verken økonomisk eller antikvarisk verdi. Understellet er allerede malt flere ganger og om man da gjør det en gang til spiller liten eller ingen rolle.

Jeg er faktisk ganske sikker på at det ikke har spesielt stor verdi. Men det er laget av tipp-tipp (?) oldefaren til mannen min som var møbelsnekker. Oghar stått i det som nå er gjestehuset på gården der familien hans kommer fra 😊

Så det viktigste for oss er å ta godt vare på det, og gi det et fortsatt fint liv. Også er set jo heldigvis råfint i tillegg 😂

Endret av Brøleapen
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...