Gå til innhold

Dårlig samvittighet for å være vellykket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ofte jeg har dårlig samvittighet pga at vi er så vellykkede. Vi er et par på 35 år, gift og 2 barn. Begge har høy utdannelse og vi tjener veldig godt (Til sammen ca. 3 mill i året). Levestandarden vår står selvsagt i stil til vår inntekt. Problemet er at veldig mange av våre venner ikke er i nærheten av å ha en slik velstand, og mange sliter faktisk med å få det til å gå rundt. Mens barna våre tar sydenferier, mobiltelefoner, datamaskiner etc. som en selvfølge, er det noe de andre barna bare kan drømme om.

Jeg vet jo jeg ikke burde ha dårlig samvittighet, fordi vi har tross alt jobbet hardt for å komme dit vi er med våre utdannelser, og vi har også måttet "snu på krona" under studietiden.

I tillegg har vi vært heldig med genene, slik at vi er slanke, godt trent og vakre (I allefall i følge andre). Mange av barna til våre venner er overvektige.

Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anonymous poster hash: 7b613...ff9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Castielz

Bare slapp av, ungene dine som er vant til å få alt uten innsats vil vokse opp til å bli tapere.
Mens ungene til dine venner vil klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slapp av, ungene dine som er vant til å få alt uten innsats vil vokse opp til å bli tapere.

Liker du å være nedsettende mot folk? Gir det deg tilfredsstillelse? Du må ha et givende liv.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Men hvorfor har dere ingen venner i tilsvarende situasjon? Kolleger, studievenner osv.?

Anonymous poster hash: ebb2e...b28
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette var sarkasme, iom. at de fleste av disse tingene går i arb? Det var i så fall ikke helt åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir litt nysgjerrig på hvilken jobb du har som kvinne når du tjener så mye?

Hilsen en som har lyst på en mer innbringende jobb

Anonymous poster hash: 8afaf...bf4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG-thread-time Created-to-provoke :popcorn: Shit fiske, eller hva man nå sier...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Liker du å være nedsettende mot folk? Gir det deg tilfredsstillelse? Du må ha et givende liv.....

Neida, liker bare å jekke ned kjepphøye mennesker som lager tråder for å skryte av seg selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, liker bare å jekke ned kjepphøye mennesker som lager tråder for å skryte av seg selv! ;)

Det var ikke veldig vellykket i så fall - om TS så skulle være for real så er det jo en kjent sak at 'vellykkethet' (god helse, utdannelse, god økonomi) går i arv. Så den 'trusselen' er ganske tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Det var ikke veldig vellykket i så fall - om TS så skulle være for real så er det jo en kjent sak at 'vellykkethet' (god helse, utdannelse, god økonomi) går i arv. Så den 'trusselen' er ganske tom.

Det er og velkjent at bortskjemte drittunger med puter under armene ofte sliter i voksen alder, du må veldig gjerne google, eller se til dagens ungdommer som "har det så vanskelig".

Just sayin'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent på følelsen, selv om jeg ikke kan kalles for spesielt vellykket.

Jeg får iblant en følelse av en form for dårlig samvittighet, når jeg omgås folk som strever med en del ekstra og ikke har ressurser til å karre seg noe særlig opp. - Det er da jeg f.eks holder kjeft om hvordan jeg sto på da jeg var alene med tre barn, med jobb og heltidsstudier og gikk ut med glimrende karakterer, til tross for at jeg hadde vært utbrent kort tid før jeg begynte å studere.

Jeg vet nemlig at mennesket jeg har foran meg, kanskje har nok med å forsøke å ta vare på seg selv. Jeg føler på at det er litt urettferdig at jeg kunne suse ganske greit gjennom utdanning, selv med mer ansvar og mye mindre lesetid enn medstudentene, mens andre ikke klarer å komme seg gjennom videregående, til tross for at de gjorde det de kunne.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...