Gå til innhold

Slutte med soving i barnehagen!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen vil at gutten min skal sove i barnehagen, de sier de ser han er sliten. Det er ikke alltid han sover der, kanskje et par dager i uka. Men de dagene han har sovet i bhg, så sovner han ikke før 21.30-22.30!

Er jo ikke rart han er sliten dagen etter da! Står som opp 7.30-8.00, selv om han sovnet seint kvelden før.

Vanligvis legger han seg 19.30 uten noe tull.

Sa ifra idag at denne sovingen i bhg skaper krøll for oss. Så da får vi beskjed om å hente han klokken 15, så han får kortere dager! Vi leverer 9.30!

De kan da ikke kreve det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å holde et barn våken i barnehagen er tortur for barnet. Barnet kan fint legge seg ned på bakken og sove Fordi de er så trøtte...

Har dere ikke hatt en overgang? Trappe ned på soving i barnehagen før det kuttes helt ut?

Skjønner barnehagen som ser barnets form på dagen, men skjønner dere også som sliter på kvelden på grunn av søvn på dagtid. Snakk med de ansatte og finn en god løsning på det. Å kutte direkte ut kan være vanskelig for barnet, men det går seg til.

Anonymous poster hash: f93b5...507

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med hun over. Det er grusomt for barn å bli holdt våken på dagen om de er trette. Vi prøvde å slutte med dagsovingen helt til den tredje dagen hvor han hadde lagt seg under en busk i bhg for å sove. Har dere trappet ned på hvilen på dagen?? Max 30 min søvn f.eks. Jeg må si meg enig M bhg at dere da burde hente han tidligere, men tror ikke de kan kreve det.

Anonymous poster hash: 15694...520

• Liker 4
Gjest Magnifiq
Skrevet

Her var Bhg helt i mot at vi skulle slutte med dagsoving. Gutten sovnet ikke før rundt 21-22, og måtte jo opp rundt kl 6:30-7, så ikke rart han var trett da!

Heldigvis hørte de på oss når jeg sa i fra at dette absolutt ikke gikk lenger. Etter en uke sa de at vi hadde hatt rett.

Skrevet

Enig med de som sier at dere kan prøve med en kortere hvil før dere kutter ut sovingen helt, de kan bli veldig trøtte på ettermiddagen hvis de ikke får en liten lur. Har sett barn sovne stående på lekeplassen fordi de var så trøtt, mens de dagene de fikk sove i 15-30 minutter var de fornøyd og opplagt.

Anonymous poster hash: 4c8d6...f30
Skrevet (endret)

Han sover kun 30 minutter i bhg, ca 2 av 5 dager.

Hvordan mener dere det blir stor overgang? Han går i barnehagen hver dag, sover lur ca 2 av dagene. Skal vi kutte ned til 15 minutter? Det blir vel bare styr?

Endret av Susa
Skrevet

Vår er 2 år og er nå nede på 15 min. Ellers var han ikke seng før 21. Måtte gjøres veldig gradvis, barnehagen måtte stjele noen minutter hver dag.

Anonymous poster hash: ca2c0...ae1

Skrevet

Våre barn er 3 år og har alltid sovet dagsøvn 1-1,5 time i barnehagen mandag-fredag 100%.

Dette fordi det er mye støy i barnehagen...barna får vondt i hodet og ofte vondt i magen...er en del sykdom stadig vekk også.

Tror barna kommer til å ha dagsøvn mer eller mindre alltid så lenge de er i barnehagen.

Ja da sovner de ofte senere hjemme men ikke alltid.

Så små barn er slitne...barnehagen er som fulltidsjobb for de!

😳😔😢

Anonymous poster hash: 42040...0f4

• Liker 1
Skrevet

Våre barn er 3 år og har alltid sovet dagsøvn 1-1,5 time i barnehagen mandag-fredag 100%.

Dette fordi det er mye støy i barnehagen...barna får vondt i hodet og ofte vondt i magen...er en del sykdom stadig vekk også.

Tror barna kommer til å ha dagsøvn mer eller mindre alltid så lenge de er i barnehagen.

Ja da sovner de ofte senere hjemme men ikke alltid.

Så små barn er slitne...barnehagen er som fulltidsjobb for de!

😳😔😢

Anonymous poster hash: 42040...0f4

Du ville kanskje ikke sagt det samme hvis ungen din sovner 21 og våkner 5-6 ganger fra 21-05?

Anonymous poster hash: ca2c0...ae1

• Liker 2
Skrevet

Hvordan mener dere det blir stor overgang? Han går i barnehagen hver dag, sover lur ca 2 av dagene. Skal vi kutte ned til 15 minutter? Det blir vel bare styr?

Bedre med 15 minutter enn ingenting, vi har gjort det der jeg jobber, har aldri vært noe problem å få til.

Anonymous poster hash: 4c8d6...f30

Skrevet (endret)

Jeg syns det er rart om de kan sette betingelser som "enten sover han, ellers så henter dere tidlig"! Særlig når dere i tillegg leverer seint. Vi hadde kjempeproblematiske legginger, og begrensa da dagsoving til én time, deretter til maks en halvtime noen måneder seinere når leggingene ble håpløse igjen. Han slutta helt å sove på dagtid i barnehagen da han var 2,5. Hjemme hadde han droppet dagsoving i flere måneder allerede da. Barnehagen var veldig samarbeidsvillige. Siden han var den eneste på småbarnsavdelinga som ikke skulle sove satt han og slappa av med en av de ansatte, eller rusla på butikken en tur med henne, og delte mangoen hun skulle spise til lunsj. Fantastisk dame og barnehage. Han kunne finne på å sovne på veien hjem, riktignok, men det ble jo vårt problem. Vi pleide å hente 15:30/16:00. Leverte i 9-tida.

Er det andre barn som ikke sover på avdelinga hans?

Edit: fikk aldri noen beskjed om at han led av å ikke ha sovet, bare så det er sagt.

Endret av kokkos
Skrevet

hvor gammelt er barnet?

kanskje barnehagen kunne testa ut en rolig aktivitet som lese en bok i et stillerom for å slappe av. 

Anonymous poster hash: a35eb...29c
Skrevet

Merkelig beskjed fra barnehagen. De kan ikke kreve at han hentes tidlig, selv om de kan anbefale det i en overgangsperiode. Jeg ville kutta dagsøvnen helt siden det høres ut som den stjeler av nattesøvnen. Han sover uansett ikke hver dag, så da trenger han nok ikke dagdupp lenger.

Skrevet

Vi har hatt samme diskusjon med vår barnehage flere ganger.  Til slutt ble vi enig om at dersom barnet virkelig måtte sove, så skulle det være maks 15 minutter.  Barnehagen ser jo barnets behov der og da, men ser ikke konsekvensene om kvelden.  Har dere forklart hvor vanskelig det faktisk er, eller bare sagt at "h*n blir så vanskelig å legge"?  Vi fikk ikke skikkelig respons før vi forklarte hvordan natten faktisk ble.

Skrevet

Jeg syns det høres utrolig rart ut av barnehagen, dersom de er klar over hvor seint han sovner om kvelden ved dagsoving. Og klart de ikke kan kreve at han hentes tidlig (men det er jo likevel et relevant spørsmål om dere har mulighet til å skyve på ting, om han heller kan leveres før og hentes tidligere, siden han er mer sliten på slutten av dagen). Det totale søvnregnestykket går jo ikke opp dersom han skal sove på dagen, dvs barnehagen må jo se at det totale antall timer søvn i døgnet blir mindre om han dagsover. Jeg antar at han blir grinete i bhg utpå dagen, men sånn blir det jo for mange i en overgangsperiode.

Men jeg ville samtidig gitt 15 min-blund et forsøk også. Min gutt som nærmer seg 4, trenger egentlig litt dagsøvn fortsatt (han ønsker dog ikke å sove i bhg, forståelig nok, så han sover på dagtid kun i helgene), og han blir utrolig mye kvikkere selv av bare 15 min på øret.

Skrevet

Her kuttet vi helt it da hun var 2. Hun var som din, sovnet gjerne ikke før 22 på kvelden, selv etter bare 30 min søvn på dagen. Etter vi kuttet ut hadde hun et par dager der hun var veldig trøtt midt på dagen, men så begynte hun å sovne 19 på kvelden. Plutselig fikk hun 12-13 timers søvn på natten, og var opplagt hele dagen. At det er tortur å holde barnet våkent syns jeg er tull, når det tydelig går så mye utover nattesøvnen. En liten overgangsperiode er alt som trengs, så får de en bedre soverutine på natten. Slik var det for oss i alle fall.

Sover han hjemme i helgene? I såfall hadde jeg kuttet søvnen denne helgen. Blir han veldig trøtt på dagen kan dere ta en liten timeout på sofaen. Smokk, bok, kosen (eller hva enn han pleier å sove med). Slapp helt av i en halvtime-time med litt høytlesning, så kommer nok energien tilbake.

Skrevet

Jeg ville forsøkt et par uker å kutte ut dagsoving helt og se hvordan det går. Kanskje han sover lenger om natta slik at han er mer opplagt om dagen. Om dere har mulighet, kan dere jo hente han litt tidligere i den perioden. Men det er selvfølgelig ikke noe bhg kan kreve.

Skrevet

Vi hadde også dette problemet, det begynte da hun var 2 år. Sov hun på dagen, sovnet hun gjerne ikke før 23 - 23:30 om kvelden ... opp måtte vi kl. 7 likevel. Selvsagt ble barnet stuptrøtt i barnehagen! Dette er en vanskelig overgangsperiode, men man må se an den totale søvnmengden. Og det tar ofte en ukes tid eller mer før det fungerer å ikke sove på dagen, og det er slitsomt både for barrnet og de voksne i barnehagen. Men man må igjennom det. Fortell barnehagen i klartekst hva som skjer om kveldene/natten, og at dere er nødt til å endre dette. De kan ikke kreve at dere henter tidligere, men det er selvsagt fint hvis dere kan det i en liten periode.

Skrevet

Hadde samme problemet her.

Barnehagen respekterte ikke at vi sa at 2,5-åringen ikke skulle sove om dagen, og lot han sove. Ergo kom vi aldri ut av den vonde sirkelen. Barnet sovnet ikke før 21.30-22 på kvelden, og måtte ta igjen for lite søvn om natta på dagtid i barnehagen neste dag. Jeg sa fra igjen og igjen og igjen. Til slutt hang jeg opp en stor plakat på plassen hans "Jens skal ikke sove om dagen", og da ble det ordning. Jeg ba de om å ringe meg om han måtte hentes tidlig fordi han var så trøtt, så kunne det være mitt problem. Vi hadde et par uker der han sovnet i bilen på vei hjem om jeg ikke pratet med han hele tiden, men så gikk det seg fint til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...