Gå til innhold

hvordan tygger du?

Malyn

hvordan tygger dere maten?  

1 stemme

1. 1. hvordan tygger dere maten?

• på begge sider av munnen samtidig
      1
    • tygger alltid bare på ene siden
      7
    • bare på en side av gangen, men bytter på hvilken
      15

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veldig varierende, på en og samme bit kan jeg godt veksle mellom hver side og begge samtidig. Beveger liksom på maten rundt i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kanskje vet hvorfor du spør :) Jeg har hatt problemer m kjeven periodevis i flere år. Har litt slakk i kjeven og tygger skjeivt til tider, det gjør at kjeven av og til låser seg og verker...

Bør helst ikke tygge for mye tyggegummi og bør.... :oops: .... egentlig trene fremfor speilet hver kveld på å tygge og gjespe/åpne munnen riktig.

Noe sånt m deg og kanskje? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kanskje vet hvorfor du spør Jeg har hatt problemer m kjeven periodevis i flere år. Har litt slakk i kjeven og tygger skjeivt til tider, det gjør at kjeven av og til låser seg og verker...

Bør helst ikke tygge for mye tyggegummi og bør.... .... egentlig trene fremfor speilet hver kveld på å tygge og gjespe/åpne munnen riktig.

Noe sånt m deg og kanskje?

Ja.. det vil si, jeg vet ikke helt hva som er galt, men har tatt røntgen og det virker som problemet er muskulært (stress sannsynligvis) En stund kunne jeg nesten ikke åpne munnen og det gjør vondt å tygge på venstre side så det ble til at jeg begynte tygge bare på høyresiden. Noe som har gjort vondt verre. Og nå husker jeg ikke hvordan det er vanlig å tygge lenger.. haha.. :wink: Når jeg masserer venstre side av kinnet (der kjeven sitter sammen liksom) kjennes det som hele ansiktet blir lammet. :-?

Har du vært hos fysioterapaut? Jeg vet ikke hva som lønner seg, fysioterapuat, kiropraktor? (hjeelp) eller lignende? akupunktur?

Eller er det kanskje kjevebenet hos deg det er noe galt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll

Hm...har jeg aldri engang tenkt over, så det kan jeg ikke svare på....men jeg skal tenke etter neste gang jeg spiser og komme tilbake med et svar da, jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tygger på ene siden, men bytter på hvilken,...

(Har også problem med at kjeven låser seg, noe den gjør hver gang jeg tygger på høyresiden :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har heller aldri tenkt over det, men det som slår meg som mest naturlig for meg, er vel en side av gangen, men bytte på og bruke begge om hverandre...

vil jeg tro... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Dere som har problemer med kjeven kan ta en tur til tannlegen og høre om h*n har noen forslag. Kan hende det rett og slett er bittet det er noe feil med, enten det er skjevt eller en tann som sitter rart og presser på nerver. Begge mine foreldre fikk god hjelp av tannlegen for kjeve - og hodesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tvangstanker om symmetri' date=' så jeg må dele opp maten i like store deler og ha en på hver side og tygge. [/quote']

Liiiten avsporing bare: Jeg hadde det sånn da jeg var liten! :ler: Og ikke bare med mat, men med alt. Når jeg pusset tennene måtte jeg børste f.eks. fem ganger med høyre hånd og fem med venstre, annenhver gang. Snudde jeg meg mot venstre, måtte jeg snu meg mot høyre etterpå. Og snurret jeg helt rundt, måtte jeg passe på å snurre like mye tilbake, ellers kunne jeg skru meg av jorden. :hoho:

Men tilbake til tygging: Jeg har i grunnen aldri lagt merke til hvordan jeg tygger. Tror jeg tygger på én side om gangen, men at jeg flytter maten litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...