Gå til innhold

Nå skal jeg bli fornøyd en gang for alle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på snart 25 år, veier ca 62 kg og er 167-168 cm høy. Jeg har i flere år hatt ønske om å gå ned i vekt, men jeg har ikke klart det, og har ligget på ca 60 kg hele tiden. Jeg spiser ekstremt usunt og trener ikke, og jeg ønsker å gå ned 7-10 kg. Jeg er i utgangspunktet veldig tynn, men med alle årene med dårlig kosthold og lite aktivitet så har jeg blitt "feit". Det handler ikke nødvendigvis om vekt for min del, men jeg vet med sikkerhet at jeg må ned til ca 55 for å kunne ha den størrelsen som passer meg. 

Hvor skal jeg begynne? Jeg har en utrolig travel hverdag med jobb og skole. Jeg tenker at jeg kan i første omgang begynne å trene 3 ganger pr uke, og gå en times tur de resterende fire dagene. Jeg er ikke glad i trenging, men jeg vet at det er godt for meg å jogge og når jeg først kommer i gang elsker jeg det. Jeg liker ikke styrketrening, og det gir meg ingen motivasjon. Så i første omgang tenker jeg å jogge og gå turer. 

Hvor mange kalorier trenger jeg, får å gå ned ca 0,5-1 kg pr uke? 

Trenger alt av motivasjon. Her er noen tips jeg har til meg selv: 

- Drikk masse/nok vann (samt ett glass vann før hvert måltid for å fylle opp magen) 

- Spis frukt/grønnsaker til hvert måltid

- Spis frokost, lunsj og middag + 1-2 mellommåltider 

- Ikke spis deg for mett

- Hold godteri til en dag i uka, samt ved spesielle anledninger (men alltid med måte) 

- kromtabletter for å unngå søtsug

Hvordan skal jeg klare å holde meg til dette? og hva har hjulpet deg? :) 

Anonymous poster hash: afa00...b0b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Telle kalorer burde være et punkt på lista di. Du vil aldri gå ned i vekt om du ikke skaffer deg en oversikt over hvor mye du inntar.

Anonymous poster hash: 284f3...fe1
  • Liker 1
Skrevet

Altså, er ditt mål med treningen kun å gå ned i vekt å bli tynn?

Vil du ikke få en saftig sprettrumpe, stramme armer og flat mage?

Hvis du kun skal ned i vekt er det bare å løpe masse og spise litt mindre. Men da ender du bare opp som en litt mindre versjon av deg selv.

Om du ikke forstår hvor jeg vil: STYRKETRENING. Løft vekter, og bli superfit. Fatter ikke at jenter har mer motivasjon til å løpe, verdens kjedeligste aktivitet, enn å bygge lår og rumpe.

• Liker 2
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Telle kalorer burde være et punkt på lista di. Du vil aldri gå ned i vekt om du ikke skaffer deg en oversikt over hvor mye du inntar.

Man trenger ikke alltid å telle kalorier. Jeg har greid å gå ned 10kg uten å telle dem. Har såklart vært nøye på hva jeg har spist og sørget for at det har vært sunt, men å telle kalorier for hvert enkelt måltid eller sørge for at jeg ikke spiser mer enn si 2000 kalorier om dagen har jeg aldri gjort.

Men å telle dem er helt klart en effektiv hjelpemåte, men ikke nødvendig så lenge du har et relativt normalt kosthold.

Skrevet

Man trenger ikke alltid å telle kalorier. Jeg har greid å gå ned 10kg uten å telle dem. Har såklart vært nøye på hva jeg har spist og sørget for at det har vært sunt, men å telle kalorier for hvert enkelt måltid eller sørge for at jeg ikke spiser mer enn si 2000 kalorier om dagen har jeg aldri gjort.

Men å telle dem er helt klart en effektiv hjelpemåte, men ikke nødvendig så lenge du har et relativt normalt kosthold.

Dette er feil for majoriteten.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kun skal ned i vekt er det bare å løpe masse og spise litt mindre. Men da ender du bare opp som en litt mindre versjon av deg selv.

Om du ikke forstår hvor jeg vil: STYRKETRENING. Løft vekter, og bli superfit. Fatter ikke at jenter har mer motivasjon til å løpe, verdens kjedeligste aktivitet, enn å bygge lår og rumpe.

Jeg vil ned i fettprosent, men tenker å heller gå ned i fett først, og bygger muskler etter på ved hjelp av styrketrenging.. 

Skrevet

Jeg vil ned i fettprosent, men tenker å heller gå ned i fett først, og bygger muskler etter på ved hjelp av styrketrenging.. 

Forresten en jeg kjenner løper masse, og han trener ikke styrke, og han fikk kjempe fin kropp. 

Skrevet

Hva om jeg løper/jogger 30-60 minutter og i tillegg trener styrke på apparater 30-60 minutter 3 x i uka? 

For å kunne telle kalorier må jeg nesten vite hvor mange kalorier jeg skal ha i meg, hvis ikke blir vel hensikten borte ;) 

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Dette er feil for majoriteten.

Muligens.

Jeg delte bare min erfaring.

Skrevet

Tiltredes. Slik du beskriver utgangspunktet, bør du ikke miste mye vekt uansett. Husk at vekt bare er et tall, forresten. Har flere venninner som har gått opp etter å ha begynt å trent styrke, men ser myyyye finere ut!

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ned i fettprosent, men tenker å heller gå ned i fett først, og bygger muskler etter på ved hjelp av styrketrenging..  Anonymous poster hash: afa00...b0b

Det er legitimt, og en rute mange tar. For dette er forhåpentligvis noe som skal skje på lang sikt. Da betyr det ikke så mye omdu vil fokusere på jogging en stund feks. Men for å gå ned i fettprosent(beholde musklene) er kosthold(kaloriunderskudd) og styrketrening fremdeles det viktigste.

Skrevet

Er du sikker på at det lureste for deg er å starte hardt og brått, og alt på en gang?

Kunne du ikke startet med f.eks. to punkter?

Gå turer 2 ganger i uka (1 time) og kutte ned til X kalorier i godteri på en uke. (F.eks. 300kcal godteri, fordelt på hele uka. Enten litt av og til, eller mye på en dag.)

Så kan du heller øke på etter hvert, f.eks. en gang i mnd.  (Og da endre en vane på trening, og en på kosthold.)

Legge til en dag med gåtur. (Bytte ut en av gåturene med joggetur)

Drikke vann istedenfor annen drikke. (Og ikke spise når du er tørst, men drikke vann.)

Ha grønnsaker til alle middagsmåltider.

Kanskje kommer du dit at du har både fått en mer trent kropp, OG har endret vanene dine så mye, at du ikke går tilbake til "det samme gamle" når du har nådd "drømmekroppen".

Anbefaler også styrketrening. Men det kan komme som erstatning for annen trening når vanen med å trene/være aktiv har satt seg litt.

Anonymous poster hash: 36854...486

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...