Gå til innhold

Bonusbarn, niåring, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er sammen med en mann som har en sønn på ni år. Vi har vært sammen rundt et år, og jeg har hatt mye med sønnen å gjøre (riktignok ikke mer enn ferier og vanlige pappahelger). 
Problemet mitt er at jeg ikke når helt inn til niåringen, og jeg er uenig i en del av oppdragelsen som foregår. Og ja, jeg VET at jeg ikke er moren hans, og at jeg ikke "skal blande meg", så den regla trenger dere ikke komme med :-) Sønnen har gluten-allergi, er under utredning for ADHD, pluss en del andre ting. Sønnen spiser bare pølser til middag, og har gjort det i hele sitt liv. Jeg syns jeg er flink til å holde meg unna det meste av oppdragelse (siden dette i mine øyne er foreldrenes oppgave), men på akkurat dette punktet engasjerer jeg meg veldig mye, og synes det er feil. Sønnen nekter å smake på andre ting, fordi han er livredd for å få vondt i magen grunnet sin cøliaki. Nå vet jeg ikke hundre prosent hva som foregår hos moren hans, men jeg er under den oppfatning at han ikke smaker på så veldig mye der heller, og jeg syns det settes utrolig lite krav til ham. Jeg har full forståelse for at det er vondt når han får i seg gluten, og at han i tillegg har mye annet å slite med om man ikke skal presse på ham mat også. MEN, jeg er bekymret for helsen hans og at han overhodet ikke har energi til overs. Til frokost går det i knekkebrød med brunost eller nugatti. Han får det han ønsker hos foreldrene sine, noe jeg forsåvidt ikke legger meg så mye borti enda. 

Noen som har noen tips til hva som kan hjelpe? Hele formålet mitt er bare å få i han noe litt mer næringsrikt. Han får ikke vitaminer ved siden av heller.

Anonymous poster hash: d0f20...2cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nesten vært i samme situasjon, mitt råd: la foreldrene styre.

Anonymous poster hash: d3b82...26f

• Liker 1
Skrevet

Hold avstand. Dette har du ikke noe med.

Skrevet

Overlat det til far, mor og helsevesenet som han er under utredning av.

Skrevet

Det viktigste er vel at gutten først og fremst spiser- , når han har opplevd å få vondt i magen av å spise annet, så er det forståelig at han holder seg til det han vet han tåler.. enn så lenge.

så som andre sier- hold deg unna dette, han er under utredning, så foreldrene gjør tydeligvis det de kan. 

Skrevet

Du kan selvfølgelig nevne dette for far og bistå med planlegging/matlaging hvis han er enig. Men jeg tror nok at det er alt du får gjort med situasjonen, selvom jeg er enig med at det høres ut som gutten ville absolutt hatt godt av og muligens glede også av å utvide "spisekammeret"..

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke klart å bare stå å se på! Dere som sier hold deg unna virker både hjerteløse og ikke veldig ansvarsfulle mennesker. Det er min tanke! Greit nok at hun ikke er mor men hun er en person som bryr seg om gutten! Alt den dritten han eter kan gi han problemer med både vekt og i tillegg sukkersyke. I mine øyne så virker Ts som en stemor/omsorgsperson som bryr seg om guttens helse, dessverre kan jeg ikke si det samme om foreldrene. Enig med deg jeg Ts!

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke klart å bare stå å se på! Dere som sier hold deg unna virker både hjerteløse og ikke veldig ansvarsfulle mennesker. Det er min tanke! Greit nok at hun ikke er mor men hun er en person som bryr seg om gutten! Alt den dritten han eter kan gi han problemer med både vekt og i tillegg sukkersyke. I mine øyne så virker Ts som en stemor/omsorgsperson som bryr seg om guttens helse, dessverre kan jeg ikke si det samme om foreldrene. Enig med deg jeg Ts!

Jeg er enig med TS, men av erfaring vet jeg at dette ikke fører noe godt med seg. Du har tydeligvis ikke erfaring med mine/dine barn ;)

• Liker 2
Skrevet

At han ikke smaker på noe annet enn pølser er foreldrenes store feil med sykdommen han har.

Det har med størst sannsynlighet blott hauset stort opp over ting han ikke får spise "for da får du vondt i magen!". Dette bør du ta opp med far, for dette er ikke normalt. På skolen, hva spiser han til lunsj?? Pølser da også? Og til frokost??

Nei, dette er ikke bra, og foreldrene må ta tak og forklare gutten at mat de gir han ikke gir han vondt i magen og at det er på tide å smake på noe annet.

Anonymous poster hash: de371...deb

Skrevet

For meg er det latskap fra foreldrenes side å bare gi ham pølser. Det finnes så mye man kan lage som er glutenfritt. Fint at du TS tar tak i problemet hvis foreldrene ikke gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Virker som dette nesten har gått over til spisevegring også, da trengs det som regel et samarbeid med fagfolk/foreldre for å få det på plass igjen.

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Bare pølser til middag.. Virkelig? Hva spiser de voksne til middag? Vi spiste en helt glutenfri middag i dag, det er jo ikke akkurat vitenskap å lage.

Skrevet

Har vært litt av det samme her også, og jeg har tatt tak i det. (mine/dine) Guttungen er svært kresen og pga melkeallergi da han var liten vil han fortsatt ikke drikke melk. Han spiser null grønnsaker og frukt og får i seg svært lite næring. Da han kom tilbake etter fem uker med mora i sommer såg han ut som en afrikansk feilernært unge med kulemage, der hadde han visstnok levd på søtsaker.

Og pølser?? Er det noe unger med adhd skal holde seg unna så er det pølser! Lag den middagen du ønsker å lage (glutenfritt) og server. Kutt pølsene! Regner med det er du som stort sett lager middagene og da kan ikke guttungen forlange pølser hver dag. Men prøv å få med far på laget, det er det aller beste.

Lykke til!

Anonymous poster hash: a0c43...0a1
  • Liker 1
Skrevet

Synes hun hadde ett poeng jeg da, men det er måten hun blir framstiller det på og det var helt galt og ikke greit. Ikke nødvendig med slik språk og angripe andre fordi de har en annen mening enn deg. Da drukner meningene dine i det at folk føler at de må heller forsvare seg enn å lese hva du skriver.

Anonymous poster hash: 510cb...718
Skrevet

Han får ikke sukkersyke av å spise pølser eller søtt pålegg. Det er ikke noen naturlov at han blir overvektig.

Hun er farens kjæreste og det står ikke engang om hun bor med faren enda. Da kan hun komme med sine innspill til faren, men ikke overstyre foreldrene. Gutten er også allerede under barnepsykiatrisk utredning.

• Liker 1
Skrevet

Han får ikke sukkersyke av å spise pølser eller søtt pålegg. Det er ikke noen naturlov at han blir overvektig.

Hun er farens kjæreste og det står ikke engang om hun bor med faren enda. Da kan hun komme med sine innspill til faren, men ikke overstyre foreldrene. Gutten er også allerede under barnepsykiatrisk utredning.

Enig

Anonymous poster hash: 510cb...718

Skrevet

Men det er jo nettopp det TS vil, å tilby ungen god og sunn mat. Men du vil jo ikke at hun skal bry seg?

Noen måneder? Rundt et år er fakta. Hun kan være en svært viktig omsorgsperson for 9-åringen hvis foreldrene ikke er det. Og du skrev at det var MANGE som skulle hjelpe ungen før TS. Greit å holde seg til fakta.

Anonymous poster hash: a0c43...0a1

Må blande meg jeg også. Er mor og stemor, mener også at det er mange som skal involveres her ift fars kjæreste. Leger, helsesøster, ernæringsfysiolog, psykolog, og foreldrene selvfølgelig. Barnet er jo inne i systemet. TS kan selvfølgelig velge å ikke servere dette, men så mye mer er vanskelig.

Skrevet

TS her.

Jeg bor sammen med faren ja, og har gjort dette siden mai. Det skjærer meg i hjertet hver gang jeg må servere ham pølser, fordi jeg ikke får "lov" til annet. Har foreslått for faren til barnet at jeg serverer glutenfri mat til alle, og at han også må spise det. Da sier far "nei, han kommer ikke til å spise det uansett, så det er jo bedre at han faktisk får i seg mat enn ingenting i det hele tatt". Da slutter jeg å blande meg for den dagen, for jeg vet at det ikke er mitt ansvar. Han blir riktignok veldig overstyrt av moren til barnet, som har sagt at hun skal ta seg av det, selv om vi ikke ser noen bedring.. 
Han fikk diagnosen cøliaki da han var ett år, og det er klart at han hadde vondt i magen det året. Men det er altså 8 år siden, og jeg synes det er på tide at han får noe annet i seg enn pølser 365 dager i året.

Til frokost, lunsj og kvelds er det knekkebrød med nugatti eller brunost. 

Anonymous poster hash: d0f20...2cc
Skrevet

Kudos til deg for at du gidder, ts.

Jeg har faktisk en sønn på den alderen selv, med ADHD og glutenintoleranse. For hans del så betyr kostholdet utrolig mye for funksjonsnivået hans. Spiser han ikke fornuftig så går det nedover ganske kjapt, både mentalt og fysisk. Han må unngå sukker og få i seg regelmessige, balanserte måltider hver eneste dag for å ha det bra. I tillegg til å være fysisk aktiv, de to der henger sammen.

En niåring som bare blir tilbudt pølser til alle måltider og lever på knekkebrød med sukker blir omtrent utsatt for omsorgssvikt vil jeg påstå. Særlig når ungen har cøliaki og viser symptomer på ADHD. Jeg tror en del her ikke skjønner hvilken direkte effekt matinntaket har på barn med følsomt tarm-og nervesystem, de har bare ikke like mye å gå på som alle andre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med TS, men av erfaring vet jeg at dette ikke fører noe godt med seg. Du har tydeligvis ikke erfaring med mine/dine barn ;)

Det er nettopp det jeg har! Min samboer har en sønn fra før som er her 50 % pluss at vi har et felles barn. Jeg har blandet meg inn i kostholdet og det har faktisk ført godt med seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...