Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Walters Mandler
Skrevet

Hei!

Er det noen som vet om det er et Progressiv/Reform Jødisk samfunn som møtes lenger i Oslo/Norge? Det har tidligere vært noe men jeg har ikke funnet noe oppdatert informasjon eller noe sånt på nettet på lenge nå. Er dette fortsatt aktivt? Er det noen som vet?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jødiske samfunnet som møtes lenger i Oslo, så vidt jeg vet om, er i den ortodokse synagogen. Men, det er ikke kun ortodokse jøder som møtes der, det er rom for alle :) Så om du vil møte likesinnede, vil jeg tro du finner dem der :)

Anonymous poster hash: e56c8...879
Skrevet

Eneste jødiske samfunnet som møtes lenger i Oslo, så vidt jeg vet om, er i den ortodokse synagogen. Men, det er ikke kun ortodokse jøder som møtes der, det er rom for alle :) Så om du vil møte likesinnede, vil jeg tro du finner dem der :)

Det var ikke jeg som startet denne tråden, men jeg føler jeg vil kommentere den likevel. Å komme inn i det ortodokse miljøet i Oslo er mer eller mindre umulig. Det svares ikke på mail, det svares ikke på brev, man behandles som luft når man møter dem ansikt til ansikt, man risikerer å bli forsøkt nektet inngang på offentlige arrangementer og man nektes tilgang til synagogen. Det jødiske miljøet i Oslo er rett og slett så ufattelig lite inkluderende og hyggelige mot de som tar kontakt at det grenser til mobbing. Er en ikke født inn i akkurat det miljøet, er en visst ikke velkommen, samme hva, så jeg skjønner godt at det etterspørres et annet og mindre konservativt miljø. Jeg skulle også ønske det fantes et...  :/

Anonymous poster hash: 95b06...3fd

Skrevet

Det var ikke jeg som startet denne tråden, men jeg føler jeg vil kommentere den likevel. Å komme inn i det ortodokse miljøet i Oslo er mer eller mindre umulig. Det svares ikke på mail, det svares ikke på brev, man behandles som luft når man møter dem ansikt til ansikt, man risikerer å bli forsøkt nektet inngang på offentlige arrangementer og man nektes tilgang til synagogen. Det jødiske miljøet i Oslo er rett og slett så ufattelig lite inkluderende og hyggelige mot de som tar kontakt at det grenser til mobbing. Er en ikke født inn i akkurat det miljøet, er en visst ikke velkommen, samme hva, så jeg skjønner godt at det etterspørres et annet og mindre konservativt miljø. Jeg skulle også ønske det fantes et... :/

Anonymous poster hash: 95b06...3fd

Det vet jeg ikke noe om, jeg svarte bare ut i fra hva de selv fortalte da jeg besøkte synagogen. Men om det er sånn, er det synd.

Gjest Walters Mandler
Skrevet

Takk for svar fra dere begge!

Håper noen ser denne tråden på et tidspunkt av de som har / tidligere har vært i det reforme miljøet iallefall!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis det ikke finnes så er det jo mulig å skape et? :)

Leste over her at det er vanskelig å komme inn i miljøet - det er jeg helt enig i. Har opplevd det samme selv. 

Anonymkode: 7ef43...1ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...