AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg begynte å høre på en lydbok i dag tidlig, men oppdaget jeg "falt" litt ut avogtil. Men skal teste det litt til og se, kanskje det er bare en vane om å måtte konsentrere seg litt. Eller så får jeg gå tilbake til gamle måten med vanlige bøker. Hva liker du best? Og om du liker å lytte til lydbok, måtte du bli ĺitt vant til det?Anonymous poster hash: 35bcf...7b5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Vanlig bok, helt klart. Jeg er en sånn som konsentrerer meg best når jeg er visuelt knyttet til det jeg skal konsentrere meg om. Jeg sitter og glor på telefonen når jeg snakker, helt automatisk, ellers faller jeg ut. Samme med lydbøker. Har ikke sjangs til å holde konsentrasjonen. Jeg hører en del på podcasts, men da også faller jeg ut. Men det gjør ikke så mye når det bare er noe som varer en times tid, og ikke noe sammenheng mellom episodene så man ikke skjønner en dritt av neste episode om man har glippet en stund. Anonymous poster hash: 0c9e9...e81
Gjest Gjest_Balian de Ibelin Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Vanlig bok selvsagt 1
Blådiamant Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Bruker en del begge deler. Synes lydbok er greit på tog, fly og buss og før jeg sovner. Vanlig bok er greit på stranda eller på hytta. 1
Perelandra Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Lydbok, definitivt. Det er min universalmedisin i hverdagen! Takket være lydbøker og podcast-programmer, holder jeg tunge tanker og depresjon i sjakk, noe som igjen gjør meg våken, konsentrert og klar i hodet. Det holder angsten unna slik at det blir lettere å komme ut på gåtur, gå i butikker og reise kollektivt. Det virker også smertestillende.Uten lyd på ørene blir jeg lett nedgravd i depressive tanker, og blir sittende passiv og tiltaksløs, mens rotet og skitt hoper seg opp i leiligheten. Kanskje jeg til og med ikke gidder å dusje for ingen ting betyr noe. Jeg blir også i dårlig form for jeg klarer ikke komme meg ut på tur. Med lydbok eller podkast blir jeg en helt annen person som rydder og vasker, lager middag og baker, og er nøye med å steller meg. Jeg kan til og med gå lange turer på mange timer, noe som igjen er god medisin både fysisk og psykisk.Generelt er det mye lettere å konsentrere meg om lydbøker enn papirbøker. Da kan jeg også høre på tyngre klassikere som jeg aldri hadde orket å lese selv. Jeg synes til og med at det er lettere å konsentrere meg om lydbøker enn TV-serier og filmer. Da må jeg ofte bruke mye tid i starten på å finne ut hvem som er hvem før jeg klarer å få med meg handlinga.Det er rett og slett fantastisk hvor god effekt lydbøker og podcast har på meg. Det er som natt og dag. Tenkt at noe så enkelt kan hjelpe så utrolig mye! Alternativet ville muligens vært medisiner mot angst og depresjon. Lydbøker og podcast har ingen farlige bivirkninger. Den eneste er kanskje at jeg har blitt så vant med lydbøker at det har blitt vanskeligere å lese papirbøker? 1
Faith- Skrevet 14. november 2015 #6 Skrevet 14. november 2015 Jeg både lesere mye bøker og hører mye lydbok. Jeg liker lydbøker når jeg er ute å går (blir minst 1 time hver dag når jeg går til og fra skolen) eller når jeg har slukket lyset og venter på å bli trøtt nok til å sove. Jeg ser også for meg at det er greit om man er ute å reiser. Ellers leser ejg også veldig mye bøker (kjøper gjerne bøker både som lydbok og e-bok). Jeg har platinum abonnement på Audible hvor jeg betaler 23 dollar i månden og da får jeg 2 credits på kontoen min som brukes til å kjøpe lydbøker (hver bok koster 1 credit). Jeg hører stort sett en del mer enn 2 bøker i månden, men finnes ikke noe abonnement hvor man får flere credits. Man får derimot medlemspris på lydbøker utover de to. Syns Audible er helt topp, og appen deres er veldig fin og oversiktlig (slår også itunes anytime siden itunes egentlig kun tillater å ha lydbøker på et device og det er et rot uten like å komme seg forbi den regelen, selv om det er mulig). De har veldig bra utvalg på engelske bøker, har ikke sjekket om de har norske.
Millimani Skrevet 14. november 2015 #7 Skrevet 14. november 2015 Vanlig bok, uten tvil. Har ikke tålmodighet til å høre på lydbok, da faller jeg helt ut ...
sofie777 Skrevet 14. november 2015 #8 Skrevet 14. november 2015 Hører mest på lydbøker for tiden, i tillegg til podcaster. De er del av det å få sove for meg. Har bøker på kindle på nettbrett, men det kan jeg bare lese når jeg har god tid om kvelden. Har jeg liten tid, sovner jeg fortere av lydbok. Jeg bruker også Audible, men kjøper lange billige bøker som jeg hører på for å spare opp poeng til de dyre bøkene jeg også leser. Jeg bruker sleep timeren aktivt og når jeg hører neste gang, hopper jeg tilbake til begynnelsen av kapittelet eller til jeg hører noe kjent, alt etter som.Jeg hører mye på podcaster, mest via appen Podcast Addict. Det har jeg (og andre) skrevet mer om i denne tråden.
Gjest Skrevet 15. november 2015 #9 Skrevet 15. november 2015 Vanlig bok, ingen tvil, selv når jeg er ute å går. Men samboeren vil ofte over til Bergen og neste gang vurderer jeg å slenge på en lydbok i bilen!
Mann 42 Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Vanlig bok, dvs e-bok. Jeg klarer ikke å fokusere på lydbøker, og dessuten tar det mye lenger tid å høre på en lydbok enn det tar å lese en tekst. Men det kommer selvsagt helt an på. Hvis man skal kjøre lange strekninger, så er lydbøker fint. Likeledes hvis man skal gå langt.Men å sitte i ro og ikke gjøre noe annet enn å lytte til en bok, det får meg bare til å sovne. 1
Perelandra Skrevet 17. november 2015 #11 Skrevet 17. november 2015 Men å sitte i ro og ikke gjøre noe annet enn å lytte til en bok, det får meg bare til å sovne.Bortsett fra på reiser, hører jeg aldri på lydbøker når jeg sitter i ro. Da er det vanskelig å konsentrere seg. Til gjengjeld gjør lydbøker det veldig mye lettere å gjennomføre praktiske oppgaver. I dag har jeg hørt lydbok mens jeg lagde frokost, vaska opp og hengte opp klesvask.
Puny Skrevet 17. november 2015 #12 Skrevet 17. november 2015 lydbok, vanlig bok krever alt for mye av meg itillegg er det superpraktisk på buss, tog og bane (som jeg føler jeg bruker all min tid på for tiden). 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #13 Skrevet 17. november 2015 lydbok, vanlig bok krever alt for mye av meg itillegg er det superpraktisk på buss, tog og bane (som jeg føler jeg bruker all min tid på for tiden)."krever for mye" faktisk. Hvor krevende er det å lese en bok egentlig? Anonymkode: 295a5...cba
Puny Skrevet 18. november 2015 #14 Skrevet 18. november 2015 "krever for mye" faktisk. Hvor krevende er det å lese en bok egentlig?Anonymkode: 295a5...cbaDet krever mye av meg å lese og skrive ja, les underskriften min 1
Gjest Yellowrose Skrevet 18. november 2015 #15 Skrevet 18. november 2015 Jeg foretrekker å lese bøker. Har prøvd å høre på lydbok men blir fort ukonsentrert og rastløs, når jeg leser gjør jeg det jo i mitt eget tempo
Kattugla Skrevet 18. november 2015 #16 Skrevet 18. november 2015 Klarer sjelden å høre på lydbøker i mer enn ca 5 min, begynner omtrent umiddelbart å tenke på noe helt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå