Gå til innhold

Vant budrunde, men selger nøler med å akseptere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre som har vært borti det samme? Vi vant nettopp en budrunde, men fikk telefon fra megler om at selger 'var lei seg' over at budet ikke var høyere og lurte på om vi ville kompensere på noe vis. Altså ikke noe direkte motbud.

Vi takket nei til det, og sa at budet vårt er det vi er villig til å gi.

Huset har ligget ute en stund, har vært flere fellesvisninger og privatvisninger, og er tydelig overpriset ift standard og boligmarkedet generelt. Høyeste bud er noen hundre tusen under prisantydning, men litt mer enn det vi egentlig mener huset er verdt.

Jeg skjønner jo at selger er skuffet, men det er da vanlig å komme med motbud dersom man ikke vil selge for gitt bud? Nå henger jo alt i løse luften.

Anonymous poster hash: df1a8...e13

Gjest Miss.Silver
Skrevet

Motbudet hans var jo at dere må by mer; jeg ville tolket det som at han er villig til å selge det til billigere pris dersom prisen er rett, men 2-300 000 under takst er altfor lite.

Summen han ønsker står jo i prisantydning, så du vet jo hvilken sum han ønsker. Så motbudet hans er jo høyere og nærmere hans sum. Hvorvidt dere syns det er verdt det er jo en annen sak, kanksje dere skal få til et møte med han å forklare hvorfor dere byr den summen dere byr!? Så kanskje han tar til fornuft om det er tydelige, synlige feil og slitasje som drar verdien så mye ned.

Skrevet

Dette er det merkeligste jeg har lest. Enten aksepterer selger et bud, innen friste budgiver har gitt, eller så avslår selger budgivers bud og selger kan by videre på andre boliger om han vil.

Ingen megler med respekt for seg selv opptrer som beskrevet i hi, det er i strid meg god meglerskikk og kan føre til at megler blir klagd inn.

Anonymous poster hash: 5d822...528

• Liker 13
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Uprofesjonelt av megler å videreformidle en så merkelig beskjed. Dere skal ta ikke kompensere på noe vis?

Hvor lenge står budet deres? Dere må jo bare vente til fristen har gått ut. 

• Liker 3
Skrevet

Altså aksepterer ikke selger budet innen fristen så går budet ut. Da er ikke budet lenger gjeldende. Helt enig med deg, TS. Ville aldri bydd over emg selv, selger må komme på banen med ett konkret motbud.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tja. Foreldrene mine var de eneste som ga bud da de kjøpte nå nylig. Da spurte megler om de kunne gå litt høyere fordi selger ikke var fornøyd. Da ville foreldrene mine vite hva de mente litt var og ba dem komme med et konkret motbud. Motbudet sa de forøvrig nei til.

Endret av Blådiamant
Gjest Tottelotta
Skrevet

Han vet jo at interessen er laber, og at han neppe får inn noe høyere bud. Derfor prøver han å "være lei seg" for å få inn mer penger, samtidig som han slipper å legge inn et reelt motbud og dermed fri dere fra et bindende bud. Enten må han legge inn et motbud på skikkelig vis, godta deres bud, eller forkaste deres bud. Her er det bare å ha is i magen, og iallfall ikke la dere lure av at han/megler prøver å appellere til følelser.

Skrevet

Sier som de andre som har svart, her er det bare å holde seg hard. Take it or leave it.

• Liker 2
Skrevet

Det er så mange selgere som tror huset sitt er så mye mer verdt enn det er, og sliter med å akseptere at de ikke kan få solgt det til overpris. Her gjelder det å ha is i magen, og ikke gi etter. Spesielt når dere selv mener at huset ikke er verdt mer. 

Håper på en oppdatering her! 

• Liker 3
Skrevet

Er det noen andre som har vært borti det samme? Vi vant nettopp en budrunde, men fikk telefon fra megler om at selger 'var lei seg' over at budet ikke var høyere og lurte på om vi ville kompensere på noe vis. Altså ikke noe direkte motbud.

Vi takket nei til det, og sa at budet vårt er det vi er villig til å gi.

Huset har ligget ute en stund, har vært flere fellesvisninger og privatvisninger, og er tydelig overpriset ift standard og boligmarkedet generelt. Høyeste bud er noen hundre tusen under prisantydning, men litt mer enn det vi egentlig mener huset er verdt.

Jeg skjønner jo at selger er skuffet, men det er da vanlig å komme med motbud dersom man ikke vil selge for gitt bud? Nå henger jo alt i løse luften.

Hvis dere har vunnet budrunden vil jo det si at selger har akseptert budet. Har han ikke akseptert har dere heller ikke vunnet budrunden. Har han godtatt budet deres innenfor fristen er det bindende for begge parter.

Anonymous poster hash: 94c20...0fb

• Liker 5
Skrevet

Dere har vel ikke vunnet i så måte at dere får huset, men dere har høyest bud inntil videre av de som var med i budrunden?

Det er helt vanlig at megler forsøker i samråd med eier å få opp budet litt høyere. Men om dere ikke vil gi mer så sier dere bare at budet deres ligger inne så og så lenge. Aksepterer han ikke innen fristen , så kan dere by på andre hus

Skrevet

Det er ingen andre som vil gi mer enn dere i dag, og slik økonomien i Norge er nå er det ikke så veldig sannsynlig at det blir det i overskuelig framtid. Jeg ville derfor ikke høynet budet, men satt en tidsfrist for hvor lenge dere vil vente.

Anonymous poster hash: 10c86...4c3
  • Liker 3
Skrevet

Det er vi som har høyeste bud ja, de andre trakk seg/sluttet å by. Budet står til i morgen tidlig, så vi får se. Megler sa at selger var 'oppgitt og frustrert' men det er da vitterlig ikke vårt problem at prisantydningen er satt for høyt? Heller ikke vår feil at markedet ikke vil gi mer. Jeg kjenner jeg blir irritert når megler prøver å spille på følelser på den måten, men han gjør vel bare jobben sin.

Sånn ellers så vil jeg gjerne ha huset altså, så jeg er spent på hva som skjer ☺ skal oppdatere i morgen.

• Liker 1
Skrevet

Dette skjedde med meg også da jeg kjøpte. Megler ringte meg og sa at budet var lavt. Jeg ga bare beskjed om at jeg ikke aktet å by imot meg selv, og at selger fikk  komme med et motbud. Fikk det som jeg ville, og det ble hus på meg :)

Anonymous poster hash: eb498...3e6
  • Liker 3
Annonse
Skrevet

Altså aksepterer ikke selger budet innen fristen så går budet ut. Da er ikke budet lenger gjeldende. Helt enig med deg, TS. Ville aldri bydd over emg selv, selger må komme på banen med ett konkret motbud.

Det stemmer. Jeg har opplevd det samme selv og anmeldte/rapporterte i meglere atferd med en gang til hennes sjef.

Sjefen ga megleren en reprimande. Jeg truet også med å gå til media.

Det er SVÆRT ufint av en megler å oppføre seg så sleipt.

Anonymous poster hash: 97569...225

• Liker 5
Skrevet

Når budet ditt går ut legger du inn et nytt, 100.000 lavere.

• Liker 3
Skrevet

Det stemmer. Jeg har opplevd det samme selv og anmeldte/rapporterte i meglere atferd med en gang til hennes sjef.

Sjefen ga megleren en reprimande. Jeg truet også med å gå til media.

Det er SVÆRT ufint av en megler å oppføre seg så sleipt.

Anonymous poster hash: 97569...225

Jeg syntes nå mest det er ufint av selger. Hvis megler plutserlig nekter å selge og slår seg vrang er det jo lite megler kan gjøre...

• Liker 1
Skrevet

Når budet ditt går ut legger du inn et nytt, 100.000 lavere.

Dette rådet likte jeg. :)

Tipper de godtar budet imorgen.

Uansett, ikke by mer!

Anonymous poster hash: ca41b...3c2

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk også en nogenlunde lik beskjed. Tipper jeg ble lurt, men jeg var for godtroende og ivrig til å holde meg hard. Vi hadde det høyeste budet etter en budrunde. Så ringte megler og sa at det var kommet inn en ny interessent, og han ville gjerne snakke med banken for å undersøke om han kunne få lån. Men om vi gikk med på å betale 20 000 ekstra, ble boligen vår, og selger skulle ikke vente på at den nye interessenten snakket med banken dagen etter.

Jeg tenkte at 20 000 var svært lite etter en budrunde der vi gikk flere hundre tusen over takst, og sa ja. Men i ettertid har jeg hatt følelsen av at jeg ble snytt for de pengene.

Jeg synes også at du bør holde deg hard (selv om jeg ikke klarte det...)

Anonymous poster hash: d9977...c17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...